"אנחנו נבחנים בסיטואציות קיצוניות, לומדים הכול, שום דבר לא נראה מנותק מהמציאות" "אנחנו נבחנים בסיטואציות קיצוניות, לומדים הכול, שום דבר לא נראה מנותק מהמציאות"

"אנחנו נבחנים בסיטואציות קיצוניות, לומדים הכול, שום דבר לא נראה מנותק מהמציאות"

אלין מרוז

קורס קציני השליטה הימית, קשל"טים, מחזור 129 הגיע לסיומו. קיבלנו הצצה ממפקדת הקורס ומאחד הצוערים למסלול שעברו

"אני אומרת לצוערים שלי בתחילת כל מחזור, קורס הקשל"טים הוא ייחודי", פותחת סרן טהר, מפקדת הקורס מזה כשנה ושלושה חודשים, ומוסיפה: "לאחר 11 שבועות של השלמת קצונה אשר מתמקדת בעולם המקצועי בו הצוערים עתידים לעסוק, הם מקבלים לידיהם אחריות על משמרת מבצעית ועל צוות חיילות. הקשל"ט שולט על ספינות זרוע הים בזירות השונות, מנהל אירועים מבצעיים ושומר על חיי אזרחי המדינה בכל יום ובכל לילה".

מאז פרוץ המלחמה, עמלו רבות על התאמת התכנים למציאות המשתנה. "אני בטוחה שאנחנו מכשירים קצינים טובים יותר מבעבר", אומרת סגן טהר. הזרוע וסגל הפיקוד ממשיכים ללמוד ולהשתפר. "בעיניי זה הדבר הכי חשוב בהכשרה - להתאים את עצמנו למה שקורה בשטח כדי להביא את הקצינים החדשים למוצבי השליטה כמה שיותר מוכנים לתפקיד ולרף הגבוה שמחכה להם", היא מרחיבה.

 

קורס קציני השליטה הימית, קשל"טים, מחזור 129 הגיע לסיומו. קיבלנו הצצה ממפקדת הקורס ומאחד הצוערים למסלול שעברו

סג"ם אורי, אחד ממסיימי הקורס, משתף על ההחלטה להיות קצין ולהגיע לעולם השליטה הימית: "הייתי לוחם בסטי"לים. לקחנו חלק משמעותי מאוד בשבעה באוקטובר וגם בסיוע לתמרון. למדתי הרבה בתור לוחם, שוחחתי עם המפקדים שלי והבנתי שאני מאוד רוצה להיות מחנך. זה משהו שאני רואה את עצמי עוסק בו גם אחרי הצבא. להיות קצין זה גם להיות מנהל, גם להיות מפקד וגם להיות מחנך בהרבה מובנים".

על הדרך שעברו, סג"ם אורי מפרט: "סיימנו בה"ד 1 והתחלנו את השלב הבא של הכשרת הקצין. החלק הראשון הוא שלושה שבועות של יישור קו: אני ושאר הצוערים הגענו מתפקידים שונים ברחבי הזרוע, משום כך התחלנו מהכרה של עולם השליטה, נהלים כללים, פקודות ומבנה זרוע הים. קיימנו שיחות עם המון בכירים מעולם השליטה ומהזרוע, ביקרנו בכל הזירות במטרה להיחשף לאתגרים השונים, לקבל טעימה מכל זירה ולהבין מה הכי מעניין אותנו".

בתום שלושת השבועות הראשונים מתקיימות ועדות על החומר שלמדו הצוערים: מבחן מעמיק בעל-פה בנוכחות מפקדי הזירות השונות בנוסף למפקדת הקורס וראש תחום שליטה בזרוע הים. לאחר מכן מתחילות "שהיות הכרת זירה". "התפצלנו. כל צוער הגיע לזירה אותה הוא נדרש להכיר לעומק במשך שבוע וחצי, לבנות מצגת ולהציג אותה בפני מספר מפקדים. לאחר מכן עברנו סדרת חוסן מאתגרת במיוחד. כל אלו ומשימות נלוות נוספות מהווים את השלב הראשון של הקורס", מספר סג"ם אורי.

