עצור! כאן בונים צוללנים עצור! כאן בונים צוללנים

עצור! כאן בונים צוללנים

שקד טוביס

יש דברים שהשתיקה יפה להם, ויש מקרים המחייבים שתיקה - על קורס צוללן אי אפשר להרבות במילים, אבל כעת, אנו מספקים לכם הצצה קטנה ל"פס הייצור" של הצוללנים, לאופי ההכשרה ולאתגרים הייחודיים לה


את חניכי קורס צוללן תפסנו בעיצומה של סדרת הים, הידועה גם כחלק הקשה והמאתגר ביותר בהכשרתו של הצוללן בפרט ושל לוחם בצה"ל בכלל. מפקד בית ספר צוללן מספר,רב-סרן ס' מספר, "סדרת הים בקורס צוללן היא אחד מהפרקים המשמעותיים ביותר בהכשרה, היא בוחנת חוסן נפשי ופיזי". סדרת הים מתרחשת בשיא השלב הבסיסי, שהוא השלב הראשון מבין שלבי הקורס. "זוהי הפעם הראשונה שהחניכים מתמודדים עם התווך הימי והמפגש הזה מאתגר במיוחד ובעל חשיבות עצומה", מסביר רס"ל נ', מפקד צוות בשלב.

החניכים יוצאים לסדרת הים, לאחר שבשלב הבסיסי רכשו ידע עיוני אודות הצוללת. מסביר על כך סא"ל במיל' ט' - מפקד סדרת הים בהכשרת הצוללן, "יכולת הלמידה היא אחת מיכולותיו החשובות ביותר של הצוללן. הצוללנים שלנו הם אנשים חכמים ושקדנים אשר מסוגלים לתפעל את הכלי הגדול והמשוכלל ביותר העומד כיום ברשות צה"ל".
סדרת הים הינה רגע השיא בשלב הבסיסי, משום שהיא מביאה את הצוללנים לשעתיד לקצה גבול היכולת. במהלך הסדרה הם מתנסים באופן מעשי במגוון רב של מיומנויות, ביניהן - הפעלת סירות גומי עם דגשים למקצוע הצוללן, "הערך של ההתנסות בסירות גומי, הוא שכל אחד יכול לתרגל את כל העמדות בסירה, כל הגישות, מקרים ותגובות שעלולים להיתקל בהן", אומר סא"ל במיל' ט'. רס"ל ס' - מפקד צוות בשלב הוסיף, "הסירות מחקות את הסיטואציות אשר מתרחשות בצוללת בכמה מובנים - מבחינה לימודית, תפיסת העמדה, ביצוע הנהלים, תפקוד תחת לחץ ועבודת צוות".

בנוסף לתרגול בסירות גומי, ישנם גם סודרים פיזיים מאתגרים המשמשים ככלי מבחן לכשירותו החוסונית של הצוללן, "לאורך כל השלב הבסיסי נבנה סרגל מאמצים, ובסדרת הים הוא מגיע לשיאו. החניכים עוברים מסעות רגליים ארוכים ואימונים פיזיים בעצימות גבוהה", מרחיב סגן ב', מפקד השלב. "לוחמי הזרוע צריכים לשלוט בתווך הימי, הן בתוך הכלי והן בגופם", הוא מוסיף דוגמה לפעילות פיזית ימית: "הם נדרשים לבצע את פעולת הטילוף: הצוות שוכב על הגב בים, כאשר ידיהם משולבות זו בזו והרגלים חותרות בעזרת סנפירים. דרך פעילות גופנית זו ניתן לראות את כוחו הנפשי ומסוגלותו של החניך להתמודד בסיטואציות מורכבות, ומכאן ניתן להסיק רבות אודות תכונותיו של החניך והתאמתו להכשרת הצוללן".

מאפיין שחוזר בשיחותינו עם המפקדים הוא אחוות הלוחמים שיש בין חניכי קורס צוללן, כפי שמתאר סא"ל במיל ט', "צוללן הוא חיה צוותית - החברים שלו נשענים עליו והוא סמוך ובטוח שיוכל להישען עליהם. ללא האמון הזה, אי אפשר לצאת לים". ממשיך אותו סגן ב', "שייטת 7 זו יחידה המושתתת על רעות וקרבה. להבדיל מיחידות קרביות אחרות, אנחנו לא יכולים לספר לאף אחד מה עשינו על מנת להגן על המדינה, כך שחברי הצוות שלך - הם שותפי הסוד שלך".


לאורך כל הסדרה, ניכרת תחושת השייכות של אנשי היחידה בעבר לשייטת 7, "כוח מילואים משמעותי בא לעזור למהלך הסדרה. לכל צוות חניכים מוצמד מילואימניק שמלווה ומפקד עליהם בסדרה, לצד מפקד מהסגל הקבוע", מרחיב סא"ל במיל' ט'. "אנחנו מאמינים שלחלק שלנו בסדרה מול החניכים יש ערך רב, הם מקבלים הזדמנות לראות את 'היצור' שנקרא צוללן עבר. אומנם אנחנו לא בתפקיד כבר שנים רבות, אבל אנחנו צוללנים באופי ובלב".


כמו כן, בולטת מאוד הכמיהה של החניכים להצטרף למשפחת הלוחמים הזאת, "אנחנו תמיד רואים את המפקדים שלנו ושואפים להיות במקום בו הם נמצאים" מסביר טוראי א' וממשיך אותו חברו טוראי ע', "הסדרה הזאת רק מחדדת כמה אנחנו רוצים להגיע לשייטת, להפוך לצוללנים מן השורה ולהצטרף למורשת הזאת".


סגן ב' מסכם, "לאורך כל הקורס החניכים לומדים את העבודה בצוללת וצוברים את הידע והכלים הנדרשים להצלחתם. אך עד ליומם הראשון כחלק אורגני מאנשי הצוללת, הם לא ידעו מה באמת חווים בשירות. שייטת 7 היא חוד החנית של הזרוע הארוכה ביותר של צה"ל, אנחנו עובדים במעמקים, במקומות מרוחקים שאף אחד לא יודע עליהם - אנו מגנים על הבית".

 

loading...