רצים לזכרם רצים לזכרם

רצים לזכרם

נועם אסולין ואגם תותחני

אתמול (ב'), התקיימה הריצה המסורתית של שייטת 13 לזכר 85 נופליה

"לאורך הים אין גלים, יש עולם שנשבר לרסיסים על המזח". זהו משפט משירה של אילה אשרוב, הנחצב על מצפור שייטת 13 ביער עופר.

"גם השנה, יצאנו בריצה של כ -12 ק"מ לזכר נופלי השייטת", מספר לנו רב-סרן א', אחד ממארגני הריצה ומפקד בקומנדו הימי. 'רצים לזכרם', היא הדרך הייחודית בה בחרה היחידה להנציח 85 חללי שייטת שנפלו בעת מילוי תפקידם לאורך השנים, לחלוק כבוד לאחינו לנשק, אשר אינם שבו מהקרב. את הריצה ביצעו לאורך השבילים והדרכים שהיו מוכרים להם כל כך משירותם עבור אחיהם ליחידה אל מול רצועת החוף ממנה יצאו ולא שבו.

אתמול (ב'), התקיימה הריצה המסורתית של שייטת 13 לזכר 85 נופליה
מבסיס הקומנדו יצאו כמאתיים לוחמים, מפקדים והפעם הצטרפו לראשונה גם לוחמי ומפקדי מערך המילואים של השייטת, חלקם היו חבריהם הטובים ביותר של החללים וחלקם לא הכירו אותם כלל, בזהה לרס"ן א'. "אני כבר עשר שנים בשייטת ואת רוב חלליה הכרתי דרך הסיפורים בלבד. אלו הסיפורים שגדלנו עליהם בשייטת וילוו אותנו לאורך הדרך".

"אני חושב שיש משהו מאוד חזק ברעות בשייטת - השותפות והביחד. זה לא משנה אם אני שנה בשירות, ארבע שנים או מילואימניק בשנות הארבעים לחייו, בסוף כשיש משהו המתקשר לשייטת, עוצרים הכל ומתייצבים. בין אם מדובר בפעילויות מבצעיות ואחת כמה וכמה כשמדובר בהנצחת חבר ואח לנשק".
"החיים של חללי היחידה נקטעו באירוע טרגי ואנו נוהגים להנציח את החללים בדרכים רבות, כל לוחם חווה את זה. כלוחם ביחידה בריצת 'רצים לזכרם' מחזק את תחושת השייכות ועוזר להבין כמה החיים יקרים״, מצהיר רס"ן א'.
במהלך הריצה הלוחמים פתחו אלנקות והחלו את העלייה לעבר מצפור השייטת ביער עופר. עם הגעתם למצפור, המשתתפים ערכו טקס יחידתי, כאשר האלונקות על כתפיהם, וקראו בקול רם את שמות נופלי היחידה. בנוסף, הניחו המשתתפים זרים לזכר הנופלים, ושמעו אודות סיפור חייו של סמ"ר יניב שמיאל ז"ל, שנפל במבצע "שירת הצפצפה", מפי אימו, הגברת שוש שמיאל.
"משפחות החללים הן סיבה נוספת ועיקרית להמשך מסורת הריצה. אם או אבא שכולים, הצופים בסרטון ריצת לוחמי השייטת בה שירת בנם ומדמיינים שם אותו רץ לצידם. ההורים רואים את הלוחמים מביטים לים, מציינים את שם יקירם ומרכינים ראשם לזכרו. אין ספק בחשיבות כל צעד לזכר החללים", אומר רס"ן א' ומוסיף, "בחרנו לא לסכם את הזיכרון בטקס בלבד, אלא לעבור ריצה שהמאמץ הפיזי בסחיבת אלונקות וצעידת קילומטר אחר קילומטר, מזיעים, אחד לצד השני, לא פשוט אך מאפיין את השירות בשייטת ואת מאמץ הנצחת החללים".
מדברי מפקד שייטת 13, אל״ם א׳: "ביום המיוחד והחשוב הזה, עלינו לזכור ששמונים וחמישה השמות שציינו, כל אחד מהם עולם ומלואו, הקריבו את היקר מכל למען הגנת המולדת ולחירות ישראל - את חייהם. עלינו לזכור את האחריות העצומה שמונחת על כתפינו כלוחמים וכמפקדים בשייטת - לעשות כל שנדרש, בקרב ובשגרה, להיות מאוחדים ולהתעלות מעל כל מחלוקת, בכדי לשמור על ביטחונה וחוסנה של המדינה הנפלאה שלנו. אין לנו ארץ אחרת, אין לנו צבא אחר, אין לנו שייטת אחרת. עלינו לזכור את חובתינו להמשיך בדרכם, כחיילים וכבני אדם - למענם, למען משפחותיהם, למעננו ולמען הבאים אחרינו. יהי זכרם ברוך."

loading...