הצטרפנו לגיבוש לוחם ימי והפכנו ללוחמים בספינות ליום אחד הצטרפנו לגיבוש לוחם ימי והפכנו ללוחמים בספינות ליום אחד

הצטרפנו לגיבוש לוחם ימי והפכנו ללוחמים בספינות ליום אחד

יהלי שיאון

ירי תותחים, פיקוד על סירה וחילוץ מוסק: זהו רק קצה הקרחון ממה שקורה בימי הגיבוש של הלוחמים הימיים

כשגיליתי שאנו עתידים להצטרף לפעילות על סיפון סער 6 בזמן הגיבוש, הייתי מבולבל מאוד. אחרי הכול, אף יחידה בצה"ל לא מצרפת את המתמיינים אליה ללוחמים בשטח. כששאלתי את המדריך הראשי של הגיבוש, רס"ב מורן, על פשר העניין, הוא רק בהה בי וצחק. "ראיתי אלפי מלש"בים עולים על ספינה, חלקם התקבלו ליחידות המובחרות ביותר. אחרי שעה, 90% מהם ביקשו שנחזיר אותם כמה שיותר מהר לחוף. שירות בים זה חוויה מאתגרת, של עבודת צוות, של התמודדות עם הגלים, של ריחוק ובדידות. ואלו דברים שאפשר לגלות רק בים".

לקח לי בדיוק חמש דקות על סיפון הספינה כדי להבין בדיוק למה הוא התכוון. "זו ממש עיר צפה", הסביר לי המד"ר כשקפצנו בין חדר לחדר. "יש לה מטבח משלה, חדר אוכל, מקלחות, מגורים ואפילו שק"ם. הכל מנותק לחלוטין מהעולם החיצון". הרגשתי שאני מאבד את עצמי במבוך המסדרונות והחללים שנפרש עד אין קץ. ניסיתי בכל כוחי להבין את פשר המסכים המרצדים והמערכות הטכנולוגיות שמולי, ולמרות הלהיטות של אנשי הצוות לסייע לי, מצאתי את עצמי מבולבל לחלוטין.

ירי תותחים, פיקוד על סירה וחילוץ מוסק: זהו רק קצה הקרחון ממה שקורה בימי הגיבוש של הלוחמים הימיים
לפתע שמעתי את קולו של מפקד הספינה בוקע ממכשיר הקשר. "ברוכים הבאים לאח"י מגן", הוא מכריז. "את ההפלגה הראשונה שלכם אתם תבצעו על ספינת סער 6 הראשונה שהפליגה לארץ, הראשונה שנכנסה לפעילות במלחמת 'חרבות ברזל'. בשעתיים הקרובות תראו רק את קצה הקרחון המבצעי של העשייה כאן, ואולי תזכו להבין איך באמת נראים החיים של לוחם ימי".

באותו הרגע אנחנו מגלים שהספינה עומדת להתחיל בסודרים המבצעיים. מייד עזבתי את המסכים ומיהרתי אל הירכתיים של הספינה. מצאתי את עצמי רץ בין מדרגות לולייניות בכל פעם שהגלים פוגעים בספינה. כשהגעתי, גיליתי להפתעתי שמונה לוחמים לבושים בקסדות וסרבלי טיסה, ורעש מחריש אוזניים מכיוון לא ברור. התבשרתי שהספינה נכנסת ל"חילוץ כלי שיט", ושמטוס מסוג "עטלף" עומד לנחות על דופן הספינה. מה שקרה בדקות הבאות הפתיע את כולם. המסוק 'עצר' באוויר מעל הספינה, הלהבים שלו יוצרים מערבולת מים עצומה מתחתיו, כשהטייס מרים 'פצוע' על חבלים אל המסוק.
הפצוע, המסוק, והלוחמים על המנחת נעולים ב"ריקוד יציבה", בין מים לשמים. למרות שהגלים מתנפצים והלהבים של המסוק נעים בלי הפסקה, אף אחד מהצדדים לא יכול לזוז מילימטר. תנועה אחת לא נכונה, והכל עלול להתרסק. בסיום התרגיל אנחנו מגלים שלשיתוף הפעולה הזה יש גם יתרון מבצעי, גם בזירות רחוקות מאוד. שני הכלים יכולים לפעול למשך זמן רב - המסוק הופך לבסיס הקדמי של הספינה, והספינה הופכת לבסיס הקדמי של המסוק.

בין התרגולים המבצעיים וירי בתותח המתקדם של הספינה, מספיקים החניכים גם להיפגש עם מפקד שייטת ספינות הטילים, אלוףמשנה אלדד בורוחוביץ'. "אני התחלתי בדיוק כמו שאתם עכשיו, כלוחם בספינות", הוא מספר. "לא היה לי ניסיון בים, לא גלשתי, לא הפלגתי, אבל חיפשתי מקום לעשות בו שירות משמעותי, מקום מיוחד שיהיה למשפחה, יחבק ויתמוך. אתם נכנסים למקום שיפתח אתכם, ישדרג אתכם, ינפץ לכם כל תקרת זכוכית. לא יהיה דבר שתרצו לעשות ולא תעמדו בו". ואז, כדי להוכיח את דבריו, פתח המפקד את מסך המחשב שמולו. באותו הרגע המפקדים ביקשו מאיתנו לכבות את המצלמות, ואני השארתי את העט והפנקס בצד. לא אוכל לדבר על מה שנאמר באותו חדר סגור, אבל אולי בעוד כמה חודשים, כשתצטרפו למשפחת זרוע הים, אתם כבר תדעו הכל.

loading...