מביה"ס שפרירים לזרוע הים מביה"ס שפרירים לזרוע הים

מביה"ס שפרירים לזרוע הים

תבל דמרי

הצצה לפרויקט ייחודי לשילוב תלמידים עם לקויות למידה בזרוע הים

 

ענף תכנון בזרוע הים מוביל מזה כ-17 שנה פרויקט יוצא דופן לשילוב תלמידי בית הספר לחינוך מיוחד "שפרירים". התלמידים משתלבים בשירותם הצבאי בתפקידים השונים בזרוע הים כחלק מהפרויקט. בבית הספר, הממוקם בגבעת חיים איחוד, לומדים תלמידים עם לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז. התלמידים מגיעים מכל רחבי הארץ, כאשר עבור חלקם מדובר בהזדמנות האחרונה לסיים את הלימודים התיכוניים בהצלחה ולקבל תעודת בגרות מלאה או חלקית. הפרויקט, הקרוי על שם בית הספר, החל בשנת 2001 כשזרוע הים פנתה לאגף כוח אדם לאישור בקשה חריגה: לאפשר את גיוסם של בוגרי בית הספר המעוניינים בכך לזרוע הים. האגף אישר את הבקשה ומאז שולבו למעלה מ-200 בוגרי "שפרירים" לזרוע.

בוגרי בית הספר משתלבים בתחומים שונים בזרוע, מתפקידי לחימה בכלי השיט השונים ועד לתפקידים עורפיים כמו מכונאי חוף, כל זאת בהתאם ליכולות החיילים. "כל אחד מהתלמידים הוא עולם ומלואו", הסביר רע"ן תכנון, סא"ל אילון מייל, ממובילי הפרויקט. "החיבור בין זרוע הים לתלמידים יצר סיפור הצלחה יוצא דופן. אמנם מדובר בפרויקט צנוע שאינו מערב מאות בני נוער בשנה, אבל ללא ספק זוהי יוזמה שאפשר להתגאות בה. זרוע הים מלווה את החיילים מרגע גיוסם ועד לשחרורם. הפרויקט חשוב לנו מאוד ואם יש בידינו את היכולת לעזור לבני הנוער האלו להשתלב במסגרת הצבאית ולהצליח בה, למה שלא נעשה זאת?"

הקשר בין הזרוע לתלמידי בית הספר מתחיל בכיתה יב', לקראת גיוסם לצה"ל. בחודש דצמבר ואפריל מגיעים קציני מיון מהזרוע לבית הספר "שפרירים", נפגשים עם התלמידים ומסבירים להם על הפרויקט ועל פעילות זרוע הים. כל זאת נעשה כדי שהמעוניינים בפרויקט יוכלו להתגייס לתפקידים המתאימים להם ביותר ולממש את יכולותיהם במסגרת הצבאית. "מטרת הפרויקט היא לעודד את התלמידים לבצע שירות משמעותי בזרוע הים", אמרה דבורה לשם, יועצת מטעם בית הספר למסגרות המשך ויוזמת הפרויקט. "הפרויקט מעצים את התלמידים ונותן להם הזדמנות לבצע שירות סדיר בזרוע. עם השנים נוצרו קשרים חזקים על עם מפקדי יחידות שמכירים את מקצועיות התלמידים ורוצים אותם ביחידותיהם. חלק מהתלמידים הללו לא היו מתגייסים לצה"ל ללא תמיכתה של זרוע הים ואנשיה בפרויקט", הוסיפה.

 "החיבור בין הצבא לקהילה הוא חיבור שמוביל לדברים טובים", הצהיר רע"ן תכנון. "הפרויקט עם בית הספר הוכיח את עצמו במרוצת השנים, לחלק מהבוגרים היה פטור משירות אבל הם רצו להתגייס ואנחנו נלחמנו ביחד איתם כדי שזה יקרה. במבחן התוצאה אנו עדים להצלחתם בזרוע כשהם מסיימים שירות מלא ואף מצטיינים ביחידותיהם. זה לימד אותנו שכל מה שצריך לעשות כדי לחולל שינוי עצום באנשים הוא רק לתת להם מעט תשומת לב ויחס אישי. אף על פי שהצבא נחשב למסגרת נוקשה, אנו משתדלים לתת מענה אישי למשתתפי הפרויקט ולשבץ כל אחד מהם בתפקיד שהכי יתאים לו כדי לזכות לראות אותם מצליחים", סיכם.

עוד כתבות בנושא

loading...