צוערי העתיד צוערי העתיד

צוערי העתיד

אביב פירסט

כ-110 בוגרי כיתה י"א לקחו הפסקה קצרה מהחופש הגדול, הבריכה והבילויים – והתייצבו בבה"ד זרוע הים כדי לקחת חלק בגדנ"ע חובלים. קבלו הצצה

שמש, ים, גלידה מטפטפת וחברים - כל אלה מרכיבים את המתכון לחופש גדול מוצלח. אם רק תורידו את הגלידה ותוסיפו הפלגות בסירות ממונעות בים התיכון וביקור בצוללת ובספינת טילים - תקבלו את גדנ"ע חובלים!

יותר מ-100 מלש"בים ומלש"ביות (מועמדים לשירות ביטחון) פקדו השבוע את בה"ד זרוע הים שבחיפה והשתתפו בגדנ"ע חובלים. החניכים הגיעו לגדנ"ע לאחר שעברו מיון ראשוני לתפקיד החובל בביתן זרוע הים, כאשר הגדנ"ע לכשעצמו הינו אירוע חוויתי (ולא ממיין). הזדמנות פז לטעום את החוויה ואת התווך הימי שכה מאפיין את תפקיד החובל - כך יוכלו הגדנ"עים לבצע החלטה מושכלת אודות הצטרפותם לשורות קורס החובלים. ואכן, שיטה זו מוכיחה את עצמה, וכ-90% ממסיימי הגדנ"ע ממשיכים לגיבוש.

"אנחנו מחפשים את האנשים המתאימים ביותר, אלה שאנו מזהים בהם פוטנציאל פיקודי ויכולות למידה גבוהות", מסביר מפקד גיבושים וגדנ"עות חובלים, סא"ל (במיל') גיא סיוון. "בנוסף, מפאת השירות המאופיין בשהייה ממושכת בכלי שיט צפוף, חשוב שיהיו אנשים סבלניים, חברים טובים ואנשי צוות שמסוגלים לעבוד יחד מטרה משותפת".

כ-110 בוגרי כיתה י"א לקחו הפסקה קצרה מהחופש הגדול, הבריכה והבילויים – והתייצבו בבה"ד זרוע הים כדי לקחת חלק בגדנ"ע חובלים. קבלו הצצה
(צילום: סמל בר שניידר)

את הגדנ"ע מעבירים צוערי שלב אקדמיה בקורס חובלים בפיקודו של סא"ל (במיל') סיוון. מחזור 141 העביר את הגדנ"ע הנוכחי, ועשה זאת בהצלחה רבה. ניהול הגדנ"ע הוא התנסות טובה עבור הצוערים, וחוויה משמעותית ביותר בקורס.

"אין מתאימים יותר מצוערי שלב האקדמיה לנהל גדנ"ע בסדר גודל כזה", אומר סרן יובל קסלר, מפק"ץ בשלב האקדמיה במחזור 141 בקורס חובלים. "הם מהווים דמות שקרובה למלש"בים; הם יודעים לדבר איתם בגובה העיניים, הם זוכרים את החששות והשאלות שהיו גם להם טרם תחילת הקורס - ועם זאת, הם מספיק רחוקים מהם על מנת לגשר להם את תפקיד החובל ולהסביר להם מה נדרש מהם במהלך הקורס".

"זו הזדמנות נהדרת עבור החניכים והצוערים כאחד", ממשיך סרן קסלר, "הצוערים זוכים להתנסות משמעותית בפיקוד וניהול, והחניכים זוכים לשבוע אינטנסיבי בבסיס של זרוע הים. הם לומדים חומר עיוני לצד התנסויות מעשיות, מבינים מה היא משמעת צבאית ומה גודל האחריות המונחת על כתפיהם כצוערים לעתיד".

(צילום: סמל בר שניידר)

הגדנ"ע הנוכחי היה הגדנ"ע הראשון אשר מסמיך את הגדנ"עים באופן מלא ל"משיט 12" - רישיון להשטת סירה מהירה. הרעיון שמאחורי ההחלטה הוא שבתום הגדנ"ע, יזכו מסיימיו לפסוע אל מחוץ לתחומי הבסיס בעודם מחזיקים תעודה, תוצר מוחשי כלשהו אשר יעודד ויגביר את המוטיבציה שלהם להצליח בגדנ"ע. צעד זה נעשה לצד חשש כבד לפיו המוטיבציה של הגדנ"עים תיפגם, מכיוון שההסמכה הינה תובענית ודורשת לימוד רב.

והתוצאה? מתוך 108 גדנ"עים שניגשו לבחינה העיונית, עברו 70 - ומתוכם צלחו 66 גדנ"עים את המבחנים המעשיים, והוסמכו כבעלי רישיון "משיט 12".

"אחוזי ההצלחה הם למעלה מהמצופה", אומר בגאווה סא"ל (במיל') סיוון, "לא רק שההסמכה לא פגעה במוטיבציה של הגדנ"עים אלא להפך, היא רק העצימה אותה".

(צילום: סמל בר שניידר)

על מנת להקל את העומס הלימודי בגדנ"ע, חוברו הגדנ"עים לאפליקציה שפותחה על-ידי בוגר קורס חובלים - אשר בה נכללים שלל התכנים העיוניים הנדרשים להסמכת "משיט 12". בצורה זו, יכלו הגדנ"עים להתכונן לבחינה מספר שבועות מראש.

קשרים, אותות, דגלים, חוקי דרך, ימאות ומכונאות - את כל הנושאים הללו ניתן למצוא באפליקציה, בליווי איורים, מצגות וסרטונים שונים. בנוסף, האפליקציה מציעה קובץ שאלות ותשובות, אשר מתוכו נלקחו השאלות שהופיעו בבחינה העיונית.

"במהלך השנים, אני נפגש ונחשף לבני נוער רבים", משתף סא"ל (במיל') סיוון. "יש לי פרסקטיבה ארוכת שנים לגבי הנוער שלנו, ואני יכול להצהיר שיש לנו נוער איכותי שרק הולך ומשתפר עם הזמן. אני גאה להיות חלק מהמערך המכשיר של צה"ל בפרט ושל זרוע הים ובית הספר לחובלים בפרט".

"בגדנ"ע, מעבר לעובדה שאנו עושים מעשה משמעותי עבור זרוע הים, אנו עושים מעשה משמעותי מאוד מבחינת מדינת ישראל", מסכם סא"ל (במיל') סיוון, "נוער איכותי קיבל הכוונה מאוד טובה לכיוון השירות הצבאי שלו ולמד על השימוש בתווך הימי - וזה ישפיע באופן חיובי מאוד על החברה הישראלית לאורך השנים".

loading...