חושבים על הסביבה: מתקן אקולוגי חדש בזרוע הים חושבים על הסביבה: מתקן אקולוגי חדש בזרוע הים

חושבים על הסביבה: מתקן אקולוגי חדש בזרוע הים

ספיר משולם

זרוע הים יזמה פרויקט מיוחד לטיהור מי שיפוליים שיביא לחיסכון של מיליוני שקלים וימנע את זיהום מי הים

מערכת חדשה שמוקמת בבסיס חיפה תרכז את מי השיפוליים של כלי השיט ותוביל אותם אל מרכז טיהור ביולוגי, בפרויקט שנקרא 'גל ירוק' ומנוהל על ידי מדור לו"ז ותשתיות בענף מכונות. במרכז הביולוגי עוברים המים המלוכלכים טיהור המאפשר הפרדה בין המים לחומרים המזהמים, והחזרה של המים הנקיים לים. 'מי שיפוליים' הם מים שמצטברים בתחתית הספינה ומתערבבים עם דלק ועם חומרים כימיים אחרים. המים מהווים מרכיב מזהם במקרה והם נשפכים אל הים, ולכן זרוע הים החלה בתהליך טיהור המים על מנת להפחית את זיהום מי הים, להגן על איכות הסביבה ולחסוך כסף. "לאחר חשיבה מעמיקה ותכנון יסודי מצאנו פתרון לבעיית זיהום המים בעזרת פרויקט 'גל ירוק'", אמר סגן מפקד אספקות נוזלים בבסיס חיפה, רנ"ג אלון ביטון. "הפרויקט החל כבר בשנת 2013, ובשנה הקרובה יבנה המתקן החדש שעתיד להיות יעיל מקודמו. אנחנו נמצאים עכשיו בשלבי הבנייה של מתקן הטיהור, וברגע שכל השלבים יתחברו יחדיו יחל הפרויקט לצמצם את הפסולת הכימית של מי השיפוליים. זאת תוך החזרת מים רבים מבעבר לים וחסכון גורף של כסף ומשאבים".

 

 

הפרויקט מחולק למספר שלבים: בהתחלה מרכזים את מי השיפוליים ומעבירים אותם בצינורות אל המתקן הביולוגי שמטהר את המים. הנוזלים עוברים במתקן מיוחד המפריד בין המים והדלק, אך בסוף שלב זה עדיין נשארים מעט חלקיקים מזהמים במים. לכן, לאחר תהליך ההפרדה מועברים המים אל חבית מלאה בחיידקים ידידותיים לסביבה אשר ניזונים משארית חומרי הדלק, וכך עוברים המים טיהור סופי. בשלב האחרון של התהליך טיהור המים נבדק שוב, ובמידה ועדיין קיימים חומרים מזהמים במים הם עוברים את תהליך הטיהור מחדש, ואילו אם הכל תקין המים מוחזרים אל הים.

כיום, בשונה מבעבר, הפרויקט החדש אינו מזהם את הסביבה ואת אתרי הפסולת, ומי הים יחזרו למקומם הטבעי. "השלבים תורמים להצלחת הפרויקט ולאט לאט נגיע למטרה הסופית שהיא חסכון כספי, חסכון בכוח אדם והפחתת זיהום המים", הסביר סגן מפקד אספקות נוזלים בבסיס חיפה. " זרוע הים רואה את נושא איכות הסביבה כנושא שתמיד ניצב כנר לרגליה. פרויקט זה נותן מענה למי השיפוליים שמתרכזים בתחתית כלי השיט, וכן לזיהום מי הים שיווצר במקרה והמים יגיעו לים במצבם המקורי".

loading...