עיטור הגבורה עיטור הגבורה

עיטור הגבורה

זהו העיטור הגבוהה ביותר שניתן בצה"ל.
עיטור זה מוענק על ידי שר הביטחון בהמלצת הרמטכ"ל, על מעשה גבורה עילאית הנעשה בחירוף נפש בעת לחימה מול האויב.
ביולי 1948, בעקבות מלחמת העצמאות, התקיים טקס בו הוענק בפעם הראשונה "אות גיבור ישראל" לשנים עשר לוחמים עקב הצטיינותם יוצאת הדופן. לימים הפך אות זה לאיתור הגבורה.
לוחמים אלו גלו אומץ רב וסיכנו עצמם למען הגנת המולדת, הצלת חבריהם והצלחה במשימה.
בינואר 1970 הועבר בכנסת "חוק העיטורים בצבא-הגנה לישראל תש"ל 1970" אשר קובע את שלושת העיטורים הגבוהיים ביותר, עיטור הגבורה, עיטור העוז ועיטור המופת.
עד לשנת 1975 הוענקו 40 עיטורי גבורה, שלושה מבין מקבלי העיטור שירתו בזרוע הים.

רב חובל יוחאי בן נון
ב- 22 באוקטובר 1948, בשעת התקפה של כוחות חיל הים על צי האויב, גילה מפקד ההתקפה, רב חובל יוחאי בן נון, כי אחד מפקודיו אינו מתקיף אוניית אויב, שצוינה בתוכנית, אלא אנייה אחרת. על ידי כך עלולה היתה האונייה הראשונה לסכן את הצלחת הפעולה והיחידה כאחד. אם כי תוך מהלך ההתקפה התקלקלו באונייתו חלק מהמכשירים, דבר שעלול היה למנוע ממנו אפשרות הצלה ברגע האחרון, הוסיף רב החובל להתקיף עד שניצח וטיבע את אוניית האויב. לאחר זאת לא שם לב לסכנה הצפויה לו, אסף את כל היחידה והחזירה לבסיס בטוח.
לימים מונה יוחאי בן- נון למפקד חיל הים.

 סגן עמיחי איילון
בליל ה-20-19 ביולי 1969, בקרב הפשיטה על האי-גרין, היה סגן עמיחי איילון סגן מפקד חוליה בכוח המאחז. בשעת הפריצה ליעד, השליך רימון לעמדת המכ"ם ובשעת החדירה דרך הפירצה, חיפה באש על מעבר יתר הלוחמים. שעה שטיפס על הגג נפגע במצחו מנתז, כתוצאה מאש שנפתחה מעמדה ברחבת-הגג הצפונית. הוא הטיל לעמדה זו רימון שלא התפוצץ. אחר זאת טיפס, אגב זריקת רימון רסס נוסף של בן זוגו לחוליה, הסתער על העמדה וחיסל בה שני חיילי אויב. הוא המשיך להתקדם יחד עם סמ"ר זלמן רוט, תוך חילופי אש עם האויב, וחיסל עמדת מק"כ. לאחר מכן הסתער עם לוחם נוסף וטיהר שתי עמדות נוספות. בהסתערות על עמדת התותחים השלישית, הושלך לעברו רימון שפצעו ברגל. הוא המשיך לירות לעמדה שממנה נזרק הרימון ואז הושלך לעברו רימון נוסף, שפצעו ביד ובצוואר. הוא המשיך לירות לעבר האויב עד שאחזו מחנק. ורק אז הודיע על פציעתו והצליח לעזוב את היעד בכוחות עצמו.
לימים מונה עמיחי איילון למפקד חיל הים.

 
סרן אמיר עודד
במהלך קרבות מלחמת יום הכפורים במבצע שנקרא "מבצע לייידי", בלילה שבין ה- 16 ל-17 באוקטובר 1973 פיקד סרן אמיר עודד ז"ל על כוח של צוללים שחדר לתוך נמל פורט סעיד ופגע ב-3 כלי-שיט מלחמתיים של האויב, אף על פי שהנמל היה מוגן היטב, כולל עריכת סיורים והטלת פצצות-עומק למי הנמל. סרן אמיר עודד ז"ל ביצע את משימתו במלואה - כשהוא מגלה גבורה עילאית תוך חירוף נפש ודבקות במטרה.
סרן אמיר עודד ז"ל לא חזר מפעולה זו.

loading...