סיום אקדמיה 144 - עולים רמה סיום אקדמיה 144 - עולים רמה

סיום אקדמיה 144 - עולים רמה

רבקה פיין

תואר ראשון בשמונה חודשים - שלב אקדמיה של מחזור 144 בקורס חובלים הגיע לסיום, והצוערים משתפים את החוויות מהשלב המאתגר

אמש הגיע לסיום שלב אקדמיה של קורס חובלים מחזור 144. 36 צוערים מסיימים את השלב הארוך ביותר בקורס. טקס סיום השלב נערך בבסיס ההדרכה של זרוע הים, בראשות מפקד בית הספר לקצינים סא"ל אריק פוני.

לאחר שנה בקורס, בסיום השלב הבסיסי והמתקדם לומדים הצוערים תואר במדעי המדינה באוניברסיטת חיפה.

הצוערת נועה חן והצוער גיא טובול - חניכים בקורס החובלים, מספרים על השלב מנקודת המבט שלהם.

תואר ראשון בשמונה חודשים - שלב אקדמיה של מחזור 144 בקורס חובלים הגיע לסיום, והצוערים משתפים את החוויות מהשלב המאתגר

יש שישאלו מדוע לומדים תואר אקדמי במהלך קורס חובלים - שייעודו להכשיר את חניכיו לפיקוד על כלי שייט. הצוער גיא מעיד כי מטרתו של השלב האקדמי הוא הרחבת אופקים - "רכישת השכלה חשובה בפני עצמה לפיתוח מפקד משכיל גם אקדמית וגם מקצועית. מטרת התואר, בין השאר, היא פתיחת אפיקי המחשבה שלנו. במהלך התואר לומדים מדעי המדינה אך לא רק. אנחנו לומדים גם נושאים צבאים כמו קורס התפתחות ציים וכלי שייט, דיפלומטיה, התפתחות זרוע הים בשנים האחרונות. וגם על נושאים מעשיים במיוחד כמו ארגוני טרור והטקטיקה שלהם".

כמובן ששגרת הקורס נמשכת תוך כדי התואר, "אנחנו ממשיכים בהכשרה המקצועית", מספרת הצוערת נועה, "ועוברים תוכן צבאי לכל דבר. בכל בוקר יש מסדר, יש מד"סים ארבע פעמים בשבוע, שיחות עם בכירים שמספרים על השירות שלהם, וגם הדרכות ספניתיות".

אחרי השלב המתקדם - השלב השני בקורס, מתחלקים הצוערים למגמות, ובזמן שלב אקדמיה ממשיכים ללמוד את החומר המקצועי ולהתכונן לשלב הבא, "הלמידה נעשית בצורת הדרכה ספינתית (הד"ס), יש רשימת נושאים שאנחנו צריכים ללמוד באופן עצמאי לקראת השלב הייעודי וחלק מהלמידה אנחנו עושים בכלים עצמם" מסבירה נועה.

"כל אחד מהצוערים הוא גם סטודנט וגם מפקד לעתיד, ולכן ההכשרה הערכית ממשיכה אף היא. יש הרצאות, שבתות חינוך ולימוד בספינות", משתף גיא, "אחד האתגרים הגדולים בשלב האקדמי הוא העומס, אתה סטודנט, לומד למבחנים ועושה עבודות מחקר אבל יש גם שגרה צבאית".

כמו כל הסטודנטים בארץ, בשיאה של מגפת הקורונה גם הצוערים למדו בזום, אך לא מהבית אלא מהבסיס. ארבעה חודשים מתוך שמונת חודשי השלב עברו בלמידה בזום, עד שמבצע החיסונים בצה"ל אפשר את הגעתם לקמפוס.
"למידה בזום מלא באתגרים, כשיש מרצה מולך יותר קל לסכם ולהתרכז ובהתחלה היו בעיות לוגיסטיות, אך עם הזמן הורגש שיפור מאוד משמעותי בתשתיות", העיד גיא.

גיא ונועה מסכימים שהחזרה ללמידה באוניברסיטה הייתה חוויתית ומשמחת, "המעבר מלמידה בבסיס ללמידה פרונטלית גרמה לנו להעריך את ההגעה לקמפוס ולחוות אוניברסיטה גם על מדים. בקמפוס מכירים אנשים בספרייה ונחשפים לעולמות תוכן אחרים".

למשך כמה חודשים, התקיים חילוף צוערים עם הצי בארצות הברית, שני צוערים בקורס טסו לאקדמיה הימית באנאפוליס, ושלוש צוערות אמריקאיות הגיעו לכאן. "גם אנחנו למדנו הרבה מזה שהצוערות הגיעו לכאן", נזכרת נועה, "יש להן מסלול שונה לגמרי ותרבות אחרת, ואלו דברים שנחמד להיחשף אליהם. ואילו הצוערות האמריקאיות ומקבלות טעימה מצבא שלנו ומהחיים בארץ כשהן מגיעות לכאן".

צוער גיא מספר כי תכנית החילופים בשלב, מהווה הצצה לשיתוף הפעולה הצבאי הנרחב בין ארצות הברית וישראל שיחוו כחובלים "אנחנו עובדים הרבה עם הצי האמריקאי שמוצב במזרח התיכון, וגם דרך היכרות עם הצי שלהם אתה לומד על תפקידים מקבילים לשלך בשאר הציים בעולם".

כמו בשאר הקורס, בשלב האקדמי נדרשים מהצוערים מצוינות והישגים גבוהים "אחד הדברים החשובים בתואר זה להיעזר בחברים - גם בלמידה למבחנים וגם בהגשת עבודות. בשלב האקדמי עבודת צוות והצלחה חברתית הם המוקד", אומר גיא.

נועה ממשיכה את דבריו ומדגישה, "הדבר הכי מרכזי בשלב הוא שעוברים אותו ביחד. השלבים האחרים בקורס מחולקים לפי מגמות וצוותים ובשלב אקדמיה אין משמעות כמעט לחלוקה הזאת, עושים עבודות ביחד, אי אפשר לעבור את התואר לבד".

עוד כתבות בנושא

loading...