50 שנה לאובדן אח"י דקר - מורשתם עוד עימנו 50 שנה לאובדן אח"י דקר - מורשתם עוד עימנו

50 שנה לאובדן אח"י דקר - מורשתם עוד עימנו

אל"ם אסף, מפקד שייטת הצוללות

במלאת 50 שנה להיעלמות הצוללת אח"י דקר, אל"ם אסף, מפקד שייטת הצוללות כיום, בטור אישי מיוחד

מעטות הן הטרגדיות המהוות חלק כואב כל כך בזיכרון הלאומי. טביעת הצוללת אח״י דקר תופסת חלק שכזה. בזיכרון האישי, הצבאי והלאומי של רבים מאיתנו.
בימים אלו, לפני חמישים שנה, כשהצוללת הפליגה בדרכה לישראל אבד עמה הקשר. צוותה מנה 69 צוללנים, ומשימתם אחת - להשיט את הצוללת בחשאיות לנמל חיפה, על מנת שתוכל לתפוס את מקומה בהגנת מדינת ישראל. כשנעלמו עקבותיהם, עלה וצף הערפל בקרב אומה שלמה. כזה שהתבהר רק לאחר שנים.

כשהצטרפתי לשייטת 7, הצוללת טרם אותרה. זכור לי כי למרות חוסר הידיעה, היה לנו בטחון מלא שצוללני הדקר עשו את מיטב יכולתם ופעלו בתושייה ובאומץ כדי להשיטה לארץ. זכורות לי גם הסקירות השנתיות על התקדמות החיפושים ואזורי החיפוש המוצעים. אי הודאות לגבי גורל הצוללת וצוותה, נסיבות ואופן אובדנה דחפו אותנו להצטיין באחזקת הצוללות, באימון תרגולות חירום ובקרת נזקים ואף בפיתוח אמצעי התגוננות ותקיפה.

 

 

לאחר 31 שנים של חיפושים, מאמץ שלא נודע באף צי אחר, נתגלו עקבותיהם של צוללני הדקר בים. הצוללת נמצאה על נתיבה המדויק וזוהתה בודאות. גשרה נמשה והוא מוצג כיום במוזיאון ההעפלה וחיל הים. סקר תת מימי של הצוללת הניב תובנות רבות, והפריך סברות שעלו עם השנים. אך את סיבת טביעתה המדויקת, ככל הנראה לעולם לא נדע.

כשהכריזו באופן סופי על אובדנה של הצוללת מול כנסת ישראל ב-6 במרץ 1968, אמר שר הביטחון דאז משה דיין: "בלבנו ביטחון מוחלט כי מלחינו - יקירינו עשו כל שביכולתם לעשות, ואנו עשינו עד כה כל שהיה אפשרי" וחתם את דבריו ״נתמיד במשימת חייהם ונחשל את זרועה הימית של ישראל״ - ובכך אכן עסקו זרוע הים ושייטת הצוללות, בחמישים השנים האחרונות. הנסיבות הבטחוניות השתנו, הטכנולוגיה השתכללה - אך דורות של צוללנים קידמו את השימוש בתווך התת מימי לביצור בטחונה של מדינת ישראל מול מגוון רחב של איומים, וזוהי מורשתם וצוואתם של צוללני אח"י דקר.

 

 

בבוקר יום ראשון השבוע, הפליגו שלוש צוללות דולפין לעבר נמל חיפה במבנה חסר, אל אותו נמל אליו לא זכו להגיע לוחמי הצוללת. מיקומה החסר של הצוללת במבנה סימל את הגעגועים, ואת משאלת הלב להחזיר את הגלגל לאחור וללוותה בבטחה חזרה הביתה. בציון 50 שנים לאובדן הצוללת בטקס האזכרה השנתי בהר הרצל - נחבק את המשפחות השכולות ונזכור את מיטב לוחמינו כפי שהיו - צעירים, חלוצים, מסורים ואוהבי המדינה.

עוד כתבות בנושא

loading...