"צוללן הוא בראש ובראשונה לוחם": ראיון מיוחד עם מפקד בית ספר צוללן "צוללן הוא בראש ובראשונה לוחם": ראיון מיוחד עם מפקד בית ספר צוללן

"צוללן הוא בראש ובראשונה לוחם": ראיון מיוחד עם מפקד בית ספר צוללן

ירין פרי, שירה עמר ויהלי שיאון

בצילה של מלחמת "חרבות ברזל", 31 בוגרי קורס צוללן סיימו את הכשרתם ועתידים להצטרף ללחימה בכלים המבצעיים של זרוע הים. במשך שנה וחודשיים רכשו הבוגרים כישורי מנהיגות, הפעילו מערכות לחימה מתקדמות ומורכבות, ואף לקחו חלק במבצעים מיוחדים עוד בטרם חשפו את סיכת הצוללן

היום (ד') עתיד להתקיים טקס סיום קורס צוללן מחזור 125. הכשרת הצוללן היא בין המאתגרות בצה"ל, ואורכה 14 חודשים.
ההכשרה בנויה משני שלבים מרכזיים - בסיסי וייעודי, ותפקידה לבנות חוסן, עבודת צוות, ולהכין את החניכים להפעיל מערכות טכנולוגיות מורכבות בתנאי קיצון. בשלב הראשון, "הבסיסי", פוגשים החניכים לראשונה את הצוללת, לומדים על חלקיה ומתנסים בעולם הימאות. השלב מפגיש את הלוחמים עם מגוון מצבי קיצון פיזיים ומנטליים, עליהם לא נוכל לפרט. בשלב השני של הקורס "הייעודי", מחולקים הצוללנים למגמות ומתמחים במערכות המבצעיות של הצוללת. בסיום השלב, לאחר שהתנסו בתפקידם על כלי השיט השונים, מוסמכים הלוחמים לתפוס עמדה גם במהלך הפלגות מבצעיות.

"האתגר במסלול הוא פיזי, מנטלי וטכנולוגי בו זמנית", מסביר סרן ג', מפקד בית ספר צוללן. "גם כשלוחם נמצא במקום סגור לתקופה ארוכה, כשהמשימה משתנה ואין צפי חזרה לחוף, הוא חייב לבצע את התפקיד בצורה המדויקת ביותר. כל טעות עלולה לסכן את הצוות ואת המדינה" .

 

עם פרוץ המלחמה, החלה שייטת הצוללת לבצע משימות ייעודיות, לצד העיסוק השוטף במבצעים מיוחדים. ריבוי המשימות ומשאביה המוגבלים של היחידה הפכו את חודשי המלחמה הראשונים למאתגרים ביותר. בחלק מהמקרים, לוחם היה חוזר אל הנמל מהפלגה ארוכה ובתוך שעות כבר נדרש לחזור לפעילות עקב הצורך המבצעי.

אלא שהמלחמה טרפה את כל הקלפים, ובפעם הראשונה הצטרפו החניכים למבצעים והפעילו מערכות בתנאי אי ודאות ובעומק האויב. בסיום הקורס, חצי מבוגריו לקחו חלק בפעילות כזו או אחרת. בחלק מהמקרים החלטות שקיבל חניך השפיעו באופן ישיר על ביטחון המדינה. "צוללן הוא בראש ובראשונה לוחם", מסביר סרן ג׳.
"בתור לוחמים החניכים בקורס צריכים לדעת לבצע כל משימה, החל מפעילות מבצעית ביבשה ועד למבצע מיוחד בלב ים. לצד זאת היה חשוב עבורנו לשמור על שגרת הכשרה ולהעמיק את התהליך המשמעותי של החניכים. לשמחתי, הבוגרים הוכיחו לנו מעל כל ספק כי עמדנו במשימה".

בתום ארבעה עשר חודשים, מסיימים החניכים פרק בחייהם, ופותחים פרק חדש בשייטת הצוללות. "בין אם יש מלחמה או אין, השייטת אף פעם לא נחה", מסכם סרן ג'; "נמשיך לתת את מעטפת הביטחון לתושבי המדינה, במים קרובים ורחוקים כאחד".

loading...