סוף הדרך סוף הדרך

סוף הדרך

אביב פירסט

אל"ם איתי סער מסיים 28 שנות שירות בצה"ל, כאשר מתוכן 24 בזרוע הים. עם מעט צער והרבה סיפוק, סיפר לי אל"ם סער על שלוש השנים האחרונות בהן כיהן כראש מספן כוח האדם. "זו הייתה פסגת החלומות שלי"

השבוע סיים את תפקידו ראש מספן כוח האדם, אל"ם איתי סער, בתום שלוש שנים בתפקיד שהיו עשירות בעשייה ומלאות בהישגים.

אל"ם סער התגייס לגבעתי בשנת 1992. ארבע שנים לאחר מכן, הגיע לחיל הים כקצין צעיר ושירת בתפקידי כ"א (כוח אדם) שונים. בין לבין, שילב אל"ם סער גם לימודים אקדמיים והוא בעל תואר ראשון במשאבי אנוש ותואר שני במנהל מערכות בריאות.

"מלכתחילה, יצאתי לקצונה בעקבות ערכים שטבועים בי מהבית, לתרום ולתת. זו לא סיסמא, אני מאמין בזה", מדגיש אל"ם סער, "כך התחנכתי וכך אני מחנך. בני הבכור הוא קצין מודיעין בזרוע הים ובתי תתגייס בקרוב להיות מש"קית ת"ש, גם הוא תפקיד משמעותי לאין ערוך".

"המדינה שלנו מחייבת אותנו לתרום ולתת יותר. האתגר שבשירות הצבאי הוא אתגר אדיר שהצלחתי להתחבר אליו באהבה גדולה", ממשיך אל"ם סער, "כשבן אדם עושה את מה שהוא אוהב, זה עושה לו טוב. אני אוהב לטפל באנשים, וה'אני מאמין' שלי הוא שאם אתה לא מטפל באנשים מכל הלב - אל תטפל באנשים בכלל".

מהו תפקידו של מספן כוח האדם?

מכ"א (מספן כוח האדם) אחראי למגוון אדיר של דברים. מאיתור מתגייסים למקצועות זרוע הים השונים, דרך מיון, הצבות וטיפול בפרט מקצה לקצה; ממלש"בים לשירות חובה, קבע ומילואים.

"טיפול בפרט, באנשים, הוא עניין שדורש רגישות רבה", מסביר אל"ם סער, "ובמיוחד עכשיו, תקופת הקורונה היוותה אתגר גדול ואירוע חסר תקדים שחייב אותנו לחשוב בצורה יצירתית בכל המשמעויות הנגזרות מהתקופה הזו; סיוע כלכלי למשרתים שמשפחותיהם הפכו לחסרות יציבות כלכלית, ימי חופש, קצבאות, משימות סיוע בעורף, בידודים, משמרות וקפסולות".

ועם זאת, דווקא בתקופה המאתגרת הזאת, הצליח המספן ליצור דברים מדהימים. "הכשרנו בהצלחה את כלל המטבחים בפסח, יצרנו קשר עם כל המשפחות השכולות ביום הזיכרון והצלחנו לגעת ולרגש כל אחת מהן", אומר אל"ם סער.

מהו תפקידו של מספן כוח האדם?

רצית להגיע לתפקיד רמכ"א?

"התפקיד היה פסגת החלומות שלי כקצין כוח אדם, ולשם כיוונתי", מציין אל"ם סער, "רציתי להשפיע ככל הניתן, ושאפתי תמיד גבוה. האהבה שהייתה לי למקצוע, בשילוב עם התפקיד - היו חלום שהתגשם".

במהלך שלוש השנים האחרונות בהן כיהן כראש מספן כוח האדם, הגיע המספן להישגים משמעותיים ורחבי השפעה. "בכל שנה עמדנו במכסות איתור הלוחם הימי ונלחמנו כדי לקבל לשורותינו את הטובים ביותר, השקענו יותר בהוקרה והערכה לחיילים המשתחררים והם יוצאים לאזרחות עם יותר כלים מבעבר. בנוסף, קידמנו את שילוב הנשים בסטי"לים", פורט אל"ם סער.

"הישג נוסף למספן בשנים האחרונות הוא הקמת סדנאות העצמה עבור אנשי הקבע ופיתוחם האישי; לרבות תוכנית 'גאות' לנגדים, תוכנית 'מגדלור' לקצינים ותוכנית הכוכבים של זרוע הים, אשר מקבצת קצינים צעירים מכלל המערכים בזרוע (לוחמים, שליטה, מודיעין, כ"א, לוגיסטיקה וכו'...) ומלמדת אותם להיות מנהלים ומפקדים טובים יותר", מספר אל"ם סער.

 "המטרה מאחורי התוכנית היא יצירת שיתוף פעולה מוצלח ופורה בין המערכים השונים. הקשרים שנוצרים בתוכנית ייצרו סינרגיה טובה בתוך הארגון וקשרי עבודה טובים יותר".

בשנים האחרונות, זרוע הים משקיעה יותר בחיבור המשפחה לזרוע. בסיסים פתוחים ביום חיל הים, הופעות וטקסים, פעילויות לנשות הלוחמים ועוד... "אני גאה מאוד שהזרוע מתעסקת בנושאי המשפחה והאיזון בין הצבא לבין המשפחה", אומר אל"ם סער.

"בסופו של דבר, אנחנו לא נוכל לתת מעצמנו באותה רמה אם לא יהיה לנו את הגיבוי מהעורף האישי שלנו, המשפחה שלנו, וזה נושא שלדעתי חשוב להתעסק בו".

עם סיום תפקידך, מהן תחושותייך?

"אני מרגיש סיפוק אדיר עם עשייה רבת שנים והישגים", פותח אל"ם סער, "אבל הדבר העיקרי הוא שמעבר לעובדה שתרמתי - נתרמתי. הייתי בחברת האנשים הטובים ביותר שאני יכול לדמיין, ואני אוהב ומעריך אותם מאוד".

"לצד הסיפוק, הגאווה והתחושה של הכיף הגדול שהגעתי לאן שהגעתי, אני מודה שיש פה קצת עצבות. אני עוזב אנשים שאני אוהב ושאני חי איתם בצורה הדוקה וסומך עליהם ב-24 השנים האחרונות", מוסיף אל"ם סער.

מי שמחליף את אל"ם סער בתפקיד הוא אל"ם נדב תורגמן. "נדב הוא חבר אמיתי ואיש מעולה", אומר אל"ם סער, "אני שמח להפקיד בידיו את המספן הזה, ובטוח במיליון אחוז שהוא יוביל את המערך להישגים נוספים ולהרבה הצלחות".

ולגבי התוכניות להמשך? "קצת לנוח", צוחק אל"ם סער, "אבל אחרי זה, אני רוצה לחפש דרך חדשה, מאתגרת ומעניינת, ואני בטוח שאמצא אותה".

"אין מאושר ממני לסיים תפקיד כראש מספן שיש בו אנשים שמטפלים באנשים - מתוך זה שהם בעצמם אוהבים אנשים", מסכם אל"ם סער.

עם סיום תפקידך, מהן תחושותייך?

עוד כתבות בנושא

loading...