ולתפארת זרוע הים! - הכירו את המערכות המבצעיות שנכנסו לשימוש בזמן המלחמה ולתפארת זרוע הים! - הכירו את המערכות המבצעיות שנכנסו לשימוש בזמן המלחמה

ולתפארת זרוע הים! - הכירו את המערכות המבצעיות שנכנסו לשימוש בזמן המלחמה

יהלי שיאון

לרגל יום העצמאות, אספנו עבורכם את רשימת החידושים מתחילת המלחמה - ממחשבי על ועד מערכות תקיפה מתקדמות

ים באוויר -  מערכת "כיפה ימית"

בתשעה באפריל נחתם עוד דף בספרי ההיסטוריה. לראשונה, ספינה מסוג "סער 6" יירטה מטרה עוינת מעל ים-סוף באמצעות מערכת ההגנה האווירית "כיפה ימית".

אם עקבתם אחרי הזרוע בשנים האחרונות, אתם יודעים ש"כיפת ברזל" בים אינו רעיון חדש. בספינות מסוג "סער 5" נלקחה המערכת כפי שהיא והוצבה ישירות על הדופן. בשנת 2018, כשזרוע הים הצטיידה בסערי ה- 6, הוחלט לפתח מיירט חדש במיוחד עבור הספינות - הלא הוא "כיפה ימית". המערכת החדשה מסוגלת לתקשר ולבצע משימות באפקטיביות לצד שאר מערכות הספינה, ועברה שדרוגים משמעותיים בהתאם לתנאי הים ולאיומים במרחב. התוצאה היא מיירט ייחודי המספק הגנה לנכסים ימיים שאינם נגישים לאף מערכת אחרת בצה"ל.

אבל ה"כיפה ימית" היא רק חלק ממערך ההגנה הרב שכבתי של סערי ה - 6. בין השאר תוכלו למצוא את מערכת "ברק מגן" ליירוט טילי שיוט ואמצעי לוחמה אלקטרונית אחרים, עליהם מטבע הדברים לא נוכל לפרט בכתבה זו.

מערכת " כיפה ימית"
מערכת " כיפה ימית"
(צילום: דוברות זרוע הים)

ים יבשה - תא התקיפה באשדוד

אנחנו רגילים לחשוב שזרוע הים פועלת במרחבי הים בלבד. אז זהו, כבר לא. לראשונה בסיס אשדוד מפעיל תא תקיפה ייעודי לכוחות המתמרנים. המכלול מאגד אנשי שליטה, מודיעין ומבצעים ומכוון תקיפות חוף במטרה לכתר את האויב ולמנוע מארבים בתווך החוף.

למרות שתא השליטה שייך פורמלית לזרוע הים - הוא מהווה צומת מרכזי לכל הזרועות. אנשיו מפעילים כלי בט"ש וסטיל"ים בים, כטב"מים מסוג "זיק" באוויר וארטילריה יבשתית קלאסית.

לאורך הלחימה, לקח תא השליטה חלק מרכזי בפעולות מפתח. בין השאר ליוו אנשי התא את ההשתלטות על מעגנת עזה והפשיטה על מחנה הפליטים שאטי בצפון הרצועה. "ברגעים כאלה", מספר מפקד התא רס"ן ד', "הכוחות אומרים לך בקשר 'תודה, זה עוזר לנו', ואתה מבין שאתה מספק להם מרווח נשימה, בעזרתו הם יכולים להמשיך להילחם ולהסתער קדימה".

תא התקיפה באשדוד
תא התקיפה באשדוד
(צילום: דוברות זרוע הים)

מהיר, קטלני ומדויק: תותח אוטו מלרה "76"

במבט ראשון, קשה להאמין, שהתותח החדש של הסערי 6 הוא בכלל המצאה חדשה. בכל זאת, הוא נראה זהה לחלוטין לתותח ' 76' האגדי של ספינות הסער הראשונות. אבל אל תתנו למראה המוכר לבלבל אתכם, מדובר בשתי מערכות שונות לחלוטין.

אחד המאפיינים הייחודיים של התותח החדש הוא המבנה הפנימי שלו. הכלי מורכב ברובו ממערכות אלקטרוניות מתקדמות. אחת מאותן טכנולוגיות היא מערכת בקרת האש, שיודעת להנחות את הקליע ולאפשר לו לפגוע במדויק במטרות קטנות ורחוקות. וקצב האש? הוא עומד על מעל 100 קליעים בדקה.

השקת תותח ה-76 מצטרפת לתהליך רחב שמגדיר מחדש את המילה "תותח". אם בעבר התותח שימש בעיקר ככלי להסחת האויב, היום הוא הוא כבר חלק אקטיבי ממאמץ התקיפה - ומסוגל להשמיד פעילים ותשתיות אויב בדיוק מרשים. טבילת האש של התותח על סיפון סערי ה - 6, מסמנת עוד אבן דרך משמעותית בתהליך.

תותח אוטו מלרה "76"
תותח אוטו מלרה "76"
(צילום: דוברות זרוע הים)

עין בשמיים - מכ"ם "מגן אדיר"

"מגן אדיר" הוא גולת הכותרת של "ספינות המגן" מסוג "סער 6", ונמנה בין המכ"מים העוצמתיים והמתקדמים בעולם. ייעודו של המכ"ם עם תחילת פיתוחו בעשור הקודם, היה הגנה על הנכסים האסטרטגיים הימיים של מדינת ישראל. בזכות יכולתו לנתח מגוון מטרות גם במרחק מאות קילומטרים, המכ"ם מעניק לספינה אחיזה ימית איתנה ומספק מענה למגוון האיומים הטכנולוגים של העתיד.

 ייחודו של האדיר הוא ביכולתו לבצע חישובים מהירים ולתקשר עם כל חלקי הספינה, החוף, ואף חילות אחרים. בזכות יכולות אלו מסוגל המכ"ם לבצע מספר רב של משימות בו זמנית.

את טבילת האש המבצעית הראשונה ביצע המכ"ם במלחמה הנוכחית, במהלכה דייק תקיפות חוף והשתתף במאמץ האיסוף של זרוע הים. נקודת השיא הייתה היירוט הראשון של "כיפה ימית", בה סיפק המכ"ם אינדיקציה למערכת ודייק את תהליך היירוט. "במלחמה ראינו את המכ"ם בעיקר בהגנה", מסכם סגן ב', קצין הפיתוח של המערכת; "אבל אנחנו יודעים שזה רק קצה הקרחון של יכולותיו".

 

עין בשמיים - מכ"ם "מגן אדיר"
(צילום: דוברות זרוע הים)

loading...