פברואר פברואר

פברואר

פגיעה באוניות זרוע הים על ידי הקומנדו המצרי, מלחמת ההתשה

בשישה בפברואר 1970 הדביקה חולית קומנדו ימי של הצי המצרי, אשר יצאה מאזור עקבה, מוקשים לאונית העזר אח"י בת-גלים ולנחתת הטנקים אח"י בת-שבע. אח"י בת-גלים טבעה בנמל בעוד את אח"י בת-שבע הצליחו להנחית בחוץ ולמנוע את טביעתה.

בתגובה לפגיעה באוניות טיבע חיל האוויר הישראלי כלי מדגם מקשת מסוג ת-43 בנמל ע'רדקה.

 

 

 השקת אח"י רשף (סער 4)

ב-19 בפברואר 1973 הושקה במספנות ישראל אח"י רשף מדגם סער 4. אח"י רשף הייתה שייכת לסדרת 'תכלית' והיא הראשונה מבין שש ספינות אשר נבנו במספנות ישראל. סדרה זו החלה את עידן הסטי"לים הכחול-לבן.
אח"י רשף תרמה רבות לביטחון המדינה במהלך 23 שנות שירותה המבצעיות. היא השתתפה במגוון רחב של מבצעים , ביניהם תפיסת האונייה 'חנאן', אשר ניסתה להעביר נשק ומחבלים ללבנון, תפיסת אונית המחבלים 'אדי' והקפת אפריקה.

בשנת 1996 נמכרה הספינה לחיל הים הצ'יליאני ושונה לה השם ל - L.M ANGAMOS

 

 

מבצע ברדס '54-55'

ב-20 בפברואר 1973 בוצע מבצע 'ברדס 54-55' בו פשטו כוחות צנחנים וקומנדו ימי על מטרות של ארגון הטרור פת"ח (התנועה לשחרור פלסטין). הכוחות הלוחמים הגיעו לקרבת היעד באמצעות ספינות טילים בפיקוד מפקד שייטת ספינות הטילים דאז, אל"ם שבתאי לוי. עם רדת החשיכה החלו הלוחמים בשלב ההחפה ושטו לחוף על גבי סירות גומי. הכוח תקף שני יעדים שונים במבצע יעד 'גאולה' ויעד 'אהובה', ולכן נחת בשני חופים.כאשר היו הסירות במרחק של כשמונה מאות מטרים מן החוף קפצו למים מספר לוחמים מהקומנדו הימי ושחו לעבר החוף במטרה לבצע סיור ואבטחה מקדימה לנחיתה. לאחר שלוחמי הקומנדו דיווחו כי החוף מתאים לנחיתה, שאר הכוחות הלוחמים הגיעו בעקבותיהם. בשעה 22:05 החלה הכוחות בתנועה לעבר היעדים שהיו מרוחקים כשישה ק"מ מן החוף.

סמוך לחצות החלה ההתקפה. היעדים היו בקרבת הנמל הסורי טרטוס, ולכן לאבטחת הפעולה כנגד התערבות סורית הוקצה כוח נוסף של זוג ספינות טילים בפיקוד מפל"ג 32 דאז, סא"ל מיכאל ברקאי ז"ל. כוח זה נמצא באזור ופעל בשליטת מפקדת זרוע הים.

 

 

 

מבצע 'מוניטין'

ב-25 בפברואר 1974, הספינות אח"י רשף ואח"י קשת (דגמי סער 4), החלו במבצע 'מוניטין' בו הקיפו את יבשת אפריקה. המבצע בוצע לאחר מלחמת יום הכיפורים, בו זרוע הים העפילה על ציי האויב והגיעה להישגים משמעותיים, אך תעלת סואץ נחסמה על ידי כוחות מצריים. זרוע הים הישראלית שאפה להעמיק את שליטתה בזירת סואץ ובכך לאפשר את חופשיות השיט הישראלי באזור סיני וים סוף. לשם כך, הוחלט על הקמת פלגת סטי"לים חדשה בזירת ים סוף, והכוחות הישראליים נאלצו להקיף את כל יבשת אפריקה כדי להגיע לזירה. אורך ההפלגה היה כ-15,000 מיילים ימיים שנפרסו על גבי חמישה שבועות, באזורים הקרובים למדינות אויב וללא יכולת לקבל סיוע צבאי במצבי קיצון.

לפני היציאה למבצע נערכו הכנות שכללו אימונים רבים, היערכויות לוגיסטיות לתדלוק ותוכנן מסלול הפלגה שכלל עצירות ביניים בדרום אפריקה. היציאה למבצע הייתה תחת מעטה של חשאיות, זאת במטרה לצמצם את סיכון הספינות. לאחר חמישה שבועות, באחד בפאריל 1974, אח"י קשת ואח"י רשף הגיעו למעגן אופירה. נוכחות הכלים הפתיעה את צבא מצרים וצבא ארה"ב שלא הצליחו לאתר את ספינות הטילים בכל מהלך הפלגתן עד להגעתן לזירת ים סוף.

לאחר הגעתן של הספינות הגיעו ארבע ספינות טילים נוספות; אח"י עכו, אח"י רומח, אח"י כידון ואח"י חיפה ושתי נחתות לזירה. כלים אלו הביאו לעליונותה הימית של זרוע הים בזירת ים סוף עד לחתימת הסכמי השלום עם מצרים והנסיגה מסיני באפריל 1982.

