"כשהבלתי אפשרי הופך למציאות" - איך ממבצעים אמל"ח מתקדם תוך כדי לחימה? "כשהבלתי אפשרי הופך למציאות" - איך ממבצעים אמל"ח מתקדם תוך כדי לחימה?

"כשהבלתי אפשרי הופך למציאות" - איך ממבצעים אמל"ח מתקדם תוך כדי לחימה?

יהלי שיאון

הכירו את פלגת התפעול המבצעי, מרכז העצבים המכשיר ספינות ומערכות ללחימה, בתוך ימים בודדים

כשאני שואל את רנ"ג א' על תפקיד הפלגה שלו בבסיס מספנה, הוא מפתיע אותי בהסבר שלו. "דמיין שאתה מפקד חטיבה הנדרש להזניק אלפי אנשי מילואים בשלוש שעות. אם לא תעמוד בזמנים, בכוח האדם או באמל"ח המדויק, התוצאה תהיה לא פשוטה. אנחנו עושים את אותו הדבר - רק עם ספינות", הוא אומר. "אבל איך זה אפשרי להכשיר ספינה בתוך שלוש שעות?", אני שואל בפליאה. רנ"ג א' מחייך ומצביע אל כלי השיט המוספנים - "תתפלא".

 

הכירו את פלגת התפעול המבצעי, מרכז העצבים המכשיר ספינות ומערכות ללחימה, בתוך ימים בודדים

רנ"ג א' מפקד בארבע השנים האחרונות על מדור בפלגת התפעול המבצעית של מספנת זרוע הים. בשגרה, הפלגה היא קלחת רוחשת של קציני שליטה, סמב"צים ואנשי טכנולוגיה. הם עמלים יום ולילה על המרתם של כלל אמצעי הלחימה בזרוע, משולחן השרטוטים אל הקרקע. או במקרה שלנו - אל הים. אולם בחירום, תפקידה של הפלגה משתנה לחלוטין. "אני משרת בזרוע הים הרבה מאוד שנים" מספר רנ"ג א'. "מעולם לא ראיתי דבר דומה למה שקרה כאן בחודש האחרון. אין לי דרך לתאר את זה מלבד סוג של קסם מבצעי".

 

מחזון למציאות

באותו יום שבת נורא ב-7/10, הוזנק רנ"ג א' אל בסיס מספנה והתבשר על שתי משימות קריטיות שכעת תחת פיקודו. "מבלי להיכנס לפרטים, המלחמה יצרה עבורנו הזדמנות לסכל איומים משמעותיים על מדינת ישראל. המענה לאותם איומים נמצא במוחם הקודח של אנשי מספן הציוד, והתפקיד שלנו היה להפוך את אותן פנטזיות למציאות חיה". במילים אחרות, הפלגה של רנ"ג א' תיאמה את השקתם של עשרות מערכות מבצעיות חדשות, תוך כדי לחימה. "אני מדבר כאן על כל דבר שאתה יכול לדמיין, מאמצעי לחימה ועד כלי חבלה מתוחכמים. זהו סל יכולות שהיה מרחק שנים ממימוש ונכנס לכשירות בתוך שבועות ספורים".

 

מחזון למציאות

משימתם השנייה, והחשובה לא פחות, היא הכשרת בזק של כלי השיט השונים. "כשספינה עוברת כברת דרך מבצעית, היא נכנסת לנוהל הקרוי 'טיפול רמה' לשיפור ביצועיה", מסביר לנו רנ"ג א'. "הביטוי הזה תמיד היה תמוה בעיניי. כשכלי עובר 'טיפול' לא נשאר בו כלום מלבד השלד המתכתי. כשהתחילה המלחמה, והבנו שנצטרך כל כלי שבידינו, נדרשנו להרכיב ולייצר אותו מחדש בתוך ימים בודדים".

 

מאזן אסטרטגי חדש

אז כיצד נוצרת ההצלחה הזאת? אמנם רוב הפרטים מסווגים, אבל רנ"ג א' מסכים לשתף אותנו במעט מסודות המקצוע.
"הצעד הראשון מתחיל בהון האנושי", הוא מסביר, "באנשי המילואים המנוסים שנמצאים כאן מתחילת המערכה. אנחנו החלטנו, בפעם הראשונה בהיסטוריה, לצרף לצוותים הטכניים גם לוחמי עבר ששירתו כנגדי מכונה בספינות. הם מכירים כל מנוע ומדחף על בוריו, ושיתוף הפעולה הזה מפרה את שני הצדדים ומשפר את הכשירות".

 

מאזן אסטרטגי חדש

היסוד השני הוא היכולת של אנשי הפלגה לקבל החלטות קשות בצורה החלטית ויעילה. "אתה צריך להבין שכל המשימות שמגיעות הנה הן בדחיפות מיידית. אני נדרש לעשות את הבלתי אפשרי ולהכריע בין אמל"ח קריטי אחד לאחר. לצד זאת, חשוב לי לציין שבטיחותם ובריאותם של הצוותים תמיד תהיה מעל לכל שיקול אחר. אמנם אנחנו רוצים שהסכין תהיה להם בין השיניים, אבל לעולם לא נרצה שתיפול על הצוואר. יש צורך להיות מהירים אך לא פזיזים".

 

"המספנה היא הלב הפועם של זרוע הים", מסכם רנ"ג א' בסוף שיחתנו, "המלחמה המחישה לי זאת מעל לכל ספק. בלעדיה לא נוכל לתפקד ובזכותה אנחנו משנים את המאזן האסטרטגי הימי. אם האויב ציפה שהמלחמה תרוקן אותנו מכל נכסינו, היום אני יכול להבטיח לך שבסופה נצא עוצמתיים אף יותר".

loading...