״עצור חשוב פעל״ ״עצור חשוב פעל״

״עצור חשוב פעל״

אע״צ ר' בסיוע שחר לבנטר

השבוע יערך כמידי שנה "שבוע האיכות והבטיחות" בהובלת אע״צ ר' ראש מערך הבטיחות בזרוע הים (המוכר כראש מבק״א לשעבר) אשר מספר ומסביר בטור אישי על שבוע זה, חשיבותו וערכיו.

אני שמח לפתוח את שבוע הבטיחות של שנת 2021 בהובלת ענף הבטיחות בזרוע הים. הענף שלנו מורכב ממספר מועט של אנשים, שעבודתם חשובה ביותר; כמו רמ"ד אימונים האחראי על כל תחום הבטיחות באימונים, נשק ותחמושת, רמ"ד בטיחות בעבודה האחראי לבטיחות בעבודה וחומרים מסוכנים, רמ"ד בטיחות בדרכים ונג"ד האחראי על תחום התעבורה בזרוע הים.

בשבוע זה כל יום יתמקד בנושא אחר. יום א', היום הפותח של השבוע יחל בכנס בנוכחות קצינים מדרגת רב סרן, מפקדי כלי שיט ועד לפיקוד הבכיר ביותר בזרוע. בכנס תוצג תמונת מצב הבטיחות של הזרוע, ויועברו מספר הרצאות בנושא המנהיגות הפרואקטיבית, ובטיחות בפרקטיקה בעשייה השיגרתית.

יום ב' הוא יום שידורים כלל צהל"י אשר מתמקד בנושא הבטיחות בעבודה. למחרת נתמקד בבטיחות ובמנהיגות הפרואקטיבית. ביום ד' נעסוק בבטיחות בעבודה ובסכנות הקשורות לאש. בסיכום השבוע נתמקד בנושאי בטיחות עם נשק ועבריינות בנשק.

לשבוע זה ישנם מספר דגשים. ראשית הבטיחות היא בתרבות שלנו. בבסיסה היא נשענת על סדר, ארגון ומשמעת. קודם כל עלינו להכיר את החוקים הפקודות והנהלים. ולאחר מכן עלינו להיות מקצועיים.

הבטיחות היא חלק מהמקצועיות. תפיסת הבטיחות בזרוע הים הינה