"רק אצלנו חייל הוא לוחם מחלץ וחוקר פלילי בו זמנית" "רק אצלנו חייל הוא לוחם מחלץ וחוקר פלילי בו זמנית"

"רק אצלנו חייל הוא לוחם מחלץ וחוקר פלילי בו זמנית"

רותם לארי, יהלי שיאון

חמושה בסונארים, רובוטים תת-ימיים ומכון מחקר צף, אח"י בת-ים ממשיכה לשבור כל מוסכמה אפשרית. בריאיון מיוחד, מפקד היחידה היוצא, רב-סרן יקיר קמחי, מסכם שנתיים של פעילות מבצעית, ונפרד מהלוחמים שהפכו עבורו למשפחה

"אח"י בת-ים היא כמו רובוטריק, רק תיתן לה משימה והיא תדע להתאים את עצמה ולבצע", כך מציג רס"ן יקיר קמחי את ספינתו, היחידה מסוגה בצה"ל.
ואכן, אח"י בת ים היא הכל מלבד ספינת מלחמה טיפוסית. אפשר להבין זאת מהתואר הייחודי בו היא מתהדרת, "ספינה לגילוי תת-מימי". תפקודה כמעטפת מבצעית לפעולות הנוגעות לנכסים אסטרטגיים, משימות חילוץ בעומקים מאתגרים, וסיכול איומים במהלכים עליהם ככל הנראה לא תשמעו מעולם, הן חלק קטן מייעודה. לוחמי הבת-ים, ייחודיים בתפקידם: "רק בספינה כמו שלנו, חייל מבצע תפקיד לוחם, מחלץ וחוקר פלילי בו זמנית. אנחנו חוקרים הכול: מטאורולוגיה, זרמים ימיים, איכונים סלולריים וכמעט כל דבר אחר שתוכלו לחשוב עליו", חושף מפקד הספינה.
"התפקיד שלנו נוצר מתוך ההבנה שכל נכס אסטרטגי הוא רק קצה הקרחון, ותחתיו קיים עולם תת-מימי שלם הנסתר מן העין. היכולת לקיים מגע עם התשתית, להגן עליה ולתקן נזקים, קשורה קשר מהותי לשמירת ביטחון מדינת ישראל", מסביר מפקד אח"י בת-ים היוצא, רס"ן יקיר קמחי. "לוחמי הספינה הם היחידים שיודעים לנהל את המורכבות הזו. אין עוד יחידה כמונו במדינה שיודעת לעשות משימות דומות בעומקים האלה ובזמינות הנדרשת".

מחלץ, חוקר, לוחם

גולת הכותרת המבצעית של אח"י בת ים היא היכולת לבצע משימות חילוץ מורכבות בלב הים, בכל זמן ובכל מקום. "רבים שמעו על אירוע הטביעה בכנרת באפריל האחרון, אבל מעטים יודעים מה באמת קרה מאחורי הקלעים. חילוץ היא משימה מורכבת ומאתגרת במספר מובנים: "אנחנו מסיירים במעמקים, לרוב בחשכה, בתנאי ראות קשים ותחת מתח ולחץ מבצעי תמידי, ומחפשים מחט בערימת שחת. בשעות הקטנות של הלילה הסונאר מאתר את המטרה, ואנחנו מזניקים את יחידת ילת"ם לפעולה".

מחלץ, חוקר, לוחם
"ימים ארוכים של מחקר סיזיפי ומדוקדק היוו בסיס נסתר להצלחת אותה פעולה", פורס בפנינו רס"ן קמחי. עבור הלוחמים התמודדות עם אירוע נעדרים היא רגשית לא פחות ממחשבתית: "אירוע מסוג זה הוא טרגי, עלינו להתייחס למשפחה בשיא הרגישות והחום, ומצד שני להיות קרי רוח ולחתור להשגת כל פריטי המידע. רק כך נוכל להשיב להם את בני משפחתם".

רות.סוף

"אפשר לדבר שעות על הטכנולוגיה והעשייה המבצעית. אבל אני מאמין שהאמצעים פחות חשובים מהרוח, והספינה פחות חשובה מהלוחמים", מדגיש רס"ן קמחי. "המבנה הייחודי של הבת-ים רק מעצים את התחושה הזאת. אנחנו ספינה גדולה עם צוות קטן. אני הקצין היחיד, עם כ- 20 חיילים. לכל לוחם יש את האפשרות לקחת על עצמו אחריות, ליזום ולהשפיע. בספינה רגילה, אותו תפקיד היה מאויש על ידי חובל או כמה, ובעיניי זו הזדמנות יוצאת-דופן".
בעודו מספר על לוחמיו ניכר כי המפקד היוצא נעשה נרגש: "ברגעים כאלה, אני נזכר במילותיו של המפק"צ שלי מקורס חובלים, שליוו אותי לכל אורך הפיקוד על אח"י בת-ים: 'הדרך והמפקדים מלמדים אותי המון, אבל הכי הרבה לימדו אותי הפקודים'. בזכות הלוחמים שלי למדתי מהי חברות, נכונות לעזרה, אומץ לב ובעיקר נתינה ללא גבולות".

 

 

רות.סוף

 את מסעו הצבאי התחיל רס"ן קמחי כלוחם ילת"ם, אבל האהבה לים ולפיקוד הניעה אותו לצאת לקורס חובלים. מאז ביצע מגוון תפקידים על כמעט כל כלי שיט אפשרי, ובסיומם חזר הביתה לילת"ם. "שם הבנתי שאני רוצה לחבר בין שני העולמות: עולם הצלילה ופיקוד על ספינה. בזכות אח"י בת-ים, הצלחתי להגשים את החלום", הוא משתף בהתרגשות.

רס"ן קמחי בטקס החלפת הפיקוד על אח"י בת ים
רס"ן קמחי בטקס החלפת הפיקוד על אח"י בת ים
(צילום: מורן משה)

בתחילת השבוע, מסע פיקודו על אח"י בת-ים הגיע לסופו: "בהפלגת סיום שירותו של כל לוחם, יש רגע של 'נפילת האסימון'. פתאום הוא תופס את משמעות התפקיד שלו ואת החיבור לספינה. השבוע, חוויתי את זה בפעם הראשונה על בשרי", הוא משחזר בחיוך. "עמדתי על החרטום, כשליוו אותי שתי המשפחות שלי: לוחמיי, אשתי וילדיי".

"זר לא יבין את עוצמת הקשרים בזרוע הים", משתף מפקד הספינה בהתרגשות ניכרת: "זו פשוט אהבה. לומדים לאהוב את המקצוע, הטכנולוגיה, הפקודים והספינה שהופכת לבית. לא פחות מהלוחמים נאחזתי בעוגן האזרחי שלי, הכוח המניע שלי, אשתי: שלימדה אותי לאהוב, בלי התניות.

 

loading...