כוח משולב מתחת לגלים כוח משולב מתחת לגלים

כוח משולב מתחת לגלים

עידו ליידנר

ארבעה עשר ימים, חמישה ציים, מטרה אחת: היום הגיע לסיומו התרגיל הרב לאומי 'נובל מלינדה 2021׳ בהובלת היחידה למשימות תת ימיות. כתבנו הצטרף לתרגיל, וחזר עם הצצה מיוחדת למה שקורה כאשר יחידות חבלה משש מדינות שונות משלבות כוחות

ביום א', ה-6.6.2021, התאספו חבלנים מיחידות החבלה של הצי האמריקאי,הצי הצרפתי, הקנדי, הגרמני והבריטי במפקדת היחידה למשימות תת מימיות בבסיס חיפה של זרוע הים במסגרת התרגיל המשותף ׳נובל מלינדה 2021׳.

התרגיל 'נובל מלינדה' הוא תרגיל חבלה תת ימי רב-לאומי המתרחש במתכונתו הנוכחית זה השנה הרביעית, ונעשה בהובלת ילת"ם (היחידה למשימות תת מימיות) הישראלית והתקיים בבסיס חיפה.

"בתמציתו, התרגיל 'נובל מלינדה' מהווה פלטפורמה ייחודית להעצמת שיתוף הפעולה המקצועי והמבצעי בין זרוע הים וילת״ם לבין מקבילותיה בציים הזרים המשתתפים בתרגיל״, פותח מפקד ילת״ם, סא"ל אורון ענבר.

"מטרתו היא קודם כל שמירה והעצמה של שיתוף הפעולה עם הציים המשתתפים והרחבת ההתמקצעות בעולם החבלה״, ממשיך.

במסגרת התרגיל, תרגלו תרחישי חבלה תת ימית מורכבים ולקחו חלק בקבוצות לימוד וחשיבה הדדיות. הכוחות התמודדו מול ספינות מסחר וסירות דייג ממולכדות ונמל ממוקש, ביצעו השמדות אמל"ח ומטווחי חבלה.

"אנחנו מגיעים לתרגיל הזה מתוך רצון ללמוד על עולמות תוכן בעולם החבלה התת ימית להם אנו נחשפים פחות, כמו טיפול במיקוש ימי רדוד, ולחלוק את הידע הרב שלנו בעולם הטיפול בפעילות חבלנית וטרור ימי, בו אנו עוסקים רבות ביחידה" מפרט סא"ל ענבר.

את קו המחשבה הזה חולקים גם מפקד סרן דומיניק פרדריקס, מפקד כוח החבלה נייד 812 של הצי האמריקאי, מנהל תחום המעורבות האזורית במזכירות הים תיכון של הצי הצרפתי, סא"ל ג'קי.

"המדינות המשתתפות מבינות את כוחו של בניין כוח משותף ושותפות ואת חשיבותם בזירה הימית העולמית." מציין סרן פרדריקס "תרגילים רב לאומיים כמו 'נובל מלינדה' מדגימים את מחויבותה של ארה"ב ובעלות בריתה ליציבות האזורית והביטחון הימי" הוא מוסיף.

"עבורנו," מספר סא"ל ג'קי "היעד המרכזי בתרגיל הוא קודם כל להראות את נוכחותנו באגן הים התיכון המזרחי ולהתאמן בשיתוף פעולה יחד עם כוחות ילת״ם לארוך תקופה ארוכה״, הוא מדגיש.

"אנחנו שואפים להמשיך ולפתח את שיתוף הפעולה בינינו לבין זרוע הים הישראלית על כל היבטיו, ובעולם החבלה התת ימית בפרט".

קו המחשבה הזה רחוק מלהיות תיאורטי בלבד, והוא מוביל לשלל דיונים והעשרות מקצועיות בין הציים.

כאשר נדרשו הכוחות להתמודד עם תרחישי חבלה מסובכים, כדוגמת ספינת סוחר החשודה כממולכדת על ידי מפגעים, הכוחות יצאו יחד למשימה בשילוב כוחות ומוחות, תוך התייעצות ומיזוג הטקטיקות כדי לנטרל את האיום בצורה האפקטיבית ביותר. וכך היה, שום איום לא יכל ליכולות המשותפות של יחידות החבלה המתקדמות של הציים המשתתפים.



התרחשות התרגיל ׳נובל מלינדה׳ בנמל חיפה זימנה בפני זרוע הים וילת״ם הזדמנות מיוחדת להרחיב ולפתח את התרגיל לסדרי גודל ואופקים חדשים. ואכן, מספר לי סא"ל ענבר כי עמודי התווך המרכזיים של התרגיל שופרו והורחבו במספר מונים בהשוואה לתרגילי עבר.

"ההתרחבות באה לידי ביטוי בחשיפה של התרגיל והתכנים שלו לציים נוספים , שאנו רואים בהם שותפים בהווה ובעתיד, וכמקור ללמידה הדדית ובחינה יותר יסודית של תורות לחימה שלנו ושלהם", הוא מסביר.

"בזכות התרגיל הזה, ניתנת לנו האפשרות לבצע אימון עצים ומעמיק במיוחד, ובמשך שבועיים להתמקד בעיצוב ובחינה של תרגולות כפי שאנחנו לא תמיד מצליחים לעשות בשוטף יחד עם נקודת מבט חדשה שאנחנו מקבלים המשתתפים והמשקיפים הזרים (קנדה, גרמניה ובריטניה)״.

גם סא"ל ג'קי, ממתכנני התרגיל 'נובל מלינדה 2021', משקף בפניי את תהליך ההתפתחות של התרגיל: "משנה לשנה, התרגיל נעשה יותר ויותר מאתגר ומורכב, והשנה זה ניכר בצורה משמעותית", הוא מעיד.

״כל יום בתרגיל הכיל בתוכו יותר סודרים, והסודרים עצמם נבנו אחד על השני וכללו טקטיקות ותרחישים שאיתם נידרש להתמודד באמת בשטח. העלייה ההדרגתית במורכבותם לאורך התרגיל, אפשרה לנו ולכלל המשתתפים להכיר יותר לעומק צדדים חדשים בעולם החבלה ולפעול בשילוב כוחות אופרטיבי אמיתי״.

״התרגיל 'נובל מלינדה׳ מהווה עבורנו תצוגת תכלית, שאמורה להמחיש נדבך מהיכולות של ילת״ם", אומר סא"ל ענבר. "החיבור עם השותפות החדשות מאפשר לחשוף חלק מהיכולות ודרכי הפעולה והחשיבה שלנו למדינות שרואות דברים אחרת. במרכזו של עניין, כולנו צוללים, חבלנים ואנשי מקצוע שמדברים את אותה שפה מקצועית - גם אם בשפות שונות״.

את דבריו מחזק גם מפקדת יחידת החבלה התת ימית הגרמנית Minentaucherkompanie, רס"ן שוברט, שמספר כי שיתוף הפעולה המתהדק בינו לבין ילת"ם הישראלית מאפשר לשתי היחידות לחדד את היכולות האופרטיביות ולהתאמן במשותף. "אנחנו רואים את ילת״ם כיחידה מקצועית מאוד, והגענו במטרה ללמוד כמה שיותר מהם ומשאר הציים המשתתפים".



התרגיל ׳נובל מלינדה 2021׳ לא רק מספק תמונת מצב מבצעית, אלא גם מציג את החוזק האמיתי של מערכת היחסים הרב לאומית בין הציים הזרים ויחידות החבלה השונות שפעלו בשבועיים הללו במשותף.

"בהתחשב בתפקידה המרכזי והאסטרטגי של מדינת ישראל וזרוע הים באגן הים התיכון המזרחי, ישנה חשיבות גדולה מאוד להמשך התרגול המשותף עם זרוע הים הישראלית ברמות מתקדמות", אומר סא"ל ג'קי. "זו מחויבותנו להמשיך ולפתח את בניין הכוח המשותף ויכולת הפעולה המשותפת שלנו באזור הים התיכון, יחד עם שימור נוכחותנו באזור״.

"רק הים התיכון מפריד בין גבולות ישראל וצרפת״, הוא ממשיך. "אנו שכנים בכל מה שקשור לפעילות ימית, ואנחנו מודעים למה שמונח על הכף באגן הים התיכון המזרחי. זו הסיבה שעלינו לפעול במשותף באזור." סרן פרדריקס מוסיף ואומר "יחד אנחנו חזקים. בכל פעם שאנחנו פועלים יחד עם בעלי בריתנו אנחנו לומדים זה מזה ומחדדים את המיומנויות שלנו. במידה ונידרש לפעול יחד במצב אמת, נדע שאנחנו יודעים לפעול יחד בצורה מיטבית ".

כעת, כאשר התרגיל הסתיים והכוחות הרבים ששיתפו פעולה לאורכו חזרו איש לנמל ביתו, עיניי כולם נשואות כולן לעבר שיתופי הפעולה העתידיים, וכמובן לנובל מלינדה 2022.

עוד כתבות בנושא

loading...