"התפקיד שלי נע על הגבול שבין מהנדס לחוקר פלילי" "התפקיד שלי נע על הגבול שבין מהנדס לחוקר פלילי"

"התפקיד שלי נע על הגבול שבין מהנדס לחוקר פלילי"

יהלי שיאון

בעומק מספנת זרוע הים יושב צוות מצומצם של מהנדסים, האחראי על פענוח התעלומות הגדולות של הזרוע - מכשלי מנוע ועד לאמצעי לחימה רגישים ומסווגים. אבל איך הם יודעים בכלל איפה להתחיל, ומה עושים כשנתקלים במחסום? קצין ביחידה עונה על כל השאלות

כשסגן רוני קילימניק - עתודאי ממעבדת כימיה וחומרים - מגיע אל משרדו בבוקר יום ראשון, הוא עשוי לגלות ש"פצצה של ממש" מונחת על שולחנו. תקלה קריטית באחד מכלי השיט מאיימת להשבית את הכלי ולסכן את החיילים שעליו. סגן קילימניק חייב להבין מה גרם לאותה תקלה - במהירות האפשרית. "כל מחקר שאני עושה משפיע על חיי אדם", הוא מסביר. "מערכת תקולה עלולה לפגוע אנושות ביכולת המבצעית של הזרוע על ידי השבתה של כלי שיט שלמים".

"אתה מבין שאתה לא יודע כלום"

על השולחן העבודה מונחת פיסת מתכת בודדה, שריד של אותה תקלה קריטית. "כשאני מביט אל השולחן, אני מבין שאני פשוט לא יודע כלום. אני אמנם מהנדס חומרים, אבל מעולם לא הוכשרתי לחקור מנועים, מדחפים ושלל מערכות אחרות". סגן קילימניק מבין שיאלץ לנהוג כבלש: לחקור, לאסוף מידע ולהיעזר במומחים ממגוון תחומים.

בחודשים הבאים, אוסף צוות המדור את שלל הראיות, מנתח אותן במגוון אמצעים משוכללים וסוגר אט אט על מקור התעלומה. זהו תהליך ארוך, מדוקדק וחשאי ביותר, עליו לא נוכל לפרט כמעט כלל. "התהליך הזה מורכב לא רק מהפאן הפיזי, אלא גם המנטלי" מודה סגן קילימניק. "כמהנדס, התפקיד שלי הוא למצוא פתרונות מוכחים לכל בעיה, אבל כחוקר, אין אפשרות ריאלית להימנע מטעויות. קצה חוט שחקרת חודשים עלול להתברר כשגוי, והסיפור שבנית לעצמך בראש מתבדה לחלוטין."

אולם בשלב מסוים - ימים, שבועות או אפילו חודשים מרגע התקלה הדרמטי, אחת ההשערות מתגלה כנכונה. מספר רב של גורמים מאשרים את קצה החוט והתעלומה באה סוף סוף אל פתרונה.
"הייתי שמח לומר לך שהרגע הזה הוא הצלחה גדולה עבורי", הוא מספר בחיוך, "אבל האמת היא שפתרון הבעיה היא רק התחלה של בעיה גדולה יותר. בניגוד לחוקר משטרתי, אני לא צריך רק לפתור את מקרה הרצח, אלא גם לדעת איך למנוע את כל המקרים הבאים".

כעת עוברים חברי הצוות מכובע החוקר לכובע המהנדס, ופועלים לפתח פתרונות טכנולוגיים שימנעו באופן חד-משמעי את אותה הטעות בעתיד. "לעיתים, תעלומת הפיתוח גדולה יותר מהתעלומה המקורית. חקר של שבועות יכול להתפתח לאתגר הנדסי של שנים".

"אתה מבין שאתה לא יודע כלום"

להמציא את הגלגל מחדש

"כדי להיות בתפקיד כמו שלי צריך פתיחות מחשבתית שאין באף מקום אחר בזרוע. אף חקירה לא דומה לקודמותיה, ובכל מקרה ומקרה עלינו ללמוד תחום שלם שמעולם לא נחשפנו אליו. אנחנו חייבים לדעת להסתמך על אחרים, ולהטיל ספק בכל מה שחשבנו שאנחנו יודעים".

את אותה גישה פורצת דרך שואפים המהנדסים להטמיע בכל פעילותם. "אם עד עכשיו למדנו לתקן מערכות שכשלו, אני מאמין שיש לנו את הידע והיכולת לשדרג מערכות קיימות - להשתמש בחומרים חדישים ולהגיע לפריצות דרך טכנולוגיות. זה הדנ"א של המהנדס", הוא מסכם בחיוך, "למצוא פתרונות לבעיות שאפילו לא ידענו שקיימות".

להמציא את הגלגל מחדש
(צילום: צבי מילר)

loading...