“אנחנו מנווטים את הספינה, ולא הספינה אותנו" “אנחנו מנווטים את הספינה, ולא הספינה אותנו"

“אנחנו מנווטים את הספינה, ולא הספינה אותנו"

נועם אסולין ויהלי שיאון

קשה לחשוב על תקופה מבצעית משמעותית יותר לשייטת 3 מאשר תחת פיקודו של אלוף-משנה ארז בן-ציון. ארבע ספינות סער 6 נכנסו לשירות מבצעי, נבנתה יכולת הגנה אסטרטגית ייחודית ובוצעו עשרות מבצעים חשאיים בעומק הים. בריאיון ראשון מספר המפקד על ההצלחות והאתגרים, על פיקוד בלב ים לצד אינספור לוחמים שפגש ועל הערכים המנחים אותו בתור מפקד, ובעיקר בתור בן אדם

בשיאה של בניית ספינת סער ה-6 הראשונה במספנות גרמניה, קיבל אלוף-משנה ארז בן-ציון שיחת טלפון גורלית ממפקד זרוע הים. "אתה יושב?", שאל אותו האלוף בחיוך, והוא מצידו ישר נעמד - ההתרגשות הכריעה אותו. ואכן, הייתה זו התרגשות מוצדקת, כי כמה שניות לאחר מכן קיבל את הבשורה: הוא מונה למפקד שייטת ספינות הטילים.

מעגל שנסגר

השייטת כלל לא זרה למש"ט היוצא. בשנת 1999 התגייס לקורס החובלים, ומאז מילא מגוון תפקידי מטה ושטח בשירותה. "דמות המפקד תמיד נראתה לי בכירה ומרשימה", הוא מתוודה. "כשהייתי קצין צעיר, לא יכולתי לראות את עצמי בנעליה. רק עם הניסיון והדרגות על כתפיי, הבנתי ששם אוכל לממש את עצמי על הצד הטוב ביותר".

מעגל שנסגר
אל"ם בן-ציון מכיר את פעילות השייטת על כל גווניה. החל משנת 2015 החל ללוות את פרויקט ספינות ה"מגן" של זרוע הים, ואף נשלח לפקד הישר ממספנות גרמניה.

"בגרמניה ראיתי את התוצר הסופי קורם עור וגידים. מצלעות ופחי מתכת חתוכים נבנו מחלקות, מערכות וספינה מורכבת ומבצעית. בשנת 2020, אחרי שמוניתי לתפקיד המש"ט, הפלגתי עם הספינה הראשונה חזרה ארצה, מסע ארוך של כמעט 4000 מייל לאורך הים האטלנטי, וידעתי שמולי עומדת המטרה: להפוך את הספינה מפלטפורמה ליכולת מבצעית".

בקצב מבצעי

היום, כמעט שלוש שנים אחרי, משאיר אחריו אל"ם בן-ציון שייטת המצטיינת בעוצמתה ובגיוונה המבצעי. משימותיה נעות בין הגנה על נכסים אסטרטגיים רגישים, הגנה על נתיבי השייט ומבצעים חשאיים כחלק מהמערכה שבין המלחמות.
"אנחנו פועלים בכלל הזירות: בצפון, בדרום, קרוב וגם רחוק. על מנת להיות במוכנות תמידית ולבצר את העוצמה המבצעית, חיזקנו את מגוון שיתופי הפעולה שלנו, בין יחידות הזרוע, עם שאר גופי הביטחון ובשיתוף ציים זרים, קרובים ורחוקים כאחד".
בקצב מבצעי
עוצמה זו נבחנה בבוקר יום שבת, ה2 ביולי 2022. ארגון הטרור חיזבאללה משגר שלושה כלי טיס בלתי מאוישים אל המים הכלכליים של ישראל, המכוונים אל אסדת כריש. בשיתוף פעולה נדיר עם חיל האוויר, מצליחות ספינות המגן ליירט שני כטב"מים ולהסיר את האיום. "כאשר היה ברור שהאירוע הזה הוא כטב"מים של חיזבאללה המגיעים לכיוון האסדה, הסרנו את האיום על ידי ירי טילי "ברק" מספינת אח"י אילת. זה היה יירוט מבצעי ראשון מסוגו בעולם, ובפרט של המערכת הזאת. המערכות שהוכיחו את עצמן כמדויקות, יעילות, קטלניות, ומבטיחות לנו גם את ההגנה על הספינה, וגם את ההגנה על האתרים האסטרטגיים", מספר אל"ם בן-ציון.
"האירוע הזה, אותו ליוויתי בקשב רב, רק חיזק את האמון שהיה לי בלוחמים שלנו. הם הוכיחו שהם מסוגלים לבצע משימות מורכבות בדייקנות גבוהה, גם תחת תנאי אי וודאות, פחד, וסכנה ממשית".

