נערכים לצום נערכים לצום

נערכים לצום

עמית בכור

לקראת יום כיפור החל היום, יצאנו לבדוק עם דיאטנית זרוע הים מה קורה בגוף האדם במהלך הצום, מהם היתרונות והחסרונות הבריאותיים שלו וכיצד אפשר להיערך אליו באופן מיטבי

היום נציין את יום כיפור, במהלכו רבים יקיימו את מנהג הצום, שנמשך 25 שעות ברצף. כתבנו שוחח עם דיאטנית זרוע הים, יעל דבוש, שמע ממנה על השפעות הצום על הגוף וקיבל טיפים להיערכות לקראתו.

"את ההכנות לצום אין להתחיל רגע לפני הצום, אלא לפחות יממה לפניו, ויש אלו שיגרסו שיש להתחילן אף שבוע מבעוד מועד", פותחת יעל. "יש לשתות בין 10-12 כוסות נוזלים לא מומתקים ביממה ולאכול מספר ארוחות קטנות המכילות חלבון ופחמימות במהלך היום. כמו כן, יש להימנע מקפאין בימים האחרונים שלפני הצום - כך יימנעו הצמים מכאבי ראש חזקים במהלך הצום".

יעל מסבירה שבניגוד לדעה הרווחת, אכילה מרובה במהלך הארוחה המפסקת אינה מועילה למהלך הצום, ואף גורמת להעמסה מיותרת. "כדאי לאכול מנה מבושלת וחמה. הארוחה צריכה לכלול שילוב של ירקות עם פחמימות מורכבות יחד עם מנת חלבון", היא מפרטת.

"נוסף על כך, שומן טבעי כגון אבוקדו או טחינה גולמית הוא מיטבי עבור הצמים. השומן הטבעי מאט את קצב התרוקנות הקיבה, וגורם לתחושת שובע לאורך פרק זמן ארוך יותר".

למרות ההכנות הרבות הדרושות והקושי שכרוך בצום, לפעולת הצום ישנן מספר השפעות חיוביות מפתיעות על גוף האדם ובריאותו. "הקריטריון המדעי של צום הינו התנזרות מאוכל במשך לפחות 12 שעות עד למספר ימים", מספרת יעל.

"נמצאה השפעה חיובית של הצום על ירידה במשקל (בדומה לדיאטות דלות קלוריות), תוך כדי שמירה על הפעילות המטבולית של הגוף, ושמירה טובה יותר על מסת השריר. נוסף על כך, ישנה ירידה במדדי דלקת, השפעה חיובית על הרגישות לאינסולין ואף על מנגנוני רעב ושובע".

לצד ההשפעות החיובית הללו, יעל מדגישה שעל הצמים להיות קשובים לגופם. "במהלך הצום, על מנת לקיים את תהליכי הגוף, נלקחת אנרגיה ממאגרים קיימים של שומן וגליקוגן (פחמימה). תוך שעות בודדות, מאגרי הגליקוגן של הגוף בכבד ובשרירים מתדלדלים", היא מסבירה.

"כאשר המאגר מצטמצם משמעותית גוברות תחושת הרעב, תחושת העייפות והרגשת חולשה כללית. על כן הצום מלווה אצל רוב האנשים ברעב ובתשישות ואצל חלק מהאנשים אף בכאבי ראש ותופעות גופניות שונות", מתארת יעל.

"מומלץ להעביר את הצום במקום ממוזג, ולהימנע מפעילות גופנית במהלך הצום ואפילו כמה שעות לפניו. חשוב לזכור שכל צם חייב להיות ערני לתחושותיו במהלך הצום, ואם הרגשתו מתדרדרת, יש לשבור את הצום", היא קובעת. "לסיכום, ארצה לאחל לכולנו צום קל, בריא ומועיל".

 

עוד כתבות בנושא

loading...