רוחות חדשות של שותפות רוחות חדשות של שותפות

רוחות חדשות של שותפות

עידו ליידנר

לפני מספר ימים הגיע לסיומו ביקור הנמל ההיסטורי של כוח המשימה הימי ללוחמה במיקוש SNMCMG-2 של ברית נאט"ו בבסיס זרוע הים בחיפה, במסגרת פעילות הכוח המשותפת באגן הים התיכון. זוהי הפעם השנייה שכוח המשימה עוגן בישראל, אך זו הפעם הראשונה בה שילבו הציים כוחות בתרגיל משותף.

הביקור ההיסטורי כלל סדרת מפגשי נימוסין, הדרכות וקבוצות למידה להעמקת הידע המשותף, בנוסף לתרגיל ימי משותף ראשון. ביקור הנמל העלה על נס את השותפות של שני הכוחות הימיים והעמיק את שיתוף הפעולה האסטרטגי בין ברית נאט"ו לישראל - בעלת בריתה הקרובה במזרח התיכון.

 

כוח המשימה הימי השני של נאט"ו ללוחמה במיקוש ימי (SNMCMG-2) הוא אחד מארבעת כוחות המשימה הקבועים של ברית ההגנה הצפון אטלנטית, והוא פועל באזור הים התיכון לאורך כל ימות השנה. כוח המשימה, המתמחה בשלייה וטיפול במוקשים ימיים, מורכב ממספר ספינות מלחמה ומיקוש ומהווה רכיב מרכזי ביכולות ההגנה הימית של נאט"ו.

"עבור זרוע הים, הביקור של כוח המשימה מהווה עליית מדרגה חשובה מאוד שמקדמת את יחסינו עם נאט"ו מהתיאוריה לפרקטיקה" פותח אל"ם ג',ראש מחלקת תכנון וארגון במטה זרוע הים. "העגינה הזו היא הזדמנות חדשה וחשובה לפתח את השותפות שלנו עם ברית נאט"ו ואת ההשפעה המשותפת שלנו על הזירה הימית באזור".

שיתוף הפעולה הראשון של כוח המשימה SNMCMG-2 עם זרוע הים הישראלית מהווה רכיב חדש בשותפות ארוכת שנים בין ישראל לברית נאט"ו, שהתעצמה עם הצטרפותה של מדינת ישראל לקבוצת הדיאלוג המזרח תיכוני ב-1994 . עגינת הכוח מצטרפת לשורה של מפגשי מפתח בין זרוע הים לנאט"ו, כדוגמת ביקורו הקודם של הכוח בשנת 2009, תרגיל הרפואה הימי המשותף - "מים צלולים" שהתקיים בשנה שעברה והאימון המשותף עם כוח המשימה הימי SNMG-2 שנערך בתחילת השנה.

"ישראל היא שותפה חשובה של ברית נאט"ו במשך יותר מ-20 שנה. היא חולקת עם נאט"ו את אותם הערכים ואנו מחשיבים את ישראל חלק מהמשפחה הטרנס-אטלנטית". חולק איתי אל"ם חאוויר נונז די אפריסיו, מפקד כוח המשימה SNMCMG-2.

 

"עבורנו, לביקור שתי מטרות עיקריות", פורס בפני אל"ם אפריסיו, "במימד הטקטי, אנו מנסים לבנות שותפות פורה וחזקה בין הכוח שתחת פיקודי לבין זרוע הים הישראלית, הידועה במקצועיותה. במימד הרחב, ישראל היא שחקנית מפתח חשובה באזור אגן הים התיכון המזרחי, ובעלת תובנות ייחודיות על שאר השחקנים וגורמי הטרור באזור. הקשר איתה הוא הכרחי לשמירה על רשת שיתופי פעולה ביטחוניים רחבה".

"בסופו של דבר", מדגיש אל"ם אפריסיו, "אנחנו כאן כדי היא להעביר מסר חד וברור: נאט"ו מחויבת לשותפותה עם ישראל וזרוע הים ומעוניינת להמשיך ולפתח אותה."

שיאו של הביקור היה תרגיל משולב שקיימו הכוחות. האימון שילב את כוחן של ספינת הטילים אח"י בת ים של זרוע הים הישראלית וספינות פיקוד ומיקוש מכוח המשימה של נאט"ו.

"התרגיל המשותף מבוצע כולו ברמה אופרטיבית - טקטית ואינו מדמה פעולה מול מדינה מסויימת", מסביר אל"ם אפריסיו, "התרגיל בנוי מסדרת תרחישים טקטים שמטרתם לקדם הבנה משותפת וחיזוק יכולת הפעולה המשותפת שלנו עם זרוע הים". אל"ם אפריסיו חולק איתי כי בבסיס התרגיל יתרגלו הכוחות פעילות משותפת, עם נהלי התקשורת של ברית נאט"ו ודרכי פעולה משולבות של הכוחות השונים.

האלמנט הייחודי שאפיין את ביקור כוח המשימה, ועתיד לאפיין את שותפותו עם זרוע הים הישראלית הוא העיסוק בעולם המיקוש הימי. המשימה ברורה: הגנה על שטחי הים מאיום המיקוש, והתקדמות טכנולוגית שתשמור על המפעילים בשטח הרחק מטווח סכנה.

"בברית נאט"ו ובעולם בכלל, חופש התנועה הבטוחה בים הוא קריטי לעולמות המסחר. לנאט"ו יש שני כוחות משימה ימיים שאמונים על שמירת נתיבי הסחר נקיים ממוקשים ואיומים דומים", מציין אל"ם אפריסיו, "זו משימה מורכבת שדורשת מאיתנו לחזק את יכולת הפעולה המשותפת שלנו לא רק עם חברות נאט"ו, אלא גם עם בעלות בריתה בעולם, ובמיוחד כאן בים התיכון, בו מוקשים הם איום מיידי".

את דבריו של אל"ם אפריסיו, מחזק אל"ם ג' שמצביע על הערך האסטרטגי שיש בשותפות הנרקמת בין זרוע הים הישראלית לכוח המשימה SNMCMG-2 , "מנקודת מבטי, השותפות מאפשרת לנו לשדר מסר לשחקני האזור, משפיעה ישירות על מאזן הכוח האזורי ומחזקת את ההרתעה מצד שני הגורמים. הרחבת השותפות שלנו עם נאט"ו וכוח המשימה, הכוללים מדינות רבות, תחזק את היציבות האזורית ותייצר הזדמנויות חדשות בתחומי ביטחון, תשתיות, אנרגיה ופעילות המשותפת באגן הים התיכון המזרחי".

לדעתו של אל"ם אפריסיו, ערכה האסטרטגי של השותפות הזו מגיע מהפעילות המשותפת של שני הצדדים, "הצלחתה של השותפות הזו נובעת מדיאלוג אזורי תדיר והדגשת שיתוף הפעולה. לאורך 20 שנות העבודה המשותפת שלנו, ישראל הייתה השותפה החשובה ביותר של נאט"ו באגן הים התיכון המזרחי. אין ספק שנמשיך לעבוד יחדיו".

כעת, הביקור תם וכוח המשימה המשיך למשימתו הבאה, והעיניים נישאות לעבר עתיד הקשר החדש. "באשר לעתיד", משתף אל"ם אפריסיו, "אני מקווה שהביקור הזה הינו סנונית ראשונה בקשר ארוך של שותפות, בעולם המיקוש ובכלל. אנו פועלים בכל עת למען שקט וביטחון אזורי ואני מקווה שנוצר בין כוח המשימה לזרוע הים קשר שיאפשר לכולם להתפתח יחד ולייצר שקט באגן הים התיכון".

ללוחמים שלמדו ותרגלו יחד מוסר אל"ם אפריסיו מילות פרידה, "ישנה אמירה בנאט"ו שאומרת 'תתאמנו כפי שאתם נלחמים, ותלחמו כפי שאתם מתאמנים'. כשם שהלמידה והאימונים בוצעו במקצועיות ובמחויבות מרבית, אני מאמין שאם וכאשר נאלץ להתמודד יחד מול איום אמיתי, יכולת הפעולה המשותפת שלנו תאפשר לנו להתמודד מול תרחיש שכזה בצורה הטובה ביותר".

את דבריו מהדהד אל"ם ג' וחותם "אנחנו שמחים לארח את כוח המשימה בישראל ואנחנו מאוד גאים בשותפות הזו. אנו רואים את עצמנו כשותפים ראויים עבור כוח המשימה ונאט"ו, ומודים על כל הזדמנות לתרגל וללמוד יחד. אני מאמין שהשותפות החדשה שנולדה תתעצם למקומות חיובים".

רוחות חדשות של שותפות

loading...