החצי השני של הקורס מאוד אינטנסיבי, האתגרים יותר עצימים. שלב זה מתחלק לשני חלקים, "שהיות אמצע" ו"שהיות סוף". בכל חלק עוברים 15 "תרגילי מי"ק" (מרכז ידיעות קרב, בו משרתים אנשי מערך השליטה). סג"ם אורי מסביר: "אנחנו נבחנים בסיטואציות קיצוניות, לומדים הכול, שום דבר לא נראה מנותק מהמציאות. אנחנו לוקחים כל דבר ברצינות ומבינים אותו לעומק. במקביל לתרגילים אנחנו לומדים המון חומר, בתום כל אחד מהחלקים אנחנו עוברים עוד ועדות עיוניות ומעשיות".

על המעבר מהים לחוף, סג"ם אורי משתף: "בחוף אני נדרש לדעת הכול ולסנן ללוחמים בים רק את מה שקריטי עבורם. אני מכין את השטח לרגע שבו הרמת המשקפת והירי מתבצעים. בתור לוחם בעברי אני יודע לזהות בצורה טובה מה רלוונטי ומה הספינה בים תרצה לשמוע ולדעת".

 

אז אילו אתגרים צפויים לצוערים עם כניסתם לתפקיד? סרן טהר, מפקדת הקורס, מבהירה: "הניגודיות בין הנופים, השקט והיופי בגזרתנו בים יכולה להטעות. רגע של חוסר ריכוז במשמרת מבצעית יכול להוביל להשלכות רבות. אחריות רבה מוטלת על כתפיהם של הקשל"טים הצעירים, בטח כאשר מבינים את המשמעות שמדובר בגבול עם מדינת אויב".

סג"ם אורי משוחח איתי על התכונות הנדרשות ממנו: "תפקידי לאחוז בתמונה הימית בגזרתי בצורה הטובה ביותר. תחת פיקודי יש אחמ"שיות שיודעות לנהל את כל המיקרו-טקטיקה של הדברים בצורה מופלאה, ובק"שיות - בקריות שליטה ימית - שיודעות מצוין את תפקידן".

הוא ממשיך: "הקשל"ט נמצא בשביל להסתכל על הכול בצורה רוחבית. זה דורש ממני לדעת הכול וגם לדעת מה אני צריך שכל אחד מהפקודים שלי יעשה. בעיניי, המפתח להצלחה וגם האתגר הוא סדר וארגון, שמחדד את היכולת של הקשל"ט להתרכז, לפצל קשב ולנהל עבודה במקביל. הסדר מתחיל בראש ועובר אחרי זה למילים ולמעשים כשאני נדרש לנהל אירוע מבצעי תחת לחץ".

"אני עתיד להגיע למוצב שליטה אזורי 'ארז', הנמצא בבסיס אשדוד. זה אומר שאני אשלוט על הגבול הימי עם עזה. הבק"שיות שם חוו הרבה בלחימה וזו התמודדות פיקודית לא פשוטה בכלל. אני רוצה להיות הדמות החינוכית, המקום הבטוח עבור החיילות לכל דבר ועניין", מפרט סג"ם אורי. "אני חושב שהקשבה יכולה לפתור בקלות הרבה בעיות. יש 20 דרכים שונות בהן אפשר ללמוד וללמד את המקצוע, אני מאוד מאמין בלמצוא את הדרך הנכונה והמתאימה לכל אחת. בנוסף, קיימים הרבה תכנים וערכים מעבר לפן המקצועי שחשוב לי להעשיר את מי שתחתיי", הוא משתף.

"יש לי עוד כל כך הרבה מה ללמוד", מסכם סג"ם אורי, "התמקצעות לא מפסיקה בסוף הקורס. אני שואף לדעת הכי הרבה כדי לתרום ללחימה בצורה הטובה ביותר ולתת את המענה הכי טוב שאני יכול. התפקיד הזה הוא שליחות. עולם השליטה הימית מאתגר, אני מאוד שמח שהגעתי אליו ומתרגש לראות מה יהיה הלאה. הקורס הוציא ממני דברים ופיתח בי יכולות שלא ידעתי שאני מסוגל אליהם".

loading...