 

 

 עצירת אונית המחבלים 'מריה אר'

בשישה בפברואר 1987 זוג ספינות טילים עצרו את אונית המחבלים 'מריה אר' שהייתה בדרכה לבצע פיגוע טרור בישראל. הספינה נלכדה במרחק של כחמישים מייל מזרחית ללרנקה שבקפריסין, כאשר על סיפונה היו כחמישים מחבלים חמושים המצוידים בסירות גומי.

 

 

 

 חיסול פח"ע, השמדת סירות מחבלים בצור

ב-27 בפברואר 1988 התגלתה סירת מחבלים באזור צור שבלבנון. הסירה נשאה אמצעי לחימה והייתה בדרכה לבצע פיגוע בשטחי ישראל. היא הושמדה על ידי ספינת סיור של זרוע הים מפלגה 914, האמונה על הביטחון השוטף בזירה הצפונית.

 

 

חילוף מח"י,אלוף מיכה רם ז"ל

באחד בפברואר 1989 אלוף אברהם בן שושן סיים את תפקידו כמפקד זרוע הים והוחלף על ידי אלוף מיכה רם ז"ל.
במהלך שירותו הצבאי אלוף בן שושן פיקד על שייטת ספינות הטילים, על בסיס חיפה וכן שימש כראש מספן ים. בנוסף לכך, בעת מלחמת ששת הימים היה הסגן בצוללת אח"י תנין בפעילות אל מול נמל אלכסנדריה.
הוא שימש כמפקד הזרוע כארבע שנים. תחת פיקודו, זרוע הים הצליחה לסגור את הגבול הימי באופן מוחלט כנגד ניסיונות פיגוע רבים, וכן להעביר את הלחימה אל בסיסי המחבלים ומפקדותיהם.

 

 

השקת אח"י חץ (דגם נירית)

ב-12 בפברואר 1991 הושקה בישראל אח"י חץ, ספינת הטילים הראשונה מדגם נירית. לספינה תורן ייחודי השונה מהדגמים הקודמים ומאפשר התקנת אמצעי לחימה חדשים ומתקדמים.
אח"י חץ השתתפה במבצעים רבים, בהם מבצע 'חשיפה מלאה' ומבצע 'צוק איתן'. גם בימים אלו, אח"י חץ היא חלק עיקרי בפעולותיה השונות של זרוע הים והיא מסייעת בהשגת העליונות הימית.

 

 

 השקת אח"י כידון (סער 4)

בשבעה בפברואר 1994 הושקה בישראל ספינת הטילים אח"י כידון. הספינה הייתה אחת מתוך שש ספינות השייכות לסדרת 'תכלית' ונבנו במספנות ישראל. הספינה הושקה ביום זה על ידי הגברת לאה רבין, רעיית ראש הממשלה ושר הביטחון דאז, מר יצחק רבין.

מבין סדרה זו אח"י כידון ואח"י יפו הן הספינות היחידות אשר שודרגו לדגם הניריות. עד היום היא משתתפת במבצעים השונים ומסייעת לזרוע הים להגיע לעליונות ימית.

 

 

הפעלת לחץ על הממשל הלבנוני

בחמישה בפברואר 1995 כלי זרוע הים פעלו לסירוגין במשך למעלה משלושה חודשים למניעת דיג ועיכוב אוניות סוחר בגזרת צור שבלבנון. הדבר התבצע כחלק מהרצון להפעיל לחץ על הממשל הלבנוני, זאת עקב התגברות פעולות הטרור בדרום לבנון.
על רקע ההתרחשויות הללו, הוחלט על שינוי תפישתי ביחס ללחימה בדרום לבנון. במסגרת השינוי התייחסו אל המאבק כאל מלחמה ולא כאל פעילות ביטחון שוטף עוד. את השינוי הוביל הרמטכ"ל, רב-אלוף אמנון ליפקין-שחק ז"ל, שנכנס לתפקיד הרמטכ"ל בינואר אותה השנה.

 

 

 הענקת דרגות אלוף לפול שולמן ז"ל

בתשעה בפברואר 1995, כשנה לאחר פטירתו של פול שולמן ז"ל, העניק ראש הממשלה ושר הביטחון דאז, מר יצחק רבין ז"ל, את דרגות האלוף לאלמנתו, הגברת רוז שולמן. בטקס נכחו מפקדים רבים כמו הרמטכ"ל, רב-אלוף אמנון ליפקין-שחק ז"ל, מפקד זרוע הים, אלוף (במיל') עמיחי איילון ומפקדי זרוע הים מהעבר.

אלוף שולמן ז"ל שימש כראש המטה של זרוע הים בדרגת סא"ל (סגן קברניט) ולמעשה היה מפקדה המבצעי של זרוע הים במשך כתשעה חודשים. את תפקידו ביצע לצידו של גרשון ז'ק שהיה הממונה מטעם משרד הביטחון ומנהלה האדמיניסטרטיבי של הזרוע. במהלך חודשים אלו, אלוף שולמן ז"ל פיקד על הזרוע במבצע "יואב". במהלך מבצע זה התבצע מצור על עזה וזרוע הים הטביעה את אונית הדגל של הצי המצרי "האמיר פארוק" ואונייה שולת מוקשים.

 

 

 הטבעת אח"י כידון (דגם סער 4)

ב-25 בפברואר 1999 טובעה ספינת הטילים אח"י כידון מדגם סער 4 אל מול שבי-ציון. על סיפון הספינה רותכו 12 כיסאות לזכר 12 לוחמי הקומנדו אשר נפלו במהלך פעילות מבצעית באנצרייה.

 

 

loading...