יוצרים שפה חדשה יוצרים שפה חדשה

יוצרים שפה חדשה

מייא הררי ויהונתן חרל"פ

בשבוע שעבר הסתיים תרגיל שומר חיוני, שיתוף הפעולה הגדול ביותר של זרוע הים עם הצי החמישי, אשר במהלכו תרגלו הכוחות לחימה ימית, תרגילי ירי ימיים, הגנת כלי שייט ולראשונה בוצע תדלוק ספינות טילים של זרוע הים על-ידי מכלית אמריקאית בים אדום

תארו לכם: אתם בלב מדבר, סביבכם שממה, והמזון שארזתם לדרך כבר נגמר, מה שמחייב אתכם לעצור את המסע ולחפש מזון ושתייה. אותו הדבר יכול לקרות גם לספינה בלב ים - הדלק, שהוא המזון שלה, שהיא ארזה בבטנה, עלול להיגמר, מה שיחייב אותה לחזור לחוף ולתדלק. עד כה, ספינות זרוע הים היו מסוגלות להישאר בלב ים מספר שבועות בדיוק מהסיבה הזו. אבל התרגיל שומר חיוני (Intrinsic Defender) בשיתוף הצי החמישי של פיקוד המרכז האמריקאי, שינה את כללי המשחק.

״תרגיל שומר חיוני יאפשר לנו בעתיד להרחיב את היכולת לפעול רחוק יותר ולזמן רב יותר. תדלקנו מספר ספינות בלב ים, בעזרת מיכלית דלק אמריקאית״, מסביר רמ״ח מבצעים בזרוע הים, אל״ם ג׳. ״זה דבר שדורש טכניקות ימאות מורכבות. אלה שני ציים שמדברים בשפה שונה ומשתמשים בציוד שונה, זה לא מובן מאליו״.

בשבוע שעבר הסתיים תרגיל שומר חיוני, שיתוף הפעולה הגדול ביותר של זרוע הים עם הצי החמישי, אשר במהלכו תרגלו הכוחות לחימה ימית, תרגילי ירי ימיים, הגנת כלי שייט ולראשונה בוצע תדלוק ספינות טילים של זרוע הים על-ידי מכלית אמריקאית בים אדום
בנוסף למאמץ התדלוק, התרחשו בד בבד עוד שני סודרים של ילת״ם וסנפיר. אחד מהם כלל ספינה עליה השתלטו טרוריסטים ומלכדו אותה. על צוות החבלנים היה להשתלט על האוניה ולזכות אותה מכלל האמל"ח והמלכודים שבדרכו, כגון גופות עם חגורות נפץ, מלכוד חדרים וכדומה.

באותו זמן, צוות הכלים הבלתי מאוישים תרגל תרחיש בו נסגר נמל חיפה עקב חשד במיקוש ימי, ויש צורך לפתוח את הנתיב חזרה. האיתור והסריקה התבצעו בעזרת הרכבים האוטונומיים, וזיהוי הנקודות החשודות מתבצע ע״י רובוט תת מימי.

בנוסף, התרחש סודר רפואה ימי בו נדרשו הלוחמים לטפל בפגיעות מורכבות בלב ים וללא פינוי מוסק. כחלק מהתרגול נפתח חדר ניתוח ימי על גבי ספינת טילים מדגם סער 6.

״הצלחנו לבצע שת״פ עם מטוסים אמריקאים לבניית תמונה ימית משותפת. שיתוף האיומים כפי שאנחנו רואים אותם במרחב מאפשר לנו להתמודד איתם משמעותית טוב יותר. בעתיד נפעל גם עם ציים נוספים, לא רק אמריקאים, מה שיגדיל את היכולות שלנו אפילו יותר״, מספר אל״ם ג׳.

שיתוף הפעולה עם הצי החמישי החל בשנה שעברה, עם המעבר לפיקוד המרכז האמריקאי. מפקד הצי, אדמירל (***) בראד קופר , ביקר מאז בארץ שלוש פעמים וזו הרביעית, בפתח התרגיל הגיע מפקד הצי ביחד עם מפקד זרוע הים, אלוף דוד סער סלמה למרחב זירת ים סוף ויחד ערכו תדרוך לכוחות. ״אנחנו בונים שפה משותפת ומתאמים תהליכים משותפים. יפה לראות שיש רצון למנף את השת"פ גם בדרגים הבכירים וגם בשטח. הפתיחות והנכונות האמריקאים לא מובנים מאליהם. הדאגה למדינת ישראל ולביטחונה ראויה להערכה״, מצהיר האל״ם.

״חשוב לי שהלוחמים בקצה ידעו שהם לקחו חלק בהיסטוריה. זה יוצא דופן להפליג מאות מיילים משטח המדינה יחד עם מעצמה אדירה. גם בלי אויב, הים הוא מרחב שיודע להיות אכזרי. האויב בים האדום נמצא גם בשגרה וגם בחירום. התרגיל חיזק אצלי את הידיעה שיש אנשי מקצוע שנותנים ימים כלילות למען ביטחון מדינת ישראל. אני וכל הפיקוד גאים בהם.״ מתגאה אל״ם ג׳

עוד כתבות בנושא

loading...