אופק ארד

הכירו את סגן בר דנינו – בתפקידו הצבאי הוא משרת כקצין מדור נפיצים במפקדת זרוע הים, ובמקביל מקדיש את זמנו לחניכת בני נוער בתחומי המדע והטכנולוגיה במסגרת פרויקט מיוחד

 

סגן בר דנינו התחיל את דרכו הצבאית בשנת 2013 במסלול העתודה האקדמית, במסגרתו השלים תואר ראשון ושני בהנדסת מכונות. לאחר מכן נכנס לתפקידו הנוכחי - קצין מדור נפיצים במפקדת זרוע הים.

"למדור שני עיסוקים עיקריים: קודם כל מציאה ויבוא של מוצרים המערבים חומרי נפץ לשימוש בזרוע, וגם פיתוח אמצעים שונים", הוא מספר. "התפקיד שלי כולל המון עבודה מחקרית, סימולציות וחישובים".

"מקצוע הנדסת המכונות מצריך שימוש ביצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה, וזו הסיבה שהתחברתי אליו ובחרתי להתמקצע בו", משתף בר. האהבה של בר להנדסת מכונות נולדה לפני כ- 10 שנים, כשהוא עוד היה בתיכון.

הכירו את סגן בר דנינו – בתפקידו הצבאי הוא משרת כקצין מדור נפיצים במפקדת זרוע הים, ובמקביל מקדיש את זמנו לחניכת בני נוער בתחומי המדע והטכנולוגיה במסגרת פרויקט מיוחד

"בכיתה י' הצטרפתי לקבוצת נוער במסגרתה לומדים רובוטיקה ומשתתפים בתחרות הרובוטיקה של ארגון FIRST, שהוא ארגון עולמי שמטרתו לקדם את תחומי המדע והטכנולוגיה בקרב בני נוער. מאז סיום הלימודים אני ממשיך לקחת חלק בעשייה הזו ומלווה את הקבוצה כמנטור", מסביר בר.

ברחבי הארץ יש כ-70 קבוצות שמשתתפות בתחרות של הארגון מידי שנה, במטרה לזכות ואף להגיע לאליפות העולם שמתקיימת בארה"ב.

בשבת הראשונה בחודש ינואר מדי שנה, מקבלות הקבוצות שלוקחות חלק בארגון את המשימה שעליהן לבצע. "הדרישות, החוקים ושיטת הניקוד משתנים כל שנה. אחרי שמקבלים אותם יש לכל הקבוצות פרק זמן מסויים שבו מתכננים ובונים את הרובוט מאפס", מפרט בר.

"לרובוטים יש מטרה מסויימת, לדוגמה לקלוע כדור לסל או לערום ארגזים. בליווי שלי התלמידים מתכננים את בניית הרובוט לפרטי פרטים, מכתיבת הקוד עד לנראות התוצר".

מלאכת הבנייה היא עבודה בפני עצמה, כשסדר הגודל של הרובוט הוא לא פחות מכמטר וחצי בגובה ומשקל של 70 ק"ג. "תחום המדע הוא תחום שמצריך מאיתנו לשתף פעולה עם גורמים חיצוניים, לכן הארגון מקדם ערכים של שיתוף פעולה", אומר בר. "בתחרות מתחרים יחד עם רובוטים של קבוצות אחרות במטרה לנצח, וממקצה למקצה משתנות הקבוצות שאיתך".

בר מספר שהחודשים לפני התחרות רצופים בעבודה קשה, ובמהלכם הוא נשאר בבית הספר עד מאוחר בכל יום יחד עם התלמידים ולפעמים הם אפילו עורכים לילות לבנים של עבודה ולמידה. "התוכנית מאוד סוחפת את מי שנכנס אליה", מעיד בר. "כמו כן, היא מצריכה השקעה רבה. מכיוון שמדובר בתלמידי תיכון, הרבה פעמים במהלך העבודה הם גם פותרים יחד שיעורי בית ולומדים למבחנים".

אין ספק שתפקיד המנטור בתוכנית יחד עם השירות בתור קמ"ד נפיצים לא משאירים הרבה זמן פנוי בסדר יומו של בר. כשנשאל איך הוא משלב בין השניים, הוא עונה: "ברגע שאני מסיים את היום בבסיס, אני זורק את התיק על הגב תוך כדי ריצה לאוטובוס הקרוב ונוסע לבית הספר. אנחנו עובדים כל השנה, אבל התקופה העמוסה ביותר היא שלושת החודשים שלפני התחרות, בהם אני בקושי מספיק לאכול ולישון".

מעבר לתחומי הבנייה, הפיזיקה והחשמל, ישנם נושאים נוספים שהתכנית שמה עליהם דגש. "התלמידים לומדים גם מדיה ומנהלים את החשבונות החברתיים של הקבוצה. והכי חשוב כמובן היא הפעילות ההתנדבותית שאנחנו עושים במסגרת התוכנית", מדגיש בר בהתלהבות.

אחת מאותן הפעילויות ההתנדבותיות נקראת "חג של מדע", ובמסגרתה הקבוצה מייצרת ערכות ניסויים פשוטות, אותן היא מחלקת לפני החגים בבתי ספר יסודיים. "השנה חילקנו כ- 5,000 ערכות. כך הפעילות מקיימת את המטרה של הארגון, שהיא ללמד ולחנך כמה שיותר בני נוער בתחומי המדע והטכנולוגיה".

"אני מאוד מאמין בתוכנית הזאת, זו בעצם הסיבה שאני מהנדס", מסכם סגן בר. "אני מצפה להמשיך בעשייה ובנתינה בתחום ההנדסה, הן בשירות הצבאי בזרוע הים והן בפרויקטים מחוצה לו".

עוד כתבות בנושא

loading...