חציית ים סוף, גרסת 2017 חציית ים סוף, גרסת 2017

חציית ים סוף, גרסת 2017

ברית אלמוג

תרגילי תקיפה מורכבים, הפלגה בתנאי ים קשים ושמירה על העליונות הימית - כך נראה האימון של פלגת הביטחון השוטף 915 בגזרת שארם א`-שייח`

איך מתכוננים לאימון שכולל הפלגה לאורך חופי מצרים ואימון ירי של שעות ארוכות? מתחילים בלקשור ולאבטח כל חלק בספינה למקומו, כדי לוודא שהספינה תעמוד באתגרי ההפלגה לשארם א'-שייח'. הלוחמים למודי הניסיון יודעים שאף הפלגה במפרץ אילת אינה דומה לקודמתה, אך כולן אינטנסיביות, קשות פיזית ונעשות על רקע נוף עוצר נשימה. ההכנות למבצע נעשות ימים מראש, והן כוללות בדיקה יסודית של כשירות הספינות, תיקונים, הצטיידות והתקנת מערכות ייעודיות למשימה. למרות זאת, גם ההכנות המפורטות ביותר לא מכינות את הלוחמים אל ההפתעות שמזמן הים באזור מיצרי טיראן, על הגלים והרוחות הנושבות באזור.

"אנחנו הלוחמים היחידים שמשרתים על כלי שיט בים סוף, ולכן עלינו להיות מוכנים ולשמור על כשירות מבצעית גבוהה, גם בים גבוה", מסביר מפקד פלגה 915, רס"ן יונתן קודיש. "כדי שנוכל לשמור את היכולות המבצעיות שלנו, כולל יכולות הירי, אנחנו מפליגים דרומה לשטח המים הבין-לאומיים. ההפלגה היא מבצע שדורש שבוע הכנות, וכל משאבי הפלגה והבסיס מופנים אליו על מנת לתת מעטפת מספקת לאירוע מורכב שכזה. זו הדרך היחידה של לוחמי הפלגה להתאמן בירי אש מסיבי, ורמת האימונים באזור של שארם א'-שייח' ייחודית בדרגת הקושי שלה. ההפלגה משקפת את היכולת לבצע את המשימה גם בתנאים קשים, למרות האתגרים שניצבו לפני הלוחמים והעייפות שבהתמודדות עם הים הגבוה לאורך שעות ארוכות", פירט.

 

 

ההפלגה יוצאת מבסיס זרוע הים באילת, וזמן קצר לאחר מכן חוצים כלי השיט את הגבול הימי של ישראל. שנים רבות שחצי האי סיני אינו בשליטת מדינת ישראל, ובהתאם השטח הימי הצמוד אליו, אך כהחלטה זרוע הים ממשיכה להפליג לאורכו של חצי האי כדי להתאמן וכדי להפגין את נוכחותה אל מול הגורמים השונים באזור. בנוסף, בשל עומס כלי השיט האזרחיים והאטרקציות התיירותיות בשטח הימי הישראלי, אין ללוחמים אפשרות להתאמן בשטח ישראל בירי מסיבי או בתרחישי לחימה מורכבים וארוכים, ועל כן הם צריכים להפליג עד לשטח המים הבין-לאומיים כדי להתאמן בירי חי.

ההפלגה לשארם א'-שייח' אינה פשוטה, כאשר בדרך נאלצים מפקדי הספינות לנווט בין ספינות סחר, יאכטות פרטיות ומעבורות המפליגות ממצרים לירדן וחזרה. זאת תוך שמירה על הפלגה במרחק סביר מרצועת החוף בשני הצדדים, על מנת למזער את הסיכון שבהפלגה ממושכת אל מול חופים עוינים. בדרך נאמד המרחק מגדות המפרץ כל מספר דקות, כדי שהלוחמים ידעו האם הם סוטים מדרכם או האם הם אכן שטים בנתיב הנכון. כך מפליגים מספר שעות, כאשר בדרך חולפים על פני כפרים, הרים ועיירות.

