שומרות החומה הימית שומרות החומה הימית

שומרות החומה הימית

עידו ליידנר

בצל הפעילות המבצעית הבלתי פוסקת של משרתי זרוע הים במסגרת מבצע 'שומר החומות', שוחחתי עם כמה מבקריות השליטה הימית של זירת אשדוד, שעבורן המונח 'שומרות על הבית' רחוק מלהיות קלישאה

ביום שני האחרון התחלפו קולות החג של יום ירושלים באזעקות 'צבע אדום' והדי יירוטי הרקטות. בערב אותו היום, יצאו כוחות צבא ההגנה לישראל ביבשה, באוויר ובים למבצע 'שומר החומות' על מנת להשיב את השקט לתושבי מדינת ישראל.

עבור סמל רותם מכלוף, רב"ט אווה שפלובסקי, רב"ט דיאנה נוביק וטוראי הדר טוויזר, המתגוררות בערי הדרום ומשרתות כבקריות שליטה ימית בבסיס אשדוד, ההסלמה הביטחונית הוסיפה למשימת ההגנה על גבולותיה הימיים הדרומיים של מדינת ישראל רובד נוסף: שמירה על הבית.

"תפקיד בקרית השליטה הימית הוא תפקיד מאתגר ומספק מאוד, הן בשגרה והן בחירום", פותחת רותם. "ההתחממות בגזרה הוסיפה הרבה מאוד אלמנטים חדשים ולא צפויים למשמרות הרגילות שלנו".

חברתה, הדר, מצטרפת לדבריה ומוסיפה כי המציאות המבצעית החדשה דורשת מכל אחת מבקריות השליטה לשמור על ערנות שיא וחדות בכל רגע ורגע: "מרגישים את ההשפעה שלנו בשטח", היא מתארת.

בצל הפעילות המבצעית הבלתי פוסקת של משרתי זרוע הים במסגרת מבצע 'שומר החומות', שוחחתי עם כמה מבקריות השליטה הימית של זירת אשדוד, שעבורן המונח 'שומרות על הבית' רחוק מלהיות קלישאה

מציאות מטחי הטילים והאזעקות אינה חדשה לארבע בקריות השליטה, שחוו אותה מילדות. הן מספרות שדווקא ההיכרות המוקדמת והניסיון עם המצב הם שעזרו להן להתמודד עם האיום הרקטי בזמן אמת.

"אני חושבת שהעובדה שחווינו מצבים כאלה בבית בהחלט עזרה לנו להסתדר עם המצב", משתפת אווה. "אני מרגישה את זה במיוחד במקרים בהם נשמעת אזעקה במהלך משמרת ואני נדרשת לתפעל את המצב המתרחש גם בים וגם אצלנו בחוף בשניות בודדות".

בעיניה של הדר, ההיכרות עם מציאות האיום הרקטי מעזה מאפשרת לה לא רק לשמור על קור רוח אל מול מטחי הטילים שמשגר ארגון הטרור 'חמאס', אלא גם לסייע ולתמוך בחברותיהן בבסיס שאינן רגילות למציאות שכזו.

"ישנם חיילים וחיילות שהמציאות הזו חדשה עבורם וההתמודדות איתה היא מאתגרת יותר עבורם. הרגשתי שההכרות שלי עם האיומים הללו נותנת לי מקום ואפשרות לתמוך, להרגיע ולעזור להם להתמודד עם המצב הלא פשוט".

בזמן הפוגה או במהלך משמרת מבצעית, בקריות השליטה מספרות שבכל פעם שנשמעת אזעקה, בין אם קרובה או רחוקה, המחשבות תמיד נודדות לבית ולמשפחה.

"כשיש אזעקה בקרבת הבסיס או שמתקבלת התראה על אזעקה קרוב למקום מגוריי, תמיד חושבים על המשפחה שבבית", אומרת סמל מכלוף, "אבל אני מאמינה שהם יודעים שאני שומרת עליהם מהים ושום דבר לא יאיים עליהם בגזרתוינו כי אני והבנות נמצאות כאן".

אווה מצטרפת: "מה שמחזק גם אותנו וגם את המשפחות שלנו ברגעי קושי, זה הידיעה שאנחנו כאן ביחד ודרך התפקיד שלנו שומרות על הביטחון של המשפחות שלנו ושאר משפחות הדרום. אחרי כל אזעקה אני משתדלת להתקשר למשפחה, לומר להם שאני בטוחה ושאני שומרת עליהם מהים".

חשיבות תפקיד בקרית השליטה גדולה מאוד, הן בשגרה והן בחירום, כשבקריות הזירה הימית הדרומית נושאות על כתפיהן אחריות לביטחון תושבי הדרום. "להיות בקרית שליטה ימית בימים מתוחים אלה מרגיש מספק ומשמעותי במיוחד", מדגישה דיאנה.

"בין האזעקות לפעילות המבצעית והשוטפת שאנחנו עושות, אנחנו מצליחות להרגיש את הכוח והמשמעות האמיתית שמאחורי התפקיד. כשאני יושבת במשמרת בתדרוך על המסכים והתמונות השונות, אני מבינה כמה אני חשובה כחיילת במערכה הזו וכמה הצבא שלנו חזק".

בינתיים, כאשר מבצע 'שומר החומות' מתקדם בהשגת יעדיו, אנו יכולים להיות רגועים שעל הגבולות הימיים של מדינת ישראל, מדרום ועד צפון, שומרות החיילות המיומנות ביותר.

שומרות החומה הימית

loading...