ניצול השואה והעיתונאי המוערך נח קליגר הגיע לספר את עדותו במספנת זרוע הים ניצול השואה והעיתונאי המוערך נח קליגר הגיע לספר את עדותו במספנת זרוע הים

ניצול השואה והעיתונאי המוערך נח קליגר הגיע לספר את עדותו במספנת זרוע הים

עדן רימון

לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה, הגיע העיתונאי נח קליגר לספר את עדותו מתקופת השואה במספנת זרוע הים בה משרת נכדו

במהלך חייו קיים נח קליגר מעל לאלף מפגשים עם קהלים שונים מרחבי העולם בהם נתן את עדותו וסיפר את סיפורו מימי מלחמת העולם השנייה, אך המפגש עם משרתי הזרוע היה מיוחד ושונה עבורו. נכדו, סמ"ר יובל קליגר, שמלווה אותו בעשרות המפגשים והעדויות ואף בבימת האו"ם, הזמינו לבסיס בו הוא משרת בשירות קבע- מספנת זרוע הים וקליגר מיד נענה לבקשתו.

קליגר נולד בשנת 1926 בעיר שטרסבורג שבצרפת, גדל והתחנך בצרפת, לוקסמבורג ובלגיה. באוקטובר 1942 נעצר על ידי הגסטפו בעת פעילותו כבלדר במחתרת הבלגית ובתא המחתרתי של תנועות הנוער הציוניות, ונשלח למחנה המעבר 'מכלן'. לאחר מכן הועבר למחנות 'אושוויץ', 'דורה-מיטלבאו' ו'ראוונסבריק'. ב-29 באפריל 1945 שוחרר קליגר על ידי הצבא האדום, ובשנת 1948 עלה לארץ במסגרת המח"ל. עדותו נודעת בעיקר בזכות סיפור חייו יוצא הדופן, כשבמרכזו סיפור הישרדותו בנבחרת המתאגרפים באושוויץ והיותו אחד מבין המעטים ששרדו את צעדות המוות.

למפגש עם קליגר הגיעו רבים ממשרתי מספנת זרוע הים- קצינים, נגדים, חיילים ואזרחים עובדי צה"ל. במפגש זה קליגר סיפר על תולדות חייו, הערכים בהם הוא מאמין, עלייתו ארצה והקמת משפחה בארץ ישראל. בתום המפגש קליגר סייר במספנה ושמע על פעילותה החיונות.

״הייתה התרגשות רבה לקראת הגעתו של סבא", מספר סמ"ר יובל קליגר. "לאחר מתן עדותו על בימת האו"ם, אליה הגעתי יחד איתו, רבים ביקשו ממני להזמינו למספנה בשנית. התגובות לאחר המפגש היו מדהימות, הכמות הגדולה של המשתתפים שניגשו אל סבא ושאלו אותו את שאלותיהם באופן פרטני מוכיחות כמה המפגש היה משמעותי", מוסיף.

״יש שוני במפגש עם חיילינו כיוון שלצבא ההגנה לישראל חשיבות עצומה בהבטחת המדינה, עליהרבים מתקופת השואה חלמו וכמובן שלא יכלו להגיע. בתקופתי כולם התגייסו לצבא מתוך אהבתהמולדת ותחושת שליחות, והיו מוכנים להקריב למענה״, מסביר קליגר. "חשוב לי להנחיל לנכדי ערכים ציוניים, ואני גאה בהם על הדרך בה הם צועדים ועל שירותם הצבאי".

מילדות, נכדו יובל, גדל והתחנך על סיפוריו וערכיו של סבא. ״ההשפעה של סבא עליי היא כבירה. הוא תמיד ידע לחשוף את חלקי המידע המותאמים לגיל וככל שהתבגרתי כל חלקי התמונה התחברו יחדיו והבנתי את עוצמות סיפורו", אומר הנכד. "הגעתי לשירות הצבאי שלי עם המון ציונות. אני בשירות קבע בעיקר בזכות סבא, גאה לשרת במספנת זרוע הים, שיש לה תרומה עצומה לביטחון המדינה וגאה בסבא שלי", סיכם.

loading...