מאליפות עולם לים מאליפות עולם לים

מאליפות עולם לים

רבקה פיין

שלושה חובלים, שלושה ענפי ספורט, עשרות תחרויות בארץ ובעולם

הכירו את עידו, יואב ויולי, החובלים שעוד לפני הגיוס לקורס חובלים הספיקו לשוט בעולם, להשתתף בתחרויות עולמיות ולייצג את ישראל. העיסוק בספורט התחרותי הוביל אותם בהמשך לצלוח את קורס חובלים המאתגר. שוחחנו עם שלושתם כדי לשמוע מהם על האתגרים והחוויות שבלהיות ספורטאי.

סגן עידו בן עזרא גר במושב נשר, והתחרה בשיט מפרשיות. במשך שנים התנסה עידו בסוגי ספורט שונים: שחייה, התעמלות קרקע, כדורגל, כדורסל, אומנויות לחימה ועוד. כשהיה בן 12 התנסה לראשונה בשיט מפרשיות, "חברים של ההורים שלי הציעו שאנסה את הענף הזה ומיד ידעתי שזה בשבילי. אני אוהב את החיבור לים, את האימונים והתחרויות".

בהמשך הצטרף עידו לנבחרת ישראל, איתה גם התחרה באליפות אירופה, "בספורט תחרותי יש הרבה רגעים של לחץ ואימונים קשים. אתה יכול להתאמן לקראת תחרות במשך שנה, ואז יהיה יום רע ולא ילך לך. אבל מהצד השני גם יש ימים מאוד טובים שבהם העבודה הקשה משתלמת".

לקראת הצבא החליט עידו שלא להתגייס למסלול של ספורטאי מצטיין אלא למצוא דרך חדשה, "כיוונתי לתפקיד משמעותי בצבא, מעבר לקשר ההדוק לים העיקר בתפקיד של חובל זה האנשים. יש שליחות בלהיות מפקד על לוחמים צעירים, אתה יכול לשנות את המשך החיים שלהם".

"גם בקורס חובלים כמו בתחרויות יש לחצים ויש יעדים שעליך לכבוש. אני מסיים בהרגשה טובה, עמדתי במטרה ששמתי לעצמי - לסיים את הקורס. שאיפה למצוינות והשגת מטרות אלו דברים שמגיעים עם הספורט ואין ספק שהם עזרו לי במהלך הקורס".

סגן עידו בן עזרא
סגן עידו בן עזרא

סגן יואב וייסלר מנס ציונה, התחיל לשחות בגיל שש, בהתחלה בעיר מגוריו בנס ציונה ולאחר מכן בנבחרת השחייה של ראשון לציון שם שימש כקפטן הנבחרת, התחרה בתחרויות ארציות ואף זכה. בגיל 15 הצטרף לנבחרת שחייה במים פתוחים למרחקים ארוכים, "במסגרת הנבחרת יוצאתי למחנות אימונים, התאמנתי במכון וינגייט, התחברתי לשחייה בים וגם לשחייה למרחקים".

באוקטובר 2015 השתתף באליפות מדינות הים התיכון, "זכינו במקום הראשון בתחרות שליחים, זו הייתה הפעם הראשונה בהיסטוריה שמדינת ישראל זכתה. זה היה רגע שיא, וכמובן שזו חוויה מטורפת לייצג את ישראל".

"תמיד יש כישלונות, היה קריטריון לאליפות אירופה בבריכות והתאמנתי לקראתו במשך שנה, בסוף הגעתי למקום שלישי כאשר רק השניים הראשונים טסים לאליפות ולא יכולתי להצטרף. מקצים רבים מוכרעים על חודה של מאית השנייה וכך חודשים ארוכים של אימונים מפרכים מסתיימים בהפסד, אבל צומחים ולומדים מההפסדים האלו".

"לומדים להתמודד עם לחץ", משתף יואב, "אני משתדל פחות להיכנס ללחץ, אני שמח ומתרגש, לא מפחד מהכישלון ולא חושב על זה - אני מגיע לכל תחרות כשאני יודע שעשיתי מה שאני יכול ותמיד אהיה מרוצה מהדרך שעשיתי".

"אני גדלתי במשפחה שמאמינה בחשיבותו של השירות הצבאי. היה לי ברור שאני רוצה לתרום למדינה ולעשות שירות משמעותי ושאפיק ממנו כמה שיותר". לקורס חובלים יואב הגיע דרך המיונים ביום סיירות, "תוך כדי הקורס הבנתי שזה מקום שמתאים לי, מקצוע החובל מאפשר לי להתפתח מקצועית וחברתית וגם להוביל לוחמים".

"קשה מאוד לקום לאימונים בחמש בבוקר, אבל ככה מבינים שדברים לא באים בקלות וכשמשקיעים מגיעים ליעדים. זה בא לידי ביטוי גם בקורס, יש מבחן או יעד, בכל תחום בחיים. יש ערכים דומים שהם הבסיס להצלחה גם בספורט וגם בקורס - התמדה, השקעה והיכולת להתמודד עם כישלונות ולחץ. הניסיון שבאתי איתו מאוד עזר לי".

סגן יואב וייסלר
סגן יואב וייסלר

סגן יולי ברוך מקיסריה, התחילה להתאמן בשייט מפרשיות אולימפי כבר בכיתה ה', ובכיתה ז' הצטרפה לנבחרת ישראל לנוער שבמסגרתה השתתפה בתחרויות שייט בכל העולם. "שייט זהו ספורט מאוד מאתגר, נמצאים בלב הים הפתוח ומתמודדים עם אתגרים של מזג אוויר. זהו ספורט שמצריך תושייה וקור רוח".

התחרויות הבינלאומיות בהן השתתפה העניקו לה את הזכות לבקר במספר רב של מדינות; ניו זילנד, ארה"ב, גרמניה, צרפת, הולנד וכעת, כחובלת, תזכה לשוט אל מדינות רבות במסגרת שיתופי הפעולה עם ציים רבים בעולם.

"העיסוק בתחרויות נותן פרופורציות על קשיים ומכשולים אחרים בחיים, אחרי שנים בתחרויות מתרגלים להתמודד עם לחץ", מספרת יולי. "בתיכון בשיא העומס לומדים לנהל את הזמן, וליצור סדרי עדיפויות. גם במהלך השלבים הראשונים בקורס חובלים כאשר מתמודדים עם הרבה לחץ, הניסיון הקודם עזר לי".

לקורס חובלים הגיעה לאחר ששמעה עליו ממספר חברים שקשורים לעולם הימאות, "להיות חובל ולפקד בים זה אומר לדעת להוביל לוחמים בקרב. התגרים בפיקוד בזרוע הים שונים מפיקוד בחילות אחרים, וצורת הפיקוד משתנה בהתאם".

סגן יולי ברוך
סגן יולי ברוך

ישנו חוט המקשר בין השלושה - שלושתם ידעו הפסדים בתחרויות, אך גם הצלחות סוחפות. עתה, יתחילו השלושה את תפקידם כקצינים הלוחמים של זרוע הים בספינות השונות. "זה מאוד מרגש לסיים את הקורס לאחר שנתיים וחצי", מספר יואב וממשיך "אני מחכה להגיע לספינה ולהתחיל את התפקיד, הקורס לא היה קל אבל בסוף זה שווה כל רגע".

מימין לשמאל: סגן עידו בן עזרא, סגן יולי ברוך, סגן יואב וייסלר
מימין לשמאל: סגן עידו בן עזרא, סגן יולי ברוך, סגן יואב וייסלר

עוד כתבות בנושא

loading...