 

אהבה, משפחה, ניצחון

"השירות כלוחם ימי לא דומה לשום דבר אחר" מתגאה אל"ם בן-ציון. "השילוביות בין הסביבה האינטימית והרעות בין הלוחמים, הטכנולוגיות המתקדמות ורצף של מבצעים חשאיים אלפי קילומטרים מחופי ישראל, יוצרים שירות מבצעי, מאתגר ומשמעותי. אבל לצד הסיפוק, מדובר באתגר לא פשוט. הלוחמים יוצאים לים בלי טלפונים בלי יכולת להיות בקשר עם החברה או ההורים, הים עשוי להיות עז וקשה, והמשימות עשויות להתארך ימים ואף שבועות ארוכים. תפעול של מערכות טכנולוגיות מורכבות בתנאי שטח לא סטנדרטיים ובחוסר וודאות הוא אתגר לא פשוט, לו נכונים הלוחמים יום ולילה. כדי להתמודד עם מגוון האתגרים , בנו השייטת מטען ערכי של מקצועיות, רעות ומשפחתיות, שכבר זורם עמוק בעורקיה. בשביל אל"ם בן-ציון ערכים אלה עומדים בראש סדר העדיפויות שלו.

"בראש כל חודש, אני נושא דברים מול הלוחמים, חשוב לי להראות להם שמוקירים ומעריכים את פועלם, וגם להטמיע בהם ממקור ראשון את הערכים של השייטת. כל מפקד היה רוצה להיתפס כמודל לחיקוי, ולכן אני רוצה שפקודיי יסתכלו עליי, שאני מאתגר את עצמי, שאני כל הזמן בלמידה וצמיחה ויותר מכל שהם יוכלו לסמוך עליי וללכת אחריי לקרב".

"הערך האחרון שאני אוהב לסיים איתו כמעט כל ריאיון, והוא בראש מעייני כמפקד הוא השליחות. אנחנו משרתי צה"ל עובדים קשה מאוד, אבל לוחמים ביחידת חוד העמוסה בפעילות מסוכנת ובחוסר ודאות, עובדים קשה כפליים. זה לא רק המסע שלנו, אלא גם של המשפחות. בימי שישי לפני פעילות מבצעית, כשהמפקדים נאלצים להיפרד מהמשפחות אותם לא יראו ימים או שבועות ארוכים, מדובר בחוויה לא פשוטה. ההבנה שמדובר בעשייה ערכית, היא זו שמאפשרת לנו להתמודד עם העומס והשחיקה כלוחמים. זה בעיניי דבר מוערך מאוד שחשוב להעלות לקדמת הבמה".

אהבה, משפחה, ניצחון
לקראת סוף הריאיון, אנו מבקשים מאל"ם בן-ציון לסכם את חווית הפיקוד על השייטת במשפט אחד. הוא משתהה וצוחק. "כיצד אפשר לסכם שנתיים של עשרות מבצעים ואלפי שעות ים במשפט אחד?"
''חוויה", הוא מסיים בחיוך. "שליחות. אני אסיר תודה על הזכות לפקד על שייטת 3 שהייתה לי בית כמעט 25 שנה, לאנשים בה שהפכו למשפחה, למקום שעיצב אותי אותי כמפקד, ולא פחות -כבן אדם".

loading...