 

 

על אף ההפלגה הארוכה והמאתגרת, החלק הקשה ביותר בהפלגה הינו המעבר במיצרי טיראן. המעבר נעשה בחושך מוחלט ובדיוק מקסימלי, כדי שהספינה לא תעלה על שרטון בעת חצייתה את המיצרים. הכוח עובר ביחד, ומנסה לעשות זאת באופן שקט וזריז ככל האפשר, על אף התנאים הקשים. מיד לאחר המעבר מפליג הכוח קדימה, מתרחק מגדות המפרץ על מנת לצאת מאזור הסיכון ונכנס לשטח האימון. כיוון שאזור האימון הינו שטח פתוח, ולא מפרץ, הרוחות בו חזקות יותר והגלים גבוהים. לוחמי פלגה 915 רגילים לתנאים, ומבחינתם הדרך שעשו עד כה היא רק ההכנה לאימון עצמו.

בשטח האימונים, אליו מגיעים באופן קבוע בשעות החשיכה, מתחילים הלוחמים להתכונן לשעות ארוכות של ירי. הלוחמים מתודרכים על תרחישי הלחימה, מורידים מטרה, ומתחילים לתרגל אירוע אחר אירוע. בהתחלה האימונים נועדו כדי לתרגל את יכולות הירי של כל הלוחמים, אך בהמשך הלילה הם מתנסים באירועים מורכבים, הכוללים סנכרון בין כל יכולות האש של הדבורה, ירי בחושך מוחלט תוך התקרבות מהירה אל מטרה חדשה וכניסה מזוויות שונות אל תקיפת המטרה, תוך סנכרון של כלי הנשק עם כיוון ההפלגה וזווית הירי למטרה. הגלים הגבוהים מקשים על תמרון חלק וכניסה ישירה לתקיפה, אך הלוחמים מתמודדים עם האתגר בכבוד.

לאחר הירי מתכוננים כולם להפלגה חזרה לבסיס. הדרך נעשית בלילה, נגד כיוון הגלים. במשך שעות נאבקים הלוחמים בים, בגלים של מעל שתיים וחצי מטר שגורמים ללוחמים בגשר הספינה להיספג במים וללוחמים שבמי"ק (מרכז ידיעות קרב) להיאחז במה שיש ולנסות להישאר במקומם על אף הקפיצות והטריקות של הספינה. הים נרגע רק כאשר מתקרבים חזרה אל העיר אילת. בכניסה לנמל מתקבלים הלוחמים, בשעת בוקר מוקדמת, בידי מפקד הזירה סא"ל אורן נחבס, ומסכמים את המבצע יחד עם פלגה 915, רס"ן יונתן קודיש. הלוחמים זוכים לשבחים על עבודתם והנחישות שהפגינו נוכח תנאי הים הקשים, ומסכמים את ההפלגה כשהם עייפים אך מרוצים מיכולתם ומעבודת הצוות שאפשרה להם לעבור את האימון על הצד הטוב ביותר.

"צוות הספינה לקח את ההפלגה לשארם א'-שייח' כאתגר, ועמד בו בכבוד", מספר מפקד דבורה 818, סרן עומרי הגבבא. "הים לא היה לטובתנו, וההפלגה אתגרה את כל הלוחמים מבחינה פיזית, אבל השלמנו את המשימה והתאמנו על תרחישים מורכבים ומגוונים. התכוננו הרבה להפלגה, מבחינת אבטחה של הספינה ולמידת השטח. מבחינתנו המבצע היווה נקודת שיא והוכחת יכולת, ואני שמח שהתמודדנו עם הקשיים כמו שצריך והצלחנו להשלים את המשימה על הצד הטוב ביותר", סיכם.

עוד כתבות בנושא

loading...