כוננות שיא כוננות שיא

כוננות שיא

מעיין לנגה

כוחות זרוע הים חברו לכלל יחידות צה"ל בתרגיל רחב ההיקף "חץ קטלני". המטרה: היערכות לתרחיש של תקיפת אויב בזירה הצפונית. כך זה נראה

השבוע (יום א') יצא לדרך "חץ קטלני", תרגיל רחב היקף וכלל מערכי בצה"ל, המדמה תרחיש רב זירתי במיקוד לזירה הצפונית.

משרתי זרוע הים לקחו חלק מרכזי בתרגיל, כשיחידות רבות בזרוע נרתמו למען מטרה משותפת: מוכנות שיא למערכה הבאה ושמירה על עליונות ימית, בדגש על זירת הצפון.

"זרוע הים היוותה חלק משמעותי במיוחד בתרגיל, הן בעקבות האופי הרב-ממדי שלו והן בזכות התעצמות הזרוע והרלוונטיות שלה לסיוע רחב היקף במאמץ הצה"לי", מעיד ראש מחלקת מבצעים בזרוע הים, אל"ם א'.

במהלך התרגיל, פעלו כוחות זרוע הים למען שלילת יכולות האויב ושמירה על המים הכלכליים של מדינת ישראל. "אנחנו בעצם נערכים לתקיפת אויב שתשפיע על הרציפות התפקודית האנרגטית של מדינת ישראל, שתכליתה פגיעה באסדות הגז", מסביר אל"ם א'.

כוחות זרוע הים חברו לכלל יחידות צה"ל בתרגיל רחב ההיקף "חץ קטלני". המטרה: היערכות לתרחיש של תקיפת אויב בזירה הצפונית. כך זה נראה

"השגת העליונות הימית תאפשר לזרוע הים להגן על אסדות הגז בעזרת ספינות טילים ייעודיות, מערכות הגנה מתקדמות ושילוב יכולותיהן של זרועות נוספות בצה"ל", הוא ממשיך.

"הגנה בפני מספר סוגים של איומי טילאות מחייבת השגת עליונות ימית מוקדמת ככל הניתן על מנת לאפשר את החשמל בבתי ישראל, המשך הפעלת מפעלים חיוניים וחופש שיט של סחורות ומרכיבים חיוניים אל מדינת ישראל, גם במלחמה".

ההיערכות כוללת מגוון תרחישים שמדמים פעילות עוינת בגבול הצפון - ביבשה, באוויר ובים. "הכוחות בזירה הימית הצפונית, זירת חיפה, עוסקים בהגנת הגבול מפני כוחות חודרים ואיומים שמעל ומתחת לפני המים", אומר אל"ם א'.

"התרחישים עמם עבדנו בתרגיל הם אמנם תרחישי קיצון מאתגרים הכוללים הפתעות מכל הכיוונים, אך אלו תרחשים ריאליים ביותר שלא בלתי סביר שנתמודד איתם בעתיד".

אחד המרכיבים שתפקודם נבחן לאורך התרגיל הוא פעילות המטה הזרועי. "אנחנו נמצאים שנה וחצי מהקמתו של מטה מבצעי חדש בזרוע הים", מצהיר אל"ם א'.

"השיטה והייעול של המטה החדש נבדקים בתרגילים כמו זה ברמה האסטרטגית והמבצעית. המטה המבצעי מייעל תהליכים ויוצר אינטגרציה בזרוע ומחוצה לה על מנת לעמוד במשימות המאוד מאתגרות של צה"ל, והשיפור ניכר הן מבחינת ספיקה והן מבחינת הפעלה ושליטה בכלים".

בין הגורמים להתעצמות זו, נמנה גם מרכז האש הפיקודי. "אנחנו מפעילים היום אש מהמפקדה של זרוע הים, שמשפרת ומייעלת את היכולת של צה"ל לנצח במערכה בהקשרי עליונות ימית. התייעלות זו הובילה לכך שהמטה הכללי מעניק לזרוע הים יותר סמכויות מבעבר", משתף אל"ם א'.

בקרב משרתי המפקדה נמנים בעלי מקצוע רבים, ביניהם גם כאלו שלא לובשים את מדי זרוע הים - טייסים, משרתי זרוע היבשה, מפעילי כטב"ם (כלי טיס בלתי מאויש) ועוד.

"נוכחותם של אנשי מקצוע מחילות שונים מאפשרת תקשורת טובה יותר בין המפקדות בזמן אמת, ומשפרת את יכולותינו לפעול בשיתוף פעולה כלל-צה"לי", מחדד אל"ם א'.

לצד האתגרים המבצעיים, תרגיל "חץ קטלני" כרוך בהתמודדות גם עם מגפת הקורונה. "אנחנו מקפידים ליצור הפרדות וחוצצים בתוך כלי השיט ובין כלי לכלי, על מנת לסיים את התרגיל בצורה בטוחה וללא תחלואה", מדגיש אל"ם א'.

"העבודה מתבצעת לפי כללים נוקשים שמאפשרים לנו לשמור על בריאות המשרתים ועל הכשירות המבצעית של יחידות הזרוע בכל מחיר".

את התרגולים המבצעיים במסגרת "חץ קטלני" מבצעים כוחות זרוע הים בפעילות משותפת עם פיקוד צפון ומפקדת העומק. "אנחנו לא רק משולבים בתרגיל, אלא גם מובילים מבצעים בעומק עם כלל יחידות הזרוע, משייטת ספינות הטילים ועד יחידת הקומנדו הימי", מתאר אל"ם א'.

"לוחמי הזרוע נותנים סיוע גם באש אבל גם בתובלה ובפעילויות שונות מהים, על מנת לאפשר יכולת פיקוד ושליטה למפקדי היבשה ולייצר הפתעות עבור האויב", הוא מוסיף.

"ביחס לתרגילים קודמים, אני רואה כיצד כוחות הזרוע מצליחים לייצר יותר מענים לבעיות דומות ואף מורכבות יותר. נמשיך לפעול כדי לחדד את מוכנותנו ולשמר את עליונותנו בתווך הימי אל מול כל איום", מסכם אל"ם א'.

עוד כתבות בנושא

loading...