מרץ מרץ

מרץ

חילוף מח"י, אלוף בן נון

באחד במרץ 1960 סיים האלוף שמואל טנא (טנקוס) ז"ל שש שנות פיקוד על חיל הים (1954-1960) והוחלף על ידי האלוף יוחאי בן נון ז"ל.

האלוף טנא נטל חלק בפעילות ימית עוד מנעוריו בפלוגה הימית של הפועל, בהגנה ובהעפלה, עם הקמת חיל הים שימש כראש מערך ההדרכה, מפקד
הפריגטה אח"י משגב ומפקד שייטת 5 - שייטת הטרפדות, באחד ביולי 1954 קיבל את הפיקוד על החיל ובמהלך תקופת פיקודו נרכשו ונקלטו
המשחתות, הוקמה שייטת הצוללות והתחוללה מלחמת סיני בה השיג חיל הים השגים משמעותיים, ביניהם תפיסת המשחתת המצרית "איבראהים אל-
אוואל".

מפקד חיל הים הנכנס, האלוף יוחאי בן נון היה חבר בהגנה ובפלמ"ח, הצטרף לפלוגה הימית והשתתף במבצעים לפגיעה בספינות משמר ואוניות גירוש
בריטיות, היה ממקימי הקומנדו הימי ומפקדה של יחידת סירות הנפץ שהטביעה את אוניית הדגל המצרית "האמיר פארוק" במהלך מלחמת השיחרור,
פעולה עליה זכה בסיום המלחמה באות "גיבור ישראל".

בתום המלחמה מונה בן נון למפקדה הראשון של שייטת 13, פיקד על המשחתת אח"י יפו וחזר לפקד על שייטת 13 עד לקבלת הפיקוד על החיל.

"הזרוע הימית של ישראל צריכה להיות ארוכה, מגוונת ויעילה, כשהיא נשענת בעיקר על ספינות טילים, צוללות ועל שייטת 13 כבעלת אמצעי לחימה
חכמים ומגוונים", אמר אלוף בן נון ז"ל.

 

http://www.amutayam.org.il/_uploads/imagesgallery/tankus.gif

 

מבצע "סנונית"- מבצע נוקייב

בלילה שבין ה-16 ל-17 במרץ יצא כוח גולני במבצע אל נוקייב בעקבות מתיחות שהגיעה לשיאה בגזרת החוף הצפון-מזרחי של הכנרת. למעלה מחודש ימים הטרידו הסורים באש רובים ומקלעים את הדייגים, וכיוונו אש מקבי"ם (מקלעים בינוניים) ותול"רים (תותחים ללא רתע) אל ספינות המשמר הישראליות.
בתגובה לפגיעות החוזרות ונשנות של הסורים בדייגים הישראלים, כוח גולני פשט על אזור נוקייב. נמכ"ים (נחתות מכוניות) מיחידת משמר הכנרת (פלגה788), שפעלה להגנת הדיג הישראלי ופעלה למניעת שימוש במי הכנרת על ידי הסורים, הנחיתו כוחות והיו בכוננות לפינוי נפגעים.
במבצע משולב של חטיבת גולני ושל שייטת 13 הביא לכיבוש המוצבים, לפינוי כפר נוקייב ולהריגתם של כ-30 חיילים סורים.
בצד הישראלי נהרגו שבעה חיילים וחייל נוסף נעדר, אבל הסורים למדו את הלקח. 20 חיילים קיבלו צל"ש.

 

http://www.amutayam.org.il/_uploads/imagesgallery/_cut/F0_0400_0000_namchim.jpg

 

 דבורים תוצרת כחול לבן

באחד במרץ 1975 הושלמה בנית דבור מדגם 'בת-עמי' במפעל התעשייה האווירית בבאר שבע. דגם זה התבסס על דגם הדבורים ששירת את זרוע הים באותה התקופה - כלים תוצרת מספנת Swift Ships האמריקאית שנכנסו לשירות מבצעי ב-1970. לאחר חמש שנות פעילות של הספינות האמריקאיות הוחלט כי בניית הספינות תתבצע במפעל רמת"א (רכיבים ומערכות תעשייה אווירית), שם תכננו דגם מתקדם יותר של הספינות בעל שיפורים ותוספות.

ככל שהשנים עברו, המפעל בנה ספינות מתקדמות יותר ויותר שנכנסו לשירות מבצעי וענו על הצרכים המבצעיים בים, כדוגמת הסופר דבורה. בזכות כלים אלו, ששירתו את זרוע הים שנים רבות, סיכלו צוותי הספינות ניסיונות טרור רבים דרך הים והטביעו ספינות אויב רבות.

עד היום ישנן דבורים וכלים נוספים מבית רמת"א המשרתים את הזרוע.

