גרים בקיבוץ, נלחמים בבריטים ומיילדים על הסיפון - כך נראו חייהם של החובלים הראשונים גרים בקיבוץ, נלחמים בבריטים ומיילדים על הסיפון - כך נראו חייהם של החובלים הראשונים

גרים בקיבוץ, נלחמים בבריטים ומיילדים על הסיפון - כך נראו חייהם של החובלים הראשונים

יהלי שיאון

דמיינו שאתם נערים בני שמונה עשרה, ללא ניסיון מעשי ומבלי שעליתם מעולם על ספינה. לפתע אתם מוצבים על אוניית מעפילים ונדרשים לנווט אותה, להילחם בבריטים ולדאוג למאות עולים. חלקם מיואשים, חולים, ובסכנת חיים אמיתית. תפסנו את אחד מהבוגרים הראשונים לשיחה על החוויות, הקשיים, והערכים שעדיין מחזיקים אותו, לאורך שמונים שנות ים.

"אתה צריך להבין, אין שום דבר בין קורס החובלים שאני עברתי לבין הקורס הנוכחי". כך מספר לי בן ציון יעקב, בוגר קורס החובלים הרביעי ובין האנשים היחידים שעוד נותרו לספר את הסיפור. כשנכדיו יתגייסו ביום מן הימים לקורס החובלים, הם יעסקו במשימות צבאיות רגישות ומסווגות שהשתיקה יפה להן. אבל עבור סבם - הוא עסק במשימה הלאומית, התנהל רק אל מול אזרחים, וכל היישוב העברי ידע שהוא בקדמת הבמה. 

 

כשהיבשה מתייבשת

חייו של בן ציון יעקב - שזורים בחייה של המדינה. יעקב היה רק נער צעיר כשהתגייס לפלי"ם, הזרוע הימית של הפלמ"ח. "הייתי בן שמונה עשרה, ומ"מ צעיר בשירות הפלמ"ח. אלו היו סוף ימיה של מלחמת העולם השנייה." המאבק בנאצים ועוזריהם תם, ולפתע האתגרים המרכזיים שעמדו בפני הפלמ"ח שינו את צורתם. "הבנו שהמלחמה הגדולה תהיה על ההעפלה, והמשמעות היא שינוי המאבק היבשתי לטובת המאבק הימי.

יעקב בעת הכשרתו בפלמ"ח
יעקב בעת הכשרתו בפלמ"ח

חדור רוח משימה ונחוש לתרום מעצמו לטובת המפעל ההתיישבותי, בן ציון מחליט לצאת לקורס חובלים של הפלי"ם, הזרוע הימית של הפלמ"ח. "אשקר לך אם אומר שזה נבע רק ממניעים טהורים", הוא מספר בביישנות. "הייתי נער צעיר, רציתי לראות את העולם, לצאת להרפתקאות. אבל עמוק בפנים תמיד האמנתי שכובד המשימה עליי, וידעתי שהרגעים היפים של הנעורים יתחלפו במחויבות ובסכנה".

 


משימה שונה - ערכים זהים

עבור יעקב, קורס החובלים היה פסק זמן מהשירות התובעני וחזרה אל הנעורים. "לא הרגשנו שאנחנו בקורס צבאי", הוא מודה בחיוך. "נכון, למדנו כללי שיוט, פיזיקה וטריגונומטריה, כמו כל חובל היום. אבל כל האווירה הייתה שונה. גרנו בקיבוץ, שיחקנו כדורעף והיינו יוצאים לחתונות בהפסקות הצהריים, משמעת לא הייתה כמעט חלק מהלקסיקון, הרגשנו כאילו אנחנו באקדמיה".

תכני הקורס עברו גם הם "התאמה אזרחית", עקב המשימה הלא שגרתית שעמדה בפני החובלים הצעירים. "היינו צריכים ללמוד איך לטפל במאות יהודים מחוץ לגבולות המדינה - איך לתקשר איתם, להאכיל אותם, לדאוג לבריאותם, ואפילו ליילד במידת הצורך. זה מציב בפנייך אתגר שאינו מצופה מלוחם מן השורה".



יעקב על סיפון ה"ארלוזרוב" במהלך הקורס
יעקב על סיפון ה"ארלוזרוב" במהלך הקורס

לאורך השנים השתנה קורס חובלים לבלי הכר. החל מאורכו, תכניו ועד הציפיות מהחניכים. תא"ל בדימוס אלי רהב, לשעבר המדריך הראשי בבה"ד זרוע הים מסביר: "בתקופתי זה כבר היה נראה אחרת לגמרי. האישי הפך למשימתי, היו שיטות הערכה ברורות ונוקשות, וכל חניך הכיר את הספינות והתמצא בהן לחלוטין".  

אולם שני המפקדים מהדהדים את אותו המסר: אולי אופי המשימה השתנה, אבל לא האנשים. "המשימה אמנם אינה אותה משימה, הגישה והכלים הפיקודיים השתכללו, אבל הציפיות מהחניכים זהות - אנשים שאפשר לסמוך עליהם - בלילה, לבד, בקור ובחום, אנשים שידעו לפעול בעצמאות אבל גם ידעו לשתף פעולה", מסביר תא"ל רהב. "טייס נמצא עם המטוס שלו לבד, אבל על ספינה אין אדם אחד שיכול לדעת הכל."

 

אונייה קל לנווט, אנשים לא

עם סיום הקורס, נשלחו החובלים הטריים אל מדינות אירופה, במטרה ללוות את ספינות המעפילים. מבעד לערפל הזמן, נזכר יעקב במסעה של ספינה אחת, "לקוממיות", שהפליגה לישראל בפברואר 1948 מצרפת. מסעה של הספינה כאילו מאגד בתוכו את כל סיפור העלייה - סערות ענק, מצוד על ידי הבריטים ומרד של ממש על הסיפון. אך יעקב בוחר דווקא בסיפור אחד, שעבורו מסמל את תמצית תפקידו כחובל: "זה היה אחרי הסערה", הוא נזכר. "אחרי שגלי ענק שטפו את הספינה, המנוע הפסיק לעבוד והיינו בטוחים שהנה, עוד רגע נטבע. לא יכולנו לקרוא לעזרה, או לעגון באף נמל כיוון שהיינו מעפילים." כשהעננים הסוערים מסתלקים מהשמיים, והמלחים עובדים ללא הרף לתקן את המנוע, גילו הנוסעים שהם ניצבים למול חופי לבנון. "האנשים היו כל כך מיואשים, עייפים וחסרי אמונה, שניסו לשכנע אותנו לעגון בחוף. התחננתי, הסברתי להם שזו מדינת אויב ואנחנו במלחמה, שום דבר לא עזר".

לאחר קטטת ענק שהתפתחה על הסיפון, הצליחו בנס יעקב ועמיתיו להרגיע את הנוסעים, ולנווט את הספינה חזרה לחוף מבטחים, אל ארץ ישראל.

"אם אנחנו לא היינו שם, מי יודע מה היה קורה", הוא מספר בהתרגשות. "אני חושב שהמקרה הזה הוא ממש תמצית תפקידי, ביד אחת נדרשתי לנווט את הדרך ובשנייה נטעתי את התקווה".

"לקוממיות" לכודה בין שתי משחתות בריטיות
"לקוממיות" לכודה בין שתי משחתות בריטיות

*תמונות באדיבות מוזיאון ההעפלה וחיל הים*

loading...