מאפס למאה: הכירו את "הקומנדו ההנדסי" של מספנת זרוע הים מאפס למאה: הכירו את "הקומנדו ההנדסי" של מספנת זרוע הים

מאפס למאה: הכירו את "הקומנדו ההנדסי" של מספנת זרוע הים

יהלי שיאון

אם יצא לכם לראות את מהנדסי מדור "טכני" בפעולה, ייתכן ותטעו לחשוב שמדובר ביחידה לוחמת לכל דבר. הם עובדים מסביב לשעון, בעומק השטח ותחת לחץ אדיר. כל טעות קטנה עלולה לעלות בכשירות כלי השיט, ואפילו בחיי אדם. יצאנו לפגוש אותם וגילינו יחידה מבצעית מרתקת ופסיפס אנושי שספק אם תמצאו במקומות רבים בזרוע

"תגיד, למה שמישהו יתעניין בעבודה טכנית"? אני שואל את מפקד המדור, סרן עומרי דפנה, כשאנחנו יושבים לקפה במשרדו, עמוק במספנת זרוע הים. מבלי להניד עפעף הוא תופס את ידי ומוליך אותי במורד המדרגות אל עבר הכלים המוספנים. הוא מעמיד אותנו מתחת לספינת סער 5, וכשאלפי טונות תלויים מעלינו כעל חוט השערה, הוא אומר: "אנחנו בין החידים בארץ שיכולים להרים כלי כזה. בלעדינו, הדבר הזה היה עכשיו נופל לך על הראש". 


בקצב מבצעי

כששואלים את סרן עומרי דפנה על ייעוד המדור שלו, הוא מתקשה לענות תשובה חד משמעית. כגוף האחראי על כלל העיסוק ההנדסי במספנת זרוע הים, צוות המדור שותף לתכנון של כמעט כל דבר שתוכלו לדמיין - ממנופי ענק, מערכות נשק מתקדמות ועד לברגים הקטנים ביותר. "אנחנו צוות קטן של מהנדסים שאחראי על אלפי אנשים ועשרות כלים. אף פרויקט לא דומה למשנהו. אני מתחיל את היום ואין לי שמץ של מושג איך הוא ייגמר".

בקצב מבצעי

"ישנם רבים שלא מבינים את חשיבות העיסוק שלנו", הוא מודה בביישנות . "האמת היא, שהמתקנים שאנחנו בונים נמצאים בסביבה לא סטנדרטית וצריכים לחוות עומסים גדולים מאוד. מנוף שלנו שלא תוכנן כראוי עלול לרסק ספינה, ומערכות נשק שלא ממוקמות בדיוק של מילימטר עשויות להפסיק לתפקד". המחיר של כל טעות כזו היא גם כספית, אבל בראש ובראשונה - בחיי אדם."


מלחמה על שולחן השרטוטים

אותו תכנון קפדני בו מתגאה סרן דפנה נתקל לא פעם במציאות המשבשת את התוכניות. באירועים מבצעיים נפתח "נוהל קרב מיוחד", והיחידה נכנסת ל"מבצע" הנדסי של ממש. "אירועים כאלה דורשים מאיתנו להתמודד עם פרדוקס כמעט בלתי אפשרי", מסביר סרן דפנה. "איך נוכל למצוא פתרון בזק לבעיה שבכלל לא ידענו שקיימת, ועדיין להיות בטוחים שהוא לא ייכשל".

המדור נוהג להיזכר באירוע מפורסם בו כלי מבצעי רגיש "הובהל" למספנה והצוות נדרש לתכנן מתקן המאפשר את החפתו המיידית. "ידענו שחיי אדם מונחים על הכף, אבל לא היה לנו מושג איך לגשת לסיטואציה, מעולם לא החפנו כלי כזה בעבר", מספר אע"צ איתם, מהנדס שהיה נוכח באותו לילה גורלי. "פתאום אחד המהנדסים זרק רעיון מבריק - לקחת מתקן אחר לחלוטין, להשתמש בעיצוב שלו ו"להמיר" אותו למתקן החפה מאולתר. מייד ניגשנו לעבודה. השתמשנו בחומרים לא שגרתיים, חתכנו כל דבר אפשרי ושינינו את המוצר מקצה לקצה. הצלחנו ליצור מאפס מכשיר המסוגל להרים מאות טונות באוויר, בשעות בודדות".

נבחרת מנצחת

כשתמו ההסברים וניגשתי לשוחח לראשונה עם חיילי המדור, התקשיתי להישאר אדיש לאווירה המהפנטת של המקום. קצינים, חיילי חובה, ואזרחים עובדי צה"ל; כולם פועלים יחד בצורה מופתית, צוחקים, מחליפים הערות מקצועיות וחיים כמו משפחה אחת גדולה. "אתה לא הראשון שמופתע" מסבירה לי בחיוך סרן שבע קוטנו, קצינה במדור. "ההרמוניה שאתה רואה פה לא נוצרה יש מאין, היא פרי עבודה קשה של כל אחד ואחת מהנוכחים בחדר הזה. האתגר הזה, של גיבוש אוכלוסיות שונות בתכלית גדול, אבל הוא טומן בחובו הזדמנות ענקית".

נבחרת מנצחת

אחת ההזדמנויות שיצר המדור, הוא שילוב אוכלוסייה על הרצף האוטיסטי בפעילות השוטפת. המתנדבים משרתים כשרטטים - ואחראים על עיצוב של מגוון של פתרונות הנדסיים לכלים השונים. "הפלטפורמה שפיתחנו מאפשרת למתנדבים עבודה יציבה, מקצוע חשוב לחיים ואקלים חברתי ייחודי המעניק למתנדביו יכולת ניהול אורח חיים עצמאי, בה בעת להיחשף למגוון האוכלוסיות בחברה הישראלית".

"אפשר לדבר שעות על העשייה המבצעית ועל ביטחון המדינה, אבל זו לא הסיבה שאני כאן", מסכם סרן דפנה. "התפקיד שלי כמהנדס הוא להיות היד התומכת, גם לחיילים במדור וגם ללוחמים בשטח. אם הם יוכלו לעשות את תפקידם בביטחון ובראש שקט - אני יודע שאת שלי עשיתי".


loading...