גם חובל וגם משיט גם חובל וגם משיט

גם חובל וגם משיט

עמית בכור

בשורה לצוערי קורס חובלים: מעכשיו, לצד רכישת הכלים ומיומנויות הפיקוד בים, ירוויחו החובלים גם רשיון שיט להשטת יאכטה אזרחית

מחודש אוגוסט, כל צוער בשלב האקדמיה בקורס חובלים יילמד כיצד להשיט יאכטה אזרחית. לשם כך יעברו הכשרה ייעודית שאורכה מספר שיעורים, ובסופה יקבלו רישיון להשטת כלי השיט. תהליך הנפקת הרישיון מתווסף לכלל הכלים והמיומנויות הניתנים לצוערים במהלך הקורס, וישמשו אותם בשירות וגם באזרחות.

הרישיון יינתן לצוערים בשלב מתקדם יחסית של הקורס. לאחר שכבר התנסו ולקחו חלק בהפלגות שונות ומאתגרות על כלי השיט השונים של הזרוע, לעומתן הפלגה על יאכטה היא משימה פשוטה למדי. "ההפלגה על יכאטה היא שונה מאוד מההפלגה בכלים המבצעיים של זרוע הים, ואני חושב שזו הזדמנות טובה וחשובה עבורנו", מסביר יהונתן בן דוד, צוער בקורס חובלים, "כמפקדי כלים לעתיד, אשר מבצעים פעמים רבות אישורי כניסה לכלי שיט אזרחיים, אנו לומדים על הצד השני, האזרחי, ומבינים איך הדברים נראים מהעיניים שלהם. ההפלגה ביאכטה היא הזדמנות להיכרות עם הים מזווית מעט אחרת, הדרך בה היא פועלת ונעה היא שונה - ולכן הלימוד מעשיר את הידע שלנו כחובלים לעתיד".

בשורה לצוערי קורס חובלים: מעכשיו, לצד רכישת הכלים ומיומנויות הפיקוד בים, ירוויחו החובלים גם רשיון שיט להשטת יאכטה אזרחית
(צילום: סמל יולי ברסלר)

הצוערים בקורס מתחלקים למגמות, כאשר מגמת השייט מתעסקת בנושאי הימאות, ועל כן ההכשרה למשיט 30 מעשירה את הידע הימאי שכבר יש להם - אך המגמות הטכניות, כמו אלקטרוניקה או מכונה, לא מתמקדות בנושאים כאלה בכלל, ולכן ההכשרה היא חשובה מאוד עבורם.

תפעול היאכטה שונה מתפעול הכלים עליהם הצוערים הפליגו עד היום. לשם ההשוואה, המהירות בה מפליגה דבורה, או ספינת טילים, נעה בין 30 ל-40 קשר ואילו המהירות ביאכטה מגיעה עד לשש קשר בלבד - הפלגה על מים שקטים. בנוסף, התמרון וההיגוי ביאכטה עדין יותר.

כאמור, הרישיון האזרחי הוא תוספת לשלל הכלים אשר צה"ל  נותן לצוערים במסגרת קורס חובלים. הטבה זו מצטרפת לתואר הראשון שעושים צוערי הקורס במהלך שלב האקדמיה. "בשלב האקדמיה לומדים מהבוקר עד הערב", ציין אור ווסרמן, אחד מהצוערים הראשונים שעוברים את ההכשרה על היאכטה. "הלימודים והשירות בשלב הזה הם אינטנסיביים מאוד, בלי הפסקה. אני גר בחיפה, אז כשאני קם בבוקר בבה"ד אני רואה את האוניברסיטה מהחלון, וכשאני עייף בלימודים אני רואה מהחלון באוניברסיטה את הבית", הוסיף וצחק. "לפי דעתי, התואר חשוב כי הוא נותן בסיס ערכי כחובל. הוא נותן לי רקע על תהליכים שמתרחשים בארץ ומחוצה לה - דבר שנותן לי מפתח לרכישת ידע ויכולת להציג אותו לפני החיילים העתידיים שלי".

(צילום: סמל יולי ברסלר)
איתן יצחקי משמש כמדריך שמעביר את ההכשרה לצוערים. ההכשרה נפרשת על פני שני שיעורים, כל אחד נמשך כארבע שעות. הצוערים מתחלקים לקבוצות של ארבעה על כל יאכטה, ובמהלך הקורס המזורז הם לומדים כיצד להשיט את הכלי הזה. הצוערים יילמדו כיצד לתפעל את מנוע היאכטה, לנווט אותה, להשיט אותה עם מפרש ואפילו להציל אדם שנפל למים. זהו החלק בהכשרה עליה איתן שם דגש רב. "אם האדם היחיד שאיתך נופל, צריך לעשות את זה בעצמך", אמר איתן. "אבל עם השיטה הזאת אין שום בעיה", ואכן, כל אחד בתורו ביצע את ההוראות וההנחיות שנתן לו איתן בהצלחה.

אדיר, יונתן, לירן ואור הם חלק מהצוערים שמסיימים יחד עם איתן את השיעור השני בקורס, ועמדו בהצלחה בכל המבחנים. עכשיו הם מרוויחים רישיון שיט ביאכטה. "שוכרים אחת אחרי שניכנס לקבע", הם קבעו יחד. ההתלהבות שלהם מובנת - בסוף השיעור האחרון מסכם איתן: "עם היאכטה הזו אפשר להפליג מסביב לעולם, אם כי צריך לפנות קצת זמן".

עוד כתבות בנושא

loading...