דור חדש של מפקדים דור חדש של מפקדים

דור חדש של מפקדים

יהלי שיאון

38 חובלים סיימו את הקורס לפיקוד ימי מתקדם והפכו למפקדים מובילים על כלי השיט של הזרוע. בין שורות הבוגרים מצאנו קצינים ששברו את כל המוסכמות, וגם אורחת מיוחדת אחת.

טקס הסיום של קורס פי"ם (פיקוד ימי מתקדם) התקיים ביום ד' האחרון בראשות מפקד זרוע הים, אלוף דוד סער סלמה; מפקד בסיס ההדרכה, אל"ם תמיר שמש; מפקד הקורס, סא"ל י' ובכירים נוספים. הבוגרים הועלו לדרגת סרן ומעתה יהוו את שדרת הפיקוד המרכזית בכלי השיט של הזרוע.


הקורס מתקיים בבסיס ההדרכה הזרועי וחניכיו הם חובלים, כשנה וחצי לאחר סיום הכשרתם. במהלך הקורס, לומדים החובלים תכנים מקצועיים וערכיים מקיפים, המכינים את המפקדים לתפקידם החדש. "זהו תהליך לא פשוט עבורם", מסביר סרן י', אחד ממפקדי הקורס. "מרגע סיום הקורס, החובלים אינם רק שותפים בקבלת ההחלטות, אלא הם הסמכות העליונה בתחומם – הן ברמה המקצועית והן ברמה הפיקודית. המרחק מהים, הסביבה הרגועה והוודאות שלא מתאפשרת בשטח, מאפשרות לחובלים לעבור תהליך עמוק, להתמקצע ולהבין איזה סוג של מפקדים הם הולכים להיות".


מעבר להכשרתם כמפקדים, הקורס מאפשר לקצינים לאתגר את עצמם, ולעיתים גם לפרוץ גבולות של ממש. אחת הדוגמאות הבולטות היא סיפורו של סרן ג',  שעשה היסטוריה כחובל הראשון שעבר ממעמקי הצוללת אל חרטום הדבורה. 

"זה הבדל של שמים וארץ", הוא מסביר בהתלהבות. "המקצוע שונה לגמרי וכל האווירה הפיקודית הפוכה לחלוטין".

את ההחלטה המורכבת קיבל סרן ג' לאחר תקופה ארוכה שבה שירת כמפקד בצוללת. "ראיתי זאת כאתגר אישי", הוא מודה. "מפקד בספינות הבט"ש הוא כל עולמם של פקודיו. מהקצין, הטבח, ועד מש"ק החינוך. יכולת ההשפעה והתרומה היא בלתי נגמרת". הודות להתעקשותו והתלהבות מפקדיו, הוצב סרן ג' על ספינת בט"ש והתחיל את התמחותו. "ההתחלה הייתה קשה מאוד", הוא מודה. "אני איש קבע שלוש וחצי שנים, פיקדתי על אין ספור חיילים. אבל כשהפלגתי על הדבורה, הבנתי שאני לא יודע דבר. תהליך ההסתגלות דרש ממני צניעות וענווה, ואת היכולת ללמוד מכל אדם". 


קורס פי"ם, שהיה שער המעבר בין הפיקוד בצוללת לפיקוד על הדבורה, אפשר לסגן ג' להכין את עצמו בצורה מיטבית לאתגרי הפיקוד. "עברתי כל כך הרבה חוויות מציפות בארבע השנים האחרונות", הוא מודה בחיוך. "אותה חצי שנה שבה יכולתי לחשוב ולרשום את הכל על הדף, אפשרה לי להבין בדיוק איזה מן מפקד אני. היום אני יודע לנצל את הטוב בשני העולמות – הצוללן והדבורן – ולהביא רוח פיקודית רעננה שלא ניתן למצוא בשום מקום אחר".


 

  בין שורות הבוגרים והמשפחות הנרגשות, מצאנו עוד אורחת מיוחדת – לידיה אברמסון, שורדת שואה אותה זכו הבוגרים לפגוש במהלך הקורס. 

"זיכרון השואה הוא ערך מרכזי המניע אותנו כמפקדים", אומר בנחרצות סרן י'. "כחלק מהקורס, סיירנו במוזיאון השואה ושמענו את עדות הניצולים. הפגישה עם לידיה השאירה חותם כה גדול על המסיימים, ולכן ידענו שאנחנו חייבים להביא אותה לטקס הסיום".

"לידיה היקרה", פנה אליה מפקד הקורס, סא"ל י', ברגע מרגש שהשאיר לא מעט עיניים דומעות. "הזמנו אותך לכאן הערב כי את מייצגת הרבה מן הערכים לאורם אנו שואפים לפעול. בעיקר את מזכירה לנו כי השירות בצה"ל הוא אמנם חובה, אך הוא גם זכות שלא תמיד הייתה קיימת לעם ישראל בארצו".


את הברכות חתם מפקד זרוע הים, אלוף דוד סער סלמה: "בלב ליבה של העשייה ניצבים מפקדים ולוחמים כמוכם", פנה ישירות למסיימים. "פעולה שלכם לאורך הגבולות, או בפעילות מבצעית חוצת גבולות, היא בעלת פוטנציאל דרמטי בעיצוב ביטחון מדינת ישראל. הפעילו את מיטב התבונה המבצעית בכל פעולה אליה תצאו. אנחנו מצפים מהקצין להיות הראשון לשאת בעול, להסתער על כל מכשול ולצאת קדימה ברגעים קשים. אני סומך עליכם ומשוכנע בהצלחתכם. צאו, הפליגו, נצחו ושובו בשלום".


 

loading...