מה יש בספינות הסער 6 שאין בשום מקום אחר? מה יש בספינות הסער 6 שאין בשום מקום אחר?

מה יש בספינות הסער 6 שאין בשום מקום אחר?

דריה לוסטיגר

מערכות תקשורת, שו"ב ונשק מתקדמות, יכולות הגנה משודרגות והגדלה משמעותית בכמות הלוחמות בספינה: כתבתנו יצאה לשמוע מה החידושים שמביאות איתן ספינות הטילים מסוג סער 6, וכיצד הן יתרמו ליכולותיה המבצעיות של זרוע הים

בשבועות הקרובים, לאחר שנים של עבודה קשה והיערכות נרחבת, תצטרף לשייטת 3 ספינת הטילים אח"י מגן. זוהי הספינה הראשונה מתוך ארבע ספינות מדגם סער 6 שעתידות לחבור לשורות זרוע הים.

הגעת ספינות הסער 6 נחשבת לאבן דרך משמעותית בתהליך ההתעצמות הזרועי והמאמץ להגנה על מרחב המים הכלכליים. כתבתנו שוחחה עם ראש מנהלת ספינות המגן, סא"ל ג', כדי לשמוע ממנו - מה הבשורה שמביאות איתן הספינות החדשות?

"ספינות המגן נבנו והותאמו במיוחד לצרכי הזרוע", פותח סא"ל ג'. "בפרק הזמן בו נבנו הספינות בגרמניה, עמלו אנשי הזרוע בפיתוח מערכות לחימה תוצרת כחול-לבן על מנת שישרתו את התכלית המבצעית להגנת המים הכלכליים", הוא מסביר.

ניתן לחלק את המערכות של ספינות הסער 6 לשלוש קטגוריות מרכזיות, לפי היכולות אותן הן מספקות לספינה: יכולת תשתית, יכולת גילוי ובניית תמונה ויכולת תכלית. "בסך הכל מותקנות בספינה כ-20 מערכות, שרובן המוחלט מבוססות טכנולוגיה חדשה, ומספקות יכולות מתקדמות ממה שאנו מכירים", הוא מצהיר.

מערכות תקשורת, שו"ב ונשק מתקדמות, יכולות הגנה משודרגות והגדלה משמעותית בכמות הלוחמות בספינה: כתבתנו יצאה לשמוע מה החידושים שמביאות איתן ספינות הטילים מסוג סער 6, וכיצד הן יתרמו ליכולותיה המבצעיות של זרוע הים

מערכות התשתית הן מערכות הניווט, המחשוב והקשר בתוך הספינה ומחוצה לה. גאווה מיוחדת היא מערכת ה-Data Center (מרכז מידע) הספינתית: "מדובר במערכת מחשוב אדירה המחברת את כל הספינה ומאפשרת לה יכולות שמותאמות לשנת 2020, לדוגמה התמודדות עם כמות מסיבית של נתונים, יכולת ניטור בזמן אמת של כל המידע ממערכות שונות, אינטגרציה של מערכות חדשות ויכולת גידול עתידי", מפרט סא"ל ג'.

הסוג הבא של המערכות מתייחס לגילוי, זיהוי ובניית תמונה במרחב, כמו למשל מכ"ם מדגם "אדיר", מערכות ל"א (לוחמה אלקטרונית) מתקדמות ומערכת שליטה ובקרה חדישה, המפותחת על ידי מהנדסי הזרוע, ותותקן לראשונה בספינות הסער 6.

"מכ"ם ה'אדיר' הוא גרסה מחודשת ומשופרת למכ"ם הקיים היום בסערי ה-5, עם יכולות מתקדמות לגילוי מטרות בטווחים הרבה יותר רחוקים", מדגיש סא"ל ג'. "שילוב המערכות הללו יביא לקפיצת מדרגה משמעותית ביכולות הגילוי והשליטה ובקרה שיש לנו בזרוע".

הקבוצה השלישית, מערכות תכלית, כוללת את מערכות התקיפה וההגנה בספינה, כגון טילי יירוט, תותח 76 משופר, טילי ים-ים חדישים ויכולת נשיאת מסוק מדגם סי-הוק. כחלק ממערכת ההגנה האווירית, יותקנו בספינות הסער 6 שני סוגי מיירטים שונים: אחד קצר טווח ואחד ארוך טווח.

"מערכות היירוט ישולבו באופן מובנה כחלק מהספינה", מחדד סא"ל ג', וזאת בניגוד לספינות הקודמות בהן הותקנו מערכות חיצוניות של זרוע האוויר והחלל. "זהו מאפיין ייחודי של הספינות הללו שלא קיים בספינות אחרות בצי הישראלי, ויוביל ליכולת הגנה אווירית יוצאת דופן".

היכולת לשלב כמות רבה של מערכות מושתתת על ממדיהן של ספינות המגן, שמתפרשים לאורך כתשעים מטרים, ודחי גדול פי שניים מזה של ספינות הסער 5. ממדיה הגדולים של הספינה בשילוב אמצעי הלחימה המתקדמים הנמצאים עליה, תורמים לשתי יכולות משמעותיות: יכולתה של הספינה לשהות בים למשכים ארוכים, ואחיזת שטח קרובה ורחוקה.

"ממדי הספינה מאפשרים יציבות בעת ההפלגה בים, סחיבת כמויות גדולות יותר של מיירטים ואמצעי לחימה וכמובן, גם משאבים מתכלים כמו אוכל ודלק", מפרט סא"ל ג'. כך מתאפשרת שהייה ארוכה יותר בים של צוות הספינה.

"באופן טבעי, גודלה של הספינה מאפשר תנאי מחייה נוחים מהקיימים היום בספינות הצי, אפילו ברמת המרחב האישי והציבורי של צוות הספינה", הוא מוסיף: "הגדלנו את כמות תאי שירותים ומספר המיטות. ממדי החדרים עצמם גדלו אף הם".

השינויים הללו בגודל ותשתיות הספינה, יאפשרו לראשונה הגדלה משמעותית של כמות הלוחמות המשרתות על הספינות. "היעד שלנו הוא לשלב בתוך הצוות 25% נשים לוחמות", מציין סא"ל ג'.

יכולת משמעותית נוספת ששופרה בספינות הסער 6, היא אחיזת השטח והתמונה האווירית. כאן מדגיש סא"ל ג' שני רבדים: "הרובד הראשון הינו יכולת אחיזת שטח עצמאית, קרי יכולת הספינה לאחוז שטח לבדה, כלבנה בודדת במרחב. בזכות המערכות החדישות והעובדה שמדובר בספינה גבוהה, נוכל לגלות איומים מטווחים מרוחקים - וכך להרוויח זמן תגובה יקר שיאפשר הגנה על מספר אתרים אסטרטגיים במקביל".

הרובד השני הוא השילוב הרב ממדי לצה"ל כולו. "אנחנו מקושרים למערכת ההגנה האווירית היבשתית, שמשמשת כמכפיל כוח בגילוי איומים. כשהמערכת היבשתית מגלה איום המידע עובר מיד לספינה, זה יתרון שאין לנו בשום מקום אחר בזרוע".

ובכן, נראה שספינות הסער 6 מביאות איתן מערכות חדשות, יכולות מתקדמות ואפילו בשורה במהלך לקידום שיווין מגדרי בצה"ל. כל זאת במטרה אחת - לשמור על המים שלנו בטוחים.

עוד כתבות בנושא

loading...