"חיים ומוות ביד הלשון": כך מגינים על סודות המלחמה "חיים ומוות ביד הלשון": כך מגינים על סודות המלחמה

"חיים ומוות ביד הלשון": כך מגינים על סודות המלחמה

יהלי שיאון

מאחורי כל פעילות מוצלחת של זרוע הים, חשאית או גלויה, עומד איש ביטחון המידע. משייטת 13 ועד הצוללות, יצאנו לשמוע מעט מהסודות של אנשי הסוד

לכל אורך הלחימה מפעילה זרוע הים יכולות מודיעיניות, טכנולוגיות ומבצעיות שטרם נראו כמותן. גוף אחד פועל לילות כימים כדי שאותן יכולות יישארו חשאיות, ולא יגיעו חלילה אל הידיים הלא נכונות.

מרגע פתיחת המערכה, אנשי ענף ביטחון המידע של הזרוע פועלים מסביב לשעון. הם יושבים בכל הגזרות המבצעיות, מקשיבים לכל התרחשות ומסכלים איומים הולכים וגדלים בים, בחוף ובמרחב הרשתי. "המלחמה שינתה לחלוטין את המוטיבציה של האויב לגשת למידע מסווג", מסביר ראש מדור ביטחון מידע בסייבר, סרן מ'. "מה שהוא ניסה להוציא פעם בצורה עקיפה, נעשה היום באופן ישיר".

מאחורי כל פעילות מוצלחת של זרוע הים, חשאית או גלויה, עומד איש ביטחון המידע. משייטת 13 ועד הצוללות, יצאנו לשמוע מעט מהסודות של אנשי הסוד
(צילום: דוברות זרוע הים)
בימים האחרונים, מערך ביטחון המידע חשף רשת חשבונות פיקטיביים בהנחיית ארגון הטרור חמאס. דרך מתקפות סייבר, התחזות וקישורי "פישינג", מפעיל האויב איומים רבים שפוגשים גם את אנשי זרוע הים. כדי לסכל את אותה פעילות, מפעיל הענף, בשיתוף יחידת המחשוב הזרועי מפת"ח, מגוון כלים טכנולוגיים במרחב הרשתי. "יש לנו מנעד רחב של אמצעים, על רובם אני כמובן לא יכול לפרט; רק אומר שהנשק החזק ביותר שלנו הוא אתם, החיילים בשטח. אנחנו פועלים ללא הרף כדי להעניק לכם את המודעות והכלים, כדי שתוכלו לבלום את האויב בשער".

"אין דבר כזה לא להוציא מבצע"

כפי שמציינים הקצינים, העשייה הרשתית היא רק קצה הקרחון של מלחמת המידע. נציגי הענף ממשיכים לפעול בכל הגזרות המבצעיות ומשפיעים באופן ישיר על מהלך הלחימה. "אנחנו מעניקים מעטפת ביטחון מידע לכל מבצע", מסבירה סרן ש', מפקדת יחידת ביטחון המידע של שייטת 13. "אנחנו מתדרכים את הלוחמים לפני כל יציאה לים; מסבירים להם איך לנהוג בעת הפעילות, וכיצד להפעיל אמצעים טכנולוגיים רגישים, כדי למנוע חשיפה בידי אויב".
 

 

סרן ש'- ראש יחידת בטחון המידע של שייטת 13
סרן ש'- ראש יחידת בטחון המידע של שייטת 13
(צילום: דוברות זרוע הים)
בזמן הלחימה, כשמבצעים הופכים מורכבים ונועזים יותר, נדרשים קציני ביטחון מידע לבצע שינויים יצירתיים באופי הפעילות כדי למנוע את חשיפתה. "זו אכן תקופה מאתגרת, אבל יש בה גם סיפוק אדיר", מספרת סגן ע', קב"מית שייטת הצוללות. "יש מעט מאוד מקומות בצבא בהן לקצין בדרגת סגן אחריות בקביעת אופי של פעילות ומה יצא אליה".

קו ההגנה האחרון

"זה אתגר לא קטן להיות קב"ם בימים אלו", מספרת סגן ט', קב"מית בסיס חיפה בסוף שיחתנו. "אנחנו שומעות כל כך הרבה מידע רגיש שנשמר אצלנו בסוד. אי אפשר לשתף את הקרובים, ולפעמים גם לא את הלוחמים בשטח. המשענת התומכת תמיד הייתה החיילים שלנו - מש"קי ביטחון מידע", היא מודה בחיוך. "הם סוחבים עליהם את מרבית הפעילות ובשבילנו הם היד הקשבת והאוזן התומכת. אני קוראת להם "לוחמי בטחון מידע", כי בזכות המסירות והעבודה הקשה שלהם, אנחנו מצליחים להציל חיים בכל יום מחדש."
סגן ל'- קצינת בטחון המידע של בסיס אשדוד
סגן ל'- קצינת בטחון המידע של בסיס אשדוד
"במלחמה, ה"דבק" שמחבר בין הזרוע הופך יותר ויותר ברור", מסכמת סא"ל א', מפקדת ענף ביטחון המידע. "אנחנו רואים את הקשר העמוק בין השטח, המטה והעוצמה המבצעית שבקצה. דווקא במקום הזה, לכל אחד מהמשרתים אחריות עצומה לשמור על הסוד, בראש ובראשונה עבור חבריו ופקודיו".

loading...