קודקוד שומע? קודקוד שומע?

קודקוד שומע?

יהלי שיאון

מ"עומד ליפול" ועד "העסק", הכירו את הקודים המבצעיים של זרוע הים ואת המשמעות מאחוריהם

 לזרוע הים כלי שיט רבים, עם יכולות התקפיות לטווחים קצרים ורחוקים, אבל אי פעם תהיתם איך מתבצעות התקיפות בפועל? מהן הפקודות שניתנות בזמן אמת מהמטה המבצעי, הבונה והמתכנן - אל כלי השיט התוקף?

מ"עומד ליפול" ועד "העסק", הכירו את הקודים המבצעיים של זרוע הים ואת המשמעות מאחוריהם
(צילום: דוברות זרוע הים)

"כפי שוודאי שמתם לב, אנחנו לא משתמשים בפקודה הידועה ש-גר", מסביר סרן ע', קצין תקיפה ב"מרכז האש" של זרוע הים. 'ש-גר' היא פקודה המורה על מפעיל כלי לשחרר את החימוש ולבצע תקיפה. לרוב, הדבר מתבצע כשהמפעיל ואיש השליטה נמצאים באותו הקרון. אצלנו בזרוע הים, מפעילי הספינות פועלים בעומק הים, בחשאיות ובצורה אוטונומית. לכן טבעי שפקודת התקיפה ניתנת ישירות על ידי מפקד הספינה.  

הסיבה השנייה למהלך , כפי שמסביר סרן ע', נעוצה בזמן הפגיעה של החימוש עצמו. "בגלל שכלי השיט פועלים בעומק הים, לעתים מאות מיילים ימיים מהיבשה. עשויות לעבור דקות רבות מרגע השיגור ועד לפגיעה במטרה, מה שמייתר את השימוש בפקודה 'ש-גר', הדורשת פגיעה מיידית".

תותח הטייפון של כלי הבט"ש מסוג דבורה
תותח הטייפון של כלי הבט"ש מסוג דבורה
(צילום: דוברות זרוע הים)

אז באילו קודים מבצעיים כן משתמשים בזרוע הים? כשמדובר בירי ארטילרי, נוהגים הלוחמים לפתוח בקריאה "העסק" רגע לפני הירי בתותח. ולא, זה אינו טקס עבר של יורדי ים, אלא קוד בעל משמעות מבצעית. "בשנותיה הראשונות של זרוע הים, לירי הארטילרי הייתה משמעות אחרת לגמרי", מסביר סרן ע'. "התותח היה כלי שנועד בעיקר להסיח את דעת האויב. הספינות היו "מעסיקות" את המחבלים עם פגזים, וכך כוח היבשה יכול לפעול בחופשיות וללא הפרעה".
 

 אולם בעשורים האחרונים תפקידו של הירי הארטילרי השתנה משמעותית. התותחים הפכו עוצמתיים יותר, ובזכות מנועים מייצבים שנמצאים בתוך התותח עצמו, הם מסוגלים לפגוע במטרות רחוקות בצורה מדויקת. פתאום נוצר הצורך לדעת לא רק אם הפגזים "מעסיקים" את האויב, אלא גם מחסלים אותו. לכן, בנוסף לפקודת "העסק", קיים גם הקוד "עומד ליפול", המתריע לאנשי המטה וללוחמים בשטח על מיקום הפגז, רגע לפני הפגיעה.

(צילום: דוברות זרוע הים)
ומה לגבי ירי רקטי? הרי לוחמי זרוע הים לא מפעילים רק תותחים, אלא גם רקטות וטילים עוצמתיים. "גם למקרים האלה יש לנו קודים ייחודיים", מודה סרן ע'. "אבל בגלל ששמות הקוד מסגירים את אופי החימוש ואופן הפעלתו, מעטים בזרוע יודעים על קיומם".

loading...