 

http://www.amutayam.org.il/_uploads/imagesgallery/_cut/F0_0400_0000_ramta.jpg

 

תפיסת אונית המחבלים 'ג'ינאן'

בליל הארבעה במרץ 1979 נלכדה אונית המחבלים 'ג'ינאן' על ידי אח"י געש (סער 3) 35 מייל מערבית לדאמור שבלבנון. על סיפון האונייה היו עשרה מחבלים המצוידים באמצעי לחימה רבים. אלו היו בדרכם לבצע פיגוע המוני בישראל. בזכות פועלם של לוחמי אח"י געש סוכל האירוע.

 

http://www.amutayam.org.il/_uploads/imagesgallery/saar370(1).jpg

 

הפיגוע במלון סבוי

הפיגוע במלון סבוי היה פעולת טרור שביצעו שמונה מחבלים מארגון הפת"ח במלון בתל אביב, בלילה שבין 5 ו-6 במרץ 1975. מטרת הטרוריסטים הייתה תפיסת בני ערובה שישוחררו בתמורה לשחרור מחבלים. בפעולה נרצחו 8 אזרחים ושלושה חיילים.

בשעות הלילה נחתה בחוף תל אביב חוליית מחבלים בשתי סירות. סיור משטרה שגרתי שחלף במקום הבחין בדמויות המחבלים ופתח לעברם באש שגרמה לפיצוץ אחת הסירות שהייתה עמוסה באמצעי לחימה. המחבלים רצו אל עבר השטח הבנוי הסמוך תוך שהם משאירים בסירות חלק גדול מאמצעי הלחימה. הם חצו את הרחוב תוך ירי מנשק קל על רכבים חולפים והשלכת רימוני יד. לאחר שהגיעו לצידו המזרחי של הרחוב ניסו לפרוץ לתוך בית הקולנוע "סינמה 1" באמצעות ירי צרורות על הדלת. משלא הצליחו, המשיכו דרומה לאורך הרחוב כשהם תופסים בדרכם עוברי אורח כבני ערובה. המחבלים פנו מזרחה לרחוב גאולה ופרצו למלון סבוי הסמוך שהיה מבנה בן שלוש קומות. הם הרגו את פקיד הקבלה של המלון, השליכו את בני הערובה שתפסו קודם לכן ואספו את אורחי המלון הרבים כבני ערובה, אותם הובילו לקומה העליונה.

בשעות הלילה הגיע לאזור המלון כוח של סיירת מטכ"ל. המחבלים איימו להרוג את בני הערובה אם לא תשחרר ישראל 20 מחבלים ותספק מטוס לשם כך בתוך ארבע שעות. מספר שעות לאחר מכן פרצו ארבע חוליות מכוח סיירת מטכ"ל אל המלון. בפריצה הפעילו המחבלים את חומר הנפץ בחדר שבו היו ממוקמים בני הערובה, ומעוצמת הפיצוץ נהרסה חלק מהקומה העליונה של המלון 7 מחבלים נהרגו ואחד נתפס. 5 בני ערובה חולצו ו-8 נהרגו, בנוסף ל-3 חיילים מהכוח הפורץ.
כוח סטי"לים לכד את אונית האם של חוליית המחבלים. האונייה נתפסה 70 מייל מערבית לחיפה.

 

http://www.amutayam.org.il/_uploads/imagesgallery/hofzafon.jpg

 

מבצע ליטני

מבצע ליטני נערך בחודש מרס 1978, ובמהלכו חדר צה"ל לחלקה הדרומי של לבנון עד לנהר הליטני, והחזיק בשטח זה במשך כשלושה חודשים, עד לנסיגתו חזרה לגבול הבינלאומי. המבצע נערך מיד אחרי פיגוע מחבלים באוטובוס בכביש החוף.
מטרת המבצע הייתה לפגוע בתשתיות ארגוני הטרור הפלסטינים בדרום לבנון, ובכך להפחית את פעילותם כנגד מדינת ישראל ואזרחיה.
במסגרת המבצע השתתפו כוחות סטי"לים, דבורים, צוללות ולוחמי קומנדו ימי בהטלת הסגר ימי על גזרת הפעולה, וכמו כן בוצעו בוצעו פשיטות של שייטת 13 והפגזות חוף על מטרות מחבלים.

לקראת סיום המבצע ביצע כוח מיחידת שלדג, שהייתה באותם ימים כפופה למפקדת קצין חי"ר וצנחנים ראשי והייתה מסונפת לצנחנים, סיור לאיסוף מודיעין בקרבת העיירה חאצביא מעבר לקווים בהם שלט צה"ל. הכוח נקלע למארב מחבלים ומטען חומר נפץ הופעל כלפי המשאית בה נסע הכוח.

חלק גדול מהאזרחים בדרום לבנון ומאנשי אש"ף נסוגו לצפון עוד בטרם החלה הלחימה. למעשה, ברוב החזיתות לא הייתה התנגדות ממשית לצה"ל וקרבות שבהם היו לצה"ל אבדות בנפש התרחשו בנקודות בודדות. כוחות צה"ל כבשו בתחילה רצועה ברוחב של כ-10 ק"מ ולאחר מכן הגיעו לנהר הליטני ועסקו בהשתלטות על הכפרים שבדרום לבנון. בתגובה למבצע הפגיז אש"ף את יישובי צפון ישראל בקטיושות ומן הירי נהרגו שני תושבי קיבוץ מנרה. לאחר שישה ימים, ב-21 במרץ, הורה שר הביטחון עזר ויצמן לכוחות צה"ל להתחיל בנסיגה לקו הגבול הבינלאומי. בפועל נמשכה נסיגה זו כשלושה חודשים והסתיימה בחודש יוני.

 

http://www.amutayam.org.il/_uploads/imagesgallery/nakura.jpg 

 

תפיסת אונית המחבלים 'סטפני'

ב-28 למרץ 1979 לכדה ספינת הטילים אח"י אילת (דגם סער 2) את אונית המחבלים 'סטפני' שהייתה בדרכה לבצע פיגוע קטלני בחופי תל אביב. התפיסה נערכה בעת סיור ביטחון שוטף שגרתי שערכה אח"י אילת, במסגרתו תשאלו ובדקו ספינות סוחר שהיו באזור. לאחר שצוות הספינה בדק שבע ספינות סוחר הם תשאלו את האונייה 'סטפני'. היות והתשאול לא העלה דבר מפליל או מחשיד, נתנו לספינה להמשיך בדרכה. מפקד הספינה באותה עת היה רס"ן אודי דביר (לימים אל"ם), שקיבל את הפיקוד עליה רק יום לפני כן וסיור זה היה למעשה הפלגתו הראשונה כמפקד אח"י אילת.
המספר שעות לאחר מכן החליט רס"ן דביר לבצע תשאול חוזר לספינה. על אף שתשובות צוות ה'סטפני' לא היו מפלילות עדיין חש חשד כלפיהם. שעות הבוקר המוארות אפשרו למפקד הסטי"ל לראות כיסוי חשוד על סיפון הספינה הזרה. לאחר שהתבקש קפטן הספינה להסיר את הכיסוי התגלתה סירת גומי. עם קבלת האישור מהמפקדה לביצוע השתלטות על האונייה ערך מפקד הסטי"ל ומספר אנשי צוות סריקה עליה. בסריקה התגלו מספר רב של כלי נשק גלויים ומוחבאים ב'סטפני'. בנוסף, נמצאו פתקים ומפות שהעידו על כוונת המחבלים להגיע למרכז הארץ. במפקדה הזרועית הוחלט לשלוח כוח של שייטת 13 לביצוע השתלטות יסודית.

בדיעבד הסתבר כי כוונת המחבלים הייתה להגיע אל חופי תל אביב באמצעות סירת הגומי ושם לבצע פיגוע קטלני באחד החופים. כך, באמצעות נחישותו של מפקד הספינה ותעוזתם של חברי הצוות סוכל פיגוע רחב היקף בישראל.

 

 

 לכידת האוניה 'חליל 1'

ב-30 במרץ 1985 נלכדה האונייה 'חליל 1' על ידי כוח של ספינות טילים. בספינה שהו ארבעה מחבלים; שלושה מכוח 17, הנחשבת ליחידת העילית של 'פתח' ואחד מהכוח הימי של הארגון. התפיסה התבצעה 35 מייל דרומית-מזרחית לכף גרקו שבקפריסין.

 

http://www.amutayam.org.il/_uploads/imagesgallery/saar480.gif

 

סיכול פיגוע טרור

ב-19 במרץ 1991 טובעה סירת דיג חמושה ועמוסה בכ-150 קילוגרמים של חומר נפץ וחוסלו שני מחבלים על ידי דבורה מפלגת 914. בכוונת המחבלים הייתה לבצע חדירה דרך הים למטרת פיגועי התאבדות ולשם כך הסירה הייתה גם ממולכדת.
הסירה אותרה וחוסלה אל מול מחנה הפליטים ראשידיה שעל יד צור.

 

http://www.amutayam.org.il/_uploads/imagesgallery/dabur90.gif

 

 מעצר ופיצוץ סירת תופת לבנונית

ב-27 למרץ 1991 זוהתה סירה ממולכדת על ידי דבורה מפלגת 914 שהייתה בסיור ביטחון שוטף. הסירה, שהייתה באזור צור, זוהתה כסירת דיג חשודה ולכן לוחמי הביטחון השוטף החלו בנוהל זיהוי. בשלב זה התפוצצה הסירה שהייתה כפי שהתברר ממולכדת.

 

http://www.amutayam.org.il/_uploads/imagesgallery/nakura.jpg

 

השקת אח"י אילת (סער 5)

ב-19 במרץ 1993 הושקה בישראל אח"י אילת, ספינת הטילים הראשונה מדגם סער 5. הספינה נבנתה במספנות "אינגלס" (Ingalls Shipbuilding) בפסקגולה שבארצות הברית.
במהלך שנותיה המבצעיות, הספינה השתתפה ב"מלחמת לבנון השנייה" וביצעה פעילות ענפה לחסימת גישה אל נמלי לבנון וכן במבצע "צוק איתן" בו הגנה על הנכסים האסטרטגיים של מדינת ישראל בים. בנוסף לכך, הספינה השתתפה במבצע "ארבעת המינים" במסגרתו נתפסה אונית הנשק "פרנקופ" שהובילה נשק מאיראן לארגן הטרור חיזבאללה.

גם בימים אלו היא משתתפת במבצעים השונים ומסייעת לזרוע הים להגיע לעליונות ימית בשלל מבצעים שונים בזכות יכולותיה המבצעיות השונות.

 

http://www.amutayam.org.il/_uploads/imagesgallery/_cut/F0_0400_0000_saar5b.jpg

 

ירי ספינות טילים לעבר דרום לבנון

בשמונה במרץ 2000 זוג ספינות טילים ביצעו ירי מהים לעבר דרום לבנון. הירי בוצע לאחר שנורו קטיושות ומרגמות מאזור זה לעבר מוצבי צה"ל.

 

http://www.amutayam.org.il/_uploads/imagesgallery/hafgaza.jpg

 

תפיסת אונית הנשק 'ויקטוריה'

ב-15 במרץ2011 השתלטה זרוע הים על אונית הנשק 'ויקטוריה' שניסתה להבריח אמצעי לחימה וטילים מתבייתים לשימוש חמאס ברצועת עזה. האונייה הועמסה בנמל בנדר לטקיה שבסוריה, והועמס עליה מטען נוסף בנמל מרסין שבטורקיה. לאחר מכן, יצאה לכיוון מצרים, זאת ללא ידיעת הצוות כי על האונייה 50 טון של אמצעי לחימה.

הודות למודיעין הישראלי השתלטו לוחמי שייטת 13 על האונייה. ההשתלטות בוצעה במרחק של כ-200 מיילים ימיים מערבית לחופי ישראל, ואף אחד מאנשי הצוות לא גילה התנגדות. באשדוד, התגלה האמל"ח: שישה טילי חוף-ים מתבייתים מדגם C-704 ג , 230 פצצות מרגמה בקוטר 120 מ"מ, 2,270 פצצות מרגמה בקוטר 60 מ"מ, שתי מערכות מכ"ם מתוצרת אנגליה, שני משגרי רקטות, שני מנופים הידראוליים שנועדו להרכבת מערכות המכ"ם ו-66,960 כדורים עבור רובי קלשניקוב AK-47 .

 

תוצאת תמונה עבור אוניית הנשק ויקטוריה

 

 תפיסת אונית הנשק "קלוס סי"

ב-5 במרץ 2014 השתלטה זרוע הים על אונית הנשק 'קלוס סי' שניסתה להבריח אמצעי לחימה ורקטות ארוחות טווח לרצועת עזה.
האונייה הועמסה בנמל בנדר עבאס שבאיראן, והועמס עליה מטען נוסף בנמל אום אלקצר שבעיראק. ב-25 בפברואר יצאה האונייה, תחת דגל פנמה, לכיוון פורט סודן, שם הייתה אמורה לפרוק את מטענה ולשנעו בדרך יבשתית לסיני ובהמשך לרצועת עזה.

ב-5 במרץ השתלטו לוחמי שייטת 13 בליווי ספינות הטילים אח"י חץ ואח"י חנית, על האונייה, דרומית מזרחית לפורט סודן. אנשי הצוות לא גילו התנגדות. המטען שהתגלה כלל רקטות קרקע-קרקע M-302 סוריות ואיראניות בעלות טווח של יותר ממאה קילומטרים. רקטות אלו יכלו לפגוע פגיעה קשה בעורף הישראלי. בנוסף לרקטות אלו, על האונייה היו 181 פצצות מרגמה, 120 מ"מ ובנוסף תחמושת נק"ל (נשק קל).

שלושה ימים לאחר מכן, בשעת אחר הצהריים, הגיעו שני הסט"ילים שליוו את אונית הנשק לנמל אילת והתקבלו בתשואות רמות ובסיקורים עיתונאיים נרחבים אודות הצלחת המבצע. מעבר לכוחות שייטת 13 ושייטת 3, השתתפו גם כוחות סיוע נוספים. על המבצע פיקד מפקד זרוע הים, אלוף (במיל') רם רוטברג, מעמדת החפ"ק באח"י חנית.

 

loading...