שותפות ימית שותפות ימית

שותפות ימית

עידו ליידנר

מפגש בכירים, דיונים מבצעיים, הדרכות מקצועיות ותרגיל משותף בלב ים הם רק חלק מהדברים שהתרחשו כחלק מביקור הנמל של כוח המשימה הימי SNMG-2 של ברית נאט"ו בבסיס חיפה בשבוע האחרון. שוחחתי עם מפקד כוח המשימה, תא"ל מנואל אלדרגיה, על הקשר האסטרטגי המיוחד בין זרוע הים לברית נאט"ו

ביום שישי האחרון, עגנו ספינות כוח המשימה הימי SNMG-2 של ברית נאט"ו בבסיס זרוע הים בחיפה לביקור נמל במסגרת פעילות הכוח בים התיכון. כוח משימה זה, שמובל על ספינת פיקוד ספרדית המלווה בזוג פריגטות נוספות מיוון ואיטליה, ביקר בישראל לאחרונה לפני שלוש שנים.

ביקור הנמל כלל מפגשי נימוסין, סדרת הדרכות מקצועיות לחיזוק כושר הפעולה המשותף בין השתיים, תדרוך מבצעי ותרגיל ימי משותף בין זרוע הים לנאט"ו. ביקור זה הביא לקדמת הבמה את הקשר הקרוב והחשוב בין הברית האסטרטגית לבין בעלי בריתה במזרח הים התיכון.

מפגש בכירים, דיונים מבצעיים, הדרכות מקצועיות ותרגיל משותף בלב ים הם רק חלק מהדברים שהתרחשו כחלק מביקור הנמל של כוח המשימה הימי SNMG-2 של ברית נאט"ו בבסיס חיפה בשבוע האחרון. שוחחתי עם מפקד כוח המשימה, תא"ל מנואל אלדרגיה, על הקשר האסטרטגי המיוחד בין זרוע הים לברית נאט"ו
כוח המשימה הימי של נאט"ו SNMG-2 פועל לאורך כל ימות השנה בים התיכון על מנת לספק מענה כנגד כל איום ימי, לשמר את יכולת ההרתעה הימית של הברית אל מול גורמים עוינים ולפעול בסולידריות יחד עם בעלות הברית של נאט"ו באזור ליצירת ביטחון ימי בר קיימא.

"לאורך ההיסטוריה, נאט"ו דאגה לשמר את נוכחותה באגן הים התיכון באמצעות ביצוע משימות בים התיכון, תרגילים, וביקורי נמל", סוקר בפניי מפקד כוח המשימה SNMG-2, תא"ל מנואל אלדרגיה. "פעולות משותפות אלו מאפשרות לנאט"ו ולישראל, שתמיד הייתה שותפה שניתן לסמוך עליה באגן הים התיכון, לחזק את הקשר המשותף".

תא"ל אלדרגיה מדגיש כי מטרת העל של ביקורי נמל כדוגמת זה שהגיע לסיומו אתמול, היא חיזוק הביטחון והיציבות האזורית על ידי קידום שיתוף הפעולה והדיאלוג הצבאי בין נאט"ו לשותפיה באזור. "ביקור הנמל שלנו בחיפה מגיע כדי לשרת תכלית משותפת: הצגת נחישותה של ברית נאט"ו תוך חיזוק השותפות והסולידריות של הברית עם ישראל וזרוע הים".

במסגרת הביקור, נערך מפגש בין מפקד כוח המשימה תא"ל אלדרגיה למפקד בסיס חיפה תא"ל גיא גולדפרב. לאחר מכן שתי ספינות טילים משייטת 3 וכוח המשימה הימי של נאט"ו שילבו כוחות וביצעו תרגיל ימי משותף.
לקראת היציאה לים, עברו הכוחות המשתתפים מזרוע הים הישראלית סדרת הדרכות ודיוני תכנון, בהם למדו בקפידה את הפקודות והנהלים הימיים שעל פיהם פועלת ברית נאט"ו בשגרה ובחירום.

במהלך התרגיל ביצעו הכוחות בין היתר תרחישי גרירה, היגררות ובניית תמונה ימית, כולן יכולות משמעותית בכל פעילות משותפת עם ברית נאט"ו.

ההתמודדות עם נגיף הקורונה העלתה מורכבויות איתן נדרשו שני הצדדים להתמודד. "מגפת הקורונה שינתה את חיינו בדרכים שלא חשבנו עליהן לפני כן", אומר תא"ל אלדרגיה, "אך היא לא השפיעה על החוסן והמוכנות של נאט"ו, למרות הצורך להתאים את הפעילות המבצעית השוטפת שלנו להתמודדות עם המגפה", הוא מוסיף.

תא"ל אלדרגיה מסביר כי טרם הגעת הכוח לבסיס חיפה, כל הנהלים וההנחיות לביקור נבחנו בקפידה ביחד עם הרשויות הישראליות. "ננקטו כל הצעדים האפשריים ונקבעו נהלים מוקפדים במטרה לשמור על כשירות ומוכנות כלל הכוחות אל מול וירוס הקורונה".

ביקור הנמל של כוח המשימה הימי SNMG-2 בישראל רחוק מלהיות אירוע נקודתי, אלא צעד נוסף בהעמקת הקשר האסטרטגי והעשייה המשותפת של זרוע הים הישראלית והכוחות הימיים של ברית נאט"ו, שהולך ומתעצם בשנים האחרונות באמצעות תרגילים ומפגשים שונים. בשיחתנו מזכיר תא"ל אלדרגיה את התרגיל המשותף 'מים צלולים' של זרוע הים וכוחות נאט"ו, שיצא לפועל במסגרת מבצע "Operation Sea Guardian" , שהתקיים לפני כשלושה חודשים.
לדבריו של תא"ל אלדרגיה, התרומה הישראלית לא מסתיימת בתרגילים ימיים. "יציבות ביטחונית היא דבר הכרחי באזור הים התיכון, והפעילות שזרוע הים מבצעת כשותפה אזורית של ברית נאט"ו וכחברה פעילה בפורום הדיאלוג הים תיכוני מסייעת לקידום חזונה של ברית נאט"ו, המושתת על שיתוף פעולה באמצעות דיאלוג ועבודה משותפת על מנת להגן על הביטחון האזורי".

בגמר התרגיל וסיכום הביקור, הגיע זמנו של כוח המשימה הימי להרים עוגן ולהפליג אל עבר משימתו הבאה. אך לפני הפרידה, ביקש תא"ל אלדרגיה לציין לטובה את המחויבות של מדינת ישראל וזרוע הים לקיום הביקור המיוחד. "התמיכה שקיבלנו ממדינת ישראל וזרוע הים עוד לפני הביקור עצמו ולכל אורך שהותנו בנמל חיפה, מהווה הוכחה לקשר החזק בין זרוע הים לכוחות הימיים של נאט"ו", הוא מדגיש.


לדברים אלו מצטרף גם מפקד בסיס חיפה, תא"ל גיא גולדפרב: "אנו מברכים על שיתוף הפעולה עם נאט״ו, אותו ניתן לראות בשנים האחרונות ביתר שאת. אני בטוח כי לנוכח זהות האינטרסים שלנו בזירה הימית יש להמשיך לחזק את היחסים המקצועיים בין הצדדים".

עוד כתבות בנושא

loading...