שומרי השונית שומרי השונית

שומרי השונית

עידו ליידנר

שטחה הימי של מדינת ישראל מהווה בית לאין ספור מינים של חיות וצמחים. בין הגורמים האמונים על הגנת הטבע הימי נמנים גם לוחמי ולוחמות היחידה למשימות תת מימיות (ילת"ם) ואנשי רשות הטבע והגנים, שיצאו לאחרונה למשימה ייחודית ומורכבת: הצלת שונית אלמוגים בים סוף

בימי החורף האחרון, סופה חזקה הכתה בעיר אילת למשך מספר ימים. הרוחות והגשמים הציפו את האזורים שבקרבת החוף והשאירו נזק רב אחרי לכתם. אחד מהמקומות שנפגעו מאותה סופה היה גם בסיס זרוע הים באילת, שם הרוחות הובילו לקריסה של אחד המזחים שבבסיס.

כאשר התבררו ממדי הנזק למזח, וכחלק מפרויקט נרחב לשיקום הבסיס, נקראו לוחמי ולוחמות היחידה למשימות תת מימיות (ילת"ם) לסייע בפירוק, פינוי והחלפתו של המזח. על פני השטח, פירוק המזח ועמודי התווך הימיים שלו היא משימה פשוטה עבור לוחמי ילת"ם המתמחים בין היתר בביצוע פעולות חיתוך, חבלה ותיקונים מורכבים בעומק הים.

למרות זאת, כבר מבדיקה ראשונית התגלה משתנה נוסף במשוואה: חלקו של המזח שנבנה בתוך המים הפך לבית גידול טבעי של אין ספור אלמוגים. "משום שבסיס אילת ושטחו הימי הוא שטח צבאי סגור, שום גורם אזרחי לא יכול להיכנס אליו. לכן הצליחו מיני האלמוגים השונים לגדול בו באין מפריע לאורך עשרות שנים, ועל עמודי המזח נוצרה שונית יפיפייה", מסביר לי סגן מפקד פלגת חבלה בילת"ם, סגן שחר רובין, שהשתתף במבצע.

שטחה הימי של מדינת ישראל מהווה בית לאין ספור מינים של חיות וצמחים. בין הגורמים האמונים על הגנת הטבע הימי נמנים גם לוחמי ולוחמות היחידה למשימות תת מימיות (ילת"ם) ואנשי רשות הטבע והגנים, שיצאו לאחרונה למשימה ייחודית ומורכבת: הצלת שונית אלמוגים בים סוף

ידענו שפירוק העמודים עלול לפגוע באלמוגים בצורה בלתי הפיכה", מסביר סגן רובין. לכן גורמים בילת"ם פנו לרשות הטבע והגנים להתייעצות בנוגע לדרכים שיאפשרו לפנות את העמוד מבלי לפגוע באלמוגים. לאחר מחשבה רבה, גובש הפתרון: רשות הטבע והגנים ויחידת ילת"ם יעתיקו את שונית האלמוגים לבית גידול חדש.

זו לא הפעם הראשונה שהיחידה משתמשת בידע והיכולות שלה על מנת להגן על הסביבה ועל הים. סגן רובין מדגיש בדבריו: "ערך השמירה על הטבע הוא ערך מוביל אצל כלל חיילי היחידה - ממפקד היחידה ועד אחרון החיילים. הגנה על הסביבה היא חלק מפעילות ביחידה".

הוא מרחיב ומספר לי כי פעילות היחידה עבור הסביבה לא נגמרת בשימוש המינימלי שלה במוצרים חד פעמיים או מפלסטיק, אלא ממשיכה גם לפעילות היחידה בשטח. "אנחנו נוהגים במהלך אימונים ופעולות לאסוף כל מזהם שאנחנו מוצאים בים, ובמהלך תקופת הסגר הראשון אפילו יצאנו לצלילות ייעודיות שמטרתן הייתה לנקות את הים. ישנן יוזמות רבות שמגיעות מלוחמי היחידה עצמם לניקוי חופי הים בישראל".

גם שיתוף הפעולה עם רשות הטבע והגנים לא חדש עבור יחידת ילת"ם. יכולות הפעולה הימית של היחידה יחד עם הידע של רשות הטבע והגנים והרצון המשותף של שני הצדדים לשמור על החי והצומח בים, מוביל לשיתופי פעולה ענפים בנושא ולמיזמים משותפים. שיתופי הפעולה הללו כוללים משימות מיוחדות כמו שיקום ובנייה של בתי גידול עבור החי והצומח הימי בעזרת עוגני בטון מיוחדים, וסיוע שוטף של יחידת ילת"ם בתצפיות, מעקב ודיווח על המתרחש בקרב בעלי החיים הימיים וסביבתם.

העתקת השונית למיקום חדש היא משימה חשובה שמשרתת שתי מטרות עיקריות: שמירה על שלמות האלמוגים ושגשוגם, ומתן האפשרות לחוקרים ואזרחים להנות מהיופי שיש לשונית להציע. כגודל המשימה, כך גם ההכנות שנערכו לקראתה. "לפני המבצע ובמהלכו הייתה לנו הרבה מאוד הדרכה, העשרה והכוונה מהפקחים והצוללים של רשות הטבע והגנים", נזכרת לוחמת בפלגת החבלה של ילת"ם, סמ"ר ניצן כץ ליכטנשטיין.

"עוד לפני היציאה למבצע עצמו הגענו לזירת ים סוף וצללנו יחד עם אנשי הרשות כדי לסקור ולהכיר את השטח שבו נפעל, והתכוננו לכל חלק וחלק שמרכיב את המבצע המורכב הזה". סמ"ר כץ ליכטנשטיין מדגישה שהיציאה למבצע יצרה אצלה תחושת משמעות גדולה. "מאוד שימח אותי לדעת שאני הולכת לקחת חלק במשימה ערכית וחשובה כמו זו. אני מרגישה מסופקת וגאה".

אז איך בעצם מעתיקים שונית אלמוגים? כדי לענות על השאלה, סמ"ר כץ ליכטנשטיין חשפה בפניי כיצד מתנהל המבצע בשטח. "כדי להעתיק את שמורת האלמוגים, אנחנו צוללים יחד עם צוללי רשות הטבע והגנים אל אזור המזח השבור ומאתרים אלמוגים. אחרי שהם אותרו, אנשי הרשות מנתקים את האלמוגים בזהירות מהבסיס שלהם עם פטיש ואזמל".

אחרי שהאלמוגים מנותקים, צוללי ילת"ם נכנסים לתמונה. "בתום הניתוק, אנחנו אוספים את האלמוגים בארגזים מיוחדים ומעבירים אותם בצלילה לבית הגידול החדש שלהם מחוץ לבסיס. אחרי שאנחנו מגיעים לבית הגידול החדש, האלמוגים חוזרים לידי רשות הטבע והגנים והם ממקמים אותם מחדש בזהירות. לי אפילו הייתה הזכות להדביק בעצמי את אחד האלמוגים יחד עם צולל מהרשות", סמ"ר כץ ליכטנשטיין משחזרת.

"אני לא מכירה הרבה חיילים שהתפקיד שלהם בצבא משלב גם פעילות מבצעית וגם פעולות מיוחדות כאלה לשמירה על הסביבה. זו בעייני זכות עצומה לשרת כלוחמת בילת"ם", משתפת סמ"ר כץ ליכטנשטיין בהתרגשות. "המבצע הזה גרם לי להעריך אף יותר את התפקיד בו אני משרתת ואת הסביבה שבה אני פועלת".

לדבריה מצטרף גם סגן רובין ומסכם: "לראות את המשימה הזאת יוצאת לפועל ולדעת שאתה הצלת את חייהם של אין ספור חיות ימיות, אלו דברים שממלאים אותי בסיפוק ומעצימים אותי במיוחד".

עוד כתבות בנושא

loading...