מוכנים לכל תרחיש מוכנים לכל תרחיש

מוכנים לכל תרחיש

דריה לוסטיגר

חדירת מחבל לשטח הבסיס, פיצוץ שמתלקח לשריפה ופעילות רחפן חשוד– כל אלו הם רק חלק מהתרחישים שתורגלו בשבוע שעבר על ידי מערך האבטחה של זרוע הים, כחלק משבוע האבטחה שהתקיים בכל צה"ל. מדרום ועד צפון – כך זה נראה בבסיסי זרוע הים

בשבוע שעבר, יחד עם עוד יחידות רבות בצה"ל, לקחה זרוע הים חלק בשבוע האבטחה. במהלך השבוע התקיימו הדרכות חיצוניות ותרגילים רבים, והכל במטרה אחת - לבחון ולשפר את יכולת מערך האבטחה להתמודד מול כל אירוע שיכול לפגוע בביטחון המשרתים, או לקטוע את הרצף המבצעי.

ראש מדור אבטחה בזרוע הים, רס"ן עדן כהן, משרת בתחום האבטחה בזרוע כבר כעשר שנים - ולאורך השבוע הוא הוביל את כלל הפעילות הזרועית. "מטרת העל הייתה לשפר את היכולת שלנו לתת מענה לתרחישים בתחום אבטחת מחנות, לרענן פקודות ונהלים ולשפר את הרמה המקצועית בקרב בעלי התפקידים", הוא מסביר.

כחלק מהשבוע, עברו חיילי מערך האבטחה הכשרות מגוונות. "העברנו הדרכות, הרצאות של אנשי מקצוע, פעולות טקטיות ואימוני קרב מגע יבשים. כל המיומנויות שנלמדו באו לידי ביטוי בתרגילים שקיימנו בהמשך השבוע", אומר רס"ן כהן.

התרגילים הללו התרחשו בכלל בסיסי זרוע הים וכללו פירוטכניקות מתקדמות, כמו עשן, פיצוצי מטען, קולות ירי ופצועים - זאת על מנת לדמות באופן המדויק ביותר אירוע חירום בזמן אמת. מבין כלל התרחישים שתורגלו בבסיס חיפה, תורגל גם ניסיון חדירה לבסיס דרך הים. "דימינו ניסיון חדירה ימית של אופנועי ים לשטח הנמל הצבאי. מוצב האבטחה היה אחראי לגלות אותם ולכוון למקום כלי שיט מהירים מסוג צרעה", מפרט רס"ן כהן.

חדירת מחבל לשטח הבסיס, פיצוץ שמתלקח לשריפה ופעילות רחפן חשוד– כל אלו הם רק חלק מהתרחישים שתורגלו בשבוע שעבר על ידי מערך האבטחה של זרוע הים, כחלק משבוע האבטחה שהתקיים בכל צה"ל. מדרום ועד צפון – כך זה נראה בבסיסי זרוע הים

"בהמשך פשטו המחבלים ליבשה, ובמהירות הגיעה למקום כיתת היירוט הקרקעית. בשיתוף פעולה עם הכוח על הצרעה הם כיתרו את המחבלים וניטרלו אותם", הוא ממשיך. "מה שמייחד את מערך האבטחה בזרוע הים הוא היכולת שלנו לנטרל פעילות חבלנית מהים והיבשה במקביל, באמצעות שיתוף פעולה של כיתת הכוננות ולוחמי יחידת סנפיר".

בכל בסיס בזרוע ישנה כיתת אבטחה או כיתת יירוט, המורכבת ממספר מגנים אסטרטגים עליהם מפקד קצין אבטחה. אותה כיתה אחראית על תפעול כל אירוע בטחוני, תוך הכוונה של מוצב האבטחה. "לאורך השבוע כיתת היירוט תפעלה בהצלחה את כלל התרחישים, גם כשהם היו מורכבים במיוחד", מדגיש רס"ן כהן.

גם בבסיס אשדוד התקיים תרגיל יסודי שכלל מגוון תרחישים אפשריים, ביניהם אירוע של רחפן זר המתקרב לבסיס, ירי טילים וצבע אדום, שריפה, וחדירת מחבלים. כך התאפשר לכלל כוחות האבטחה שבבסיס - החל בכיתת הכוננות, דרך כיתת ההגנה הסביבתית והחמ"ל ועד הכוחות הרפואיים - לתרגל פעילות בזמן אמת.

"בתרגיל ניסינו לדמות כמעט כל תרחיש אפשרי", מסביר קצין האבטחה בבסיס אשדוד, סגן מקסים זלבסקי. "לפני התרגיל כינסנו את הכוחות ובעלי התפקידים הרלוונטים לתדריך, וכשעה לאחר מכן אספנו את כוחות האבטחה להעלאת כוננות. מאותו רגע, כל כמה דקות התרחש אירוע".

כוחות הלחימה בבסיס אשדוד אמונים על שמירת כלל הזירה הימית הדרומית, הכוללת גם את הגבול הימי בין מדינת ישראל לרצועת עזה. הזירה בכוננות מתמדת למתיחות באיזור, ומתיחות שכזו צפויה להשפיע באופן ישיר גם על כוחות האבטחה בבסיס.

"לאורך התרגולים, החיילים תפקדו בצורה מיטבית", משתף סגן זלבסקי. "אני מצפה מחייל שנתקל באירוע בזמן אמת לפעול בחדות, נחישות ותעוזה, ולעשות כל שביכולתו על מנת לנטרל את האיום באמצעות הכלים שלרשותו - סריקות, בידוקים ועוד. לשמחתי כך בדיוק הם פעלו, והוכיחו לי שיש על מי לסמוך".

"בזמן לחימה חשוב שנדע שכל הכוחות בבסיס כשירים ויודעים איך לתפעל אירוע", מחדד סגן זלבסקי. "משרתי מערך האבטחה הם קיר הברזל שתפקידו למנוע את פריצת גבולות הבסיס ופגיעה באתרים החיוניים, זאת על מנת לאפשר ללוחמים לבצע את עבודתם ולהמשיך לקיים רציפות מבצעית בזירה הימית הדרומית".

רס"ן כהן מסביר כי השבוע האחרון הוא עוד אבן דרך במגמת ההתעצמות של מערך האבטחה. "אני משרת במערך האבטחה שנים רבות, ואני צופה בו משתפר ומתבסס, תוך השקעה גדולה בתשתיות ובהון האנושי. כמו כן אנחנו מקפידים מאוד על הרמה המקצועית בקרב החיילים שלנו, באמצעות אימונים גם בתווך אזרחי, מטווחים על בסיס יומי וקורסים מגוונים".

"אנחנו עומדים בסיומו של שבוע פורה ומוצלח במערך האבטחה, במהלכו עמדנו בהישגים שהגדרנו לעצמנו. אנחנו חוזרים כעת לפעילות שגרתית כשאנחנו מוכנים יותר מבעבר לכל תרחיש אפשרי בזירה", מסכם רס"ן כהן. "חשוב לנו להמשיך ולקיים אירועים ותרגילים כאלו על מנת להזכיר לחיילים ולמאבטחים שאירוע יכול לפרוץ בכל רגע, והמשימה שלנו היא להיות מוכנים לכך".

עוד כתבות בנושא

loading...