"התפקיד שלשמו התגייסנו" "התפקיד שלשמו התגייסנו"

"התפקיד שלשמו התגייסנו"

שקד טוביס

קורס פיקוד ימי מתקדם מגיע לסיומו, ו-39 בוגריו יצטרפו לשורות קציני המחלקות ומפקדי כלי הביטחון השוטף

"קורס חובלים, תקופת הקצונה הזוטרה וקורס פי"ם - כל אלו מכינים ומכשירים אותם לרגע האמת, בו הם הופכים להיות האוטוריטה המקצועית בתחומם בספינה", מסביר סרן ארבל שקד, אשר משרת כמדריך הראשי בקורס פי"ם (פיקוד ימי מתקדם). הקורס מקביל לקורס מפקדי פלוגות בחיילות היבשה. אורכו של הקורס חצי שנה, ובמהלכו הם לומדים ידע מקצועי על מנת להיות מוכשרים ברמה הגבוהה ביותר בתחומם, ובסופו של דבר להפוך לקציני מחלקה או למפקדי ספינת בט"ש (ביטחון שוטף), לאחר שהקצינים משרתים בין שנה לשנה וחצי כסגני מחלקות וכלי בט"ש.

"ישנה חלוקה מחושבת של משך הזמן המוקדש ללימוד מקצועי והזמן המוקדש לשיח ערכי ופיקודי. בראייה שלי, קצין ים צריך לכלול בסל תכונותיו וכליו את שניהם ברמה גבוהה, משום שיש בידיו הרבה כוח וסמכות. על כן, הוא חייב להיות מקצועי ביותר ועם זאת להצליח לרכוש את אמונם האישי של פקודיו ולדאוג לכל צרכיהם", מוסיף סרן שקד. "אני צריך להיות בטוח שהחיילים שלי סומכים עליי כאשר אנחנו יוצאים לים, ושידעו שאעשה כל שביכולתי על מנת להחזיר אותם בבטחה לחוף. לולא זה, לא יוכל כלי שיט לתפקד למטרה לשמה הוא יצא לים".

קורס חובלים אורך כשנתיים וארבעה חודשים ובסופו מוכשרים הקצינים להיות סגני מחלקות בספינות, אולם זוהי אינה סיומה של הלמידה וההכשרה. "כלי שיט הוא דבר מורכב, וצריך להקדיש זמן רב מאוד בשביל להיות מוכשר ומקצועי במערכות השונות. לכן, במהלך תקופתם כסגנים, נדרשים הקצינים לעבור מספר מבחנים אשר רק לאחר שצלחו אותם יוכלו לעבור את קורס פי"ם, אשר בסיומו יסיימו את תהליך הכשרתם על הכלי", הוא מרחיב.

קורס פיקוד ימי מתקדם מגיע לסיומו, ו-39 בוגריו יצטרפו לשורות קציני המחלקות ומפקדי כלי הביטחון השוטף
סרן עמית סבח, בוגר הקורס, משתף: "קורס פי"ם הוא נקודת ציון חשובה בדרכם של הקצינים הימיים. ראשית, כי הוא מקנה לך הפוגה וזמן למחשבה והפקת לקחים מתפקידך כסגן קצין מחלקה, אשר בתפקידו הוא עמוס בלמידת חומר מקצועי, מבחנים, משימות ופיקוד על לוחמים. שנית, קורס פי"ם נותן לך אפשרות לבחון את המשך דרכך כקצין ולמקד את הנקודות בהם עליך להשתפר, הן בתחום המקצועי והן בתחום הפיקודי".

"אני מרגיש שבמהלך הקורס ליטשתי את התפיסה הפיקודית שלי והבנתי שמהיום אני קצין מחלקה, כלומר אני האחראי הבלעדי בתחומי בספינה ואין מי שיוכל לגבות אותי. עליי מוטלת הסמכות לדאוג שהלוחמים ברמה המקצועית הנדרשת על מנת שבזמן אמת יוכלו לנצח את המערכה, ועם זאת להעניק להם חום ותחושה שיש מי שרואה ומקשיב להם", מדגיש סרן סבח. "אני מאמין שאלמלא הקורס הייתי ממשיך לעשות שגיאות כפי שעשיתי לעיתים בתור סגן-מפקד מחלקה".

במהלך הקורס, החניכים עוברים תהליך אישי ארוך עם מדריכיהם, ונוצר קשר עמוק וכן ביניהם. "על מנת להכשיר את החניכים להיות קציני מחלקות ראויים, עליי ועל שאר סגל הפיקוד מוטלת החובה להיות שקופים מולם", מספר סרן שקד. "אנו צריכים לשתף אותם בטעוית שעשינו, בלי להתבייש, ולספר על הרגעים בהם בחרנו נכון ופעלנו בצורה מצוינית, בלי להצטנע. אנחנו רוצים שילמדו ממעשינו דרך פיתוח חשיבתם העצמאית אשר מבוססת על הערכים שאנחנו מקנים להם".

סרן שקד משתף שאחת הסיבות המשמעותיות ביותר שגרמו לו לרצות להדריך בקורס פי"ם היא כתוצאה מחוויתו האישית בקורס: "זכורות לי חוויות רבות מהקורס, אך ישנה סיטואציה הזכורה לי במיוחד. ניגשתי למבחן מסוים שעברתי אבל לא בתוצאה שחשבתי שאסיים בה, והתאכזבתי מאוד. המפק"ץ שלי זיהה את התחושות שלי והצליח להעביר אותי תהליך הבנה, שלא בכל משימה שאבצע אצליח בפעם הראשונה ושבמקום ליפול צריך לקום ולהשתפר עד שמגיעים לתוצאה הרצויה", הוא מוסיף.

"בחרתי להיות מדריך כי התפקיד שהחניכים הולכים לבצע הוא תפקיד שנהניתי ממנו בצורה בלתי רגילה, ומעבר לזה שהייתי מאוד עצוב לסיים אותו הבנתי שההמשך הנכון עבורי יהיה להגיע למקום אשר מכשיר לבצע את התפקיד שאהבתי מאוד, ולנסות להדביק אותם בתחושותיי. אין הרגשה מספקת יותר מלראות את המוטיבציה הרבה השוכנת בבוגרי הקורס".

מוטיבציה רבה אכן נמצאת אצל רבים מבוגרי הקורס, אך סרן סבח יכול ללמד את כולנו שיעור על נחישות וחתירה למטרה. "הייתי בפניימית 'קציני ים' בעכו, שם הצבתי לי כיעד וכחלום להיות חובל בזרוע הים. המטרה הזאת עמדה לנגד עיניי בכל צומת דרכים".
הוא הצטרף בכיתה יא' לכיתת חובלים אשר פועלת בשיתוף עם קורס חובלים ומכווינה אליו. "בתחילת יב' ניגשתי לגיבוש אותו לא עברתי", הוא משתף. "עמדתי בדילמה: לאן נכון עבורי להתגייס? עמדו בפני מספר אופציות ובחרתי להמשיך וללמוד אלקטרוניקה עד כיתה יד'. בכל אותו זמן עדיין הדהד אצלי הרצון להיות חובל. סיימתי בהצטיינות את כיתה יד' אך עדיין לא אישרו לי לקבל מיונים נוספים לחובלים. התגייסתי לקורס טכני בילת"ם, ולאחריו הצלחתי לקבל הזדמנות נוספת לגיבוש חובלים".

"את קורס חובלים עברתי בקושי בהיבט המקצועי", מודה סרן סבח. "בכל שלב יש ועדות ואף פעם לא הצלחתי לעבור את הוועדות הראשונות של כל שלב. זה היווה עבורי מחסום מנטלי. קורס חובלים זכור לי כמלווה בהרבה לחץ, תחושות קשות לפעמים ובמאמץ התמידי לאסוף את עצמי אחרי כל נקודת שבר. לכן, לקורס פי"ם הגעתי עם מטרה ברורה, לעבור את שלושת הוועדות בפעם הראשונה. למדתי, השקעתי, עשיתי כל מה שהייתי צריך בשביל להצליח - ובאמת הצלחתי. אז אם יש משהו שלמדתי מכל התהליך הצבאי שלי זה לעולם לא לפחד להגשים את החלומות שלך, לא משנה מה זה ידרוש ממך", הוא מסכם בהתרגשות.

loading...