היי צוללן, אפשר שאלה? היי צוללן, אפשר שאלה?

היי צוללן, אפשר שאלה?

נועם אסולין

מתגייסים בקרוב ומחפשים את התשובות לשאלות שתמיד רציתם לשאול? אל דאגה – במיוחד בשביל זה אנחנו כאן! בכל שבוע נענה לכם על השאלות החשובות ביותר על התפקידים השונים בזרוע הים: והפעם, כל מה שרציתם לדעת על תפקיד הצוללן

רס"ל נ' התגייס באפריל 19' לשייטת הצוללות, ובמהלך שנותיו כלוחם צבר חוויות וידע נרחב על הנעשה בשייטת החשאית, שעל פעילותה השוטפת לא נוכל לספר לכם מטעמי ביטחון מידע.
מה שכן נוכל לספר לכם עליו זה מסלול ההכשרה, על תפקיד הצוללן והמשמעות הגדולה העומדת מאחוריו.

מה זה אומר בעינייך להיות צוללן?
"להיות צוללן זה קודם כל להיות איש צוות, להבין שהמשימה היא מעל הכול. זה לעשות דברים שאתה לא מאמין שאתה לוקח בהם חלק, ולהבין כמה הם קריטיים לביטחון המדינה. להיות צוללן זה להיות חלק ממשפחה: כולם מכירים אחד את השני וכולם תמיד נמצאים שם אחד בשביל השני, לא משנה מה. כולם רתומים ביחד למטרה שנמצאת בראש מעייננו - הגנה על מדינת ישראל".

יש לך חוויה שזכורה לך מאוד מהשירות?
"אני לא יכול לשתף בחוויות מהשירות, כי מדובר בדברים שאסור לדבר עליהם. אבל אני כן יכול לשתף שיצאתי בעבר להפלגה ארוכה מאוד בצוללת והיה אירוע פרטי שהיה לי מאוד חשוב להשתתף בו. בגלל שההפלגה התארכה, הבנתי שלא אספיק להגיע לאירוע. כשחזרתי מהמשימה, בישרו לי שדחו בשבילי את האירוע כדי שאוכל להגיע אליו ולהיות חלק ממנו. רצתי להתארגן, וכבר באותו ערב קיימו אותו. זאת הייתה חוויה מטורפת ומרגשת".

מתגייסים בקרוב ומחפשים את התשובות לשאלות שתמיד רציתם לשאול? אל דאגה – במיוחד בשביל זה אנחנו כאן! בכל שבוע נענה לכם על השאלות החשובות ביותר על התפקידים השונים בזרוע הים: והפעם, כל מה שרציתם לדעת על תפקיד הצוללן
מה עוברים הצוללנים במהלך ההכשרה לתפקיד?
"ההכשרה בשייטת 7 היא ארוכה ואינטנסיבית. היא מעניקה לחניכים בקורס את הכלים שצריכים להיות לכל לוחם בשייטת, ומחזקת את הערכים המהותיים שבזכותם התקבלו לקורס מלכתחילה. בחצי השנה הראשונה, עיקר הלמידה הוא סביב העבודה בצוות, מבנה הצוללת ומערכותיה. השלב הזה נקרא שלב "בסיסי" והוא מתקיים מייד לאחר סיום טירונות "לוחם ימי", אותה עוברים כל החניכים.
בשלב "בסיסי" אתה לומד על עצמך המון, מתחזק פיזית אך בעיקר מנטלית. עובדים איתך המון על החוסן האישי שלך. אתה מגלה על עצמך דברים שלא ידעת קודם. בסיום חצי השנה הראשונה מגיעים החניכים לוועדות ומבחני שלב, בסופן מתבצעים ניפוי, סינון וחלוקה למגמות השונות: סונאר, גנ"ק (גילוי, ניווט וקשר), נשק, אלחוט, מהו"ב (מערכות הספק ובקרה) ומכונה.
השלב הזה נקרא שלב "ייעודי", ובמהלכו מתמקצעים החניכים בתפקידם העתידי בצוללת ולראשונה תופסים עמדה בצוללת לבדם. המסלול כולו אורך כשנה וחודשיים, והלוחמים נדרשים לחתום ארבע שנות שירות בקבע".

מהם תנאי הקבלה לתפקיד?
הקבלה לתפקיד הם דפ"ר 60, פרופיל 72 ומעלה עם תלות בסעיפי ליקויים ספציפיים. חובה לבצע ולעבור גיבוש "חובלים-צוללן אחוד" או גיבושון "ייעודי לצוללות". ניתן להגיע לתפקיד דרך יום סיירות או דרך מיון ייעודי למי שאינו כשיר לסיירות. ניתן גם להתקבל דרך גיבוש לאחר ביצוע גדנ"ע חובלים בסיום כיתה י"א".

מהם האתגרים שהשירות מביא איתו?
"התפקיד מביא איתו אתגרים רבים, בשל העשייה המרובה והעבודה המאומצת. מדובר במסלול לוחמה וקיים אתגר פיזי ומנטלי רב בעקבות הריחוק מהבית. השהייה בצוללת נמשכת גם תקופות זמן ממושכות ומשמעותיות, וצריך להתמודד עם זה ולחזק את החוסן המנטלי שלך. מחזקים את זה בקורס, אבל לא לומדים את זה. צריך להגיע עם חוסן פנימי כבר לפני תחילת הקורס".

איזה טיפ היית נותן למתגייסים לתפקיד?
"אתם לא תוכלו לדבר על מה שאתם עושים בצבא עם חברים ומשפחה בשל הסיווג הגבוה של פעילות שייטת הצוללות, וזה קשה. אבל בשביל לשמור על ביטחון המדינה, הקושי שווה את זה. זה שירות משמעותי - אולי הכי משמעותי בצה"ל. בהצלחה רבה!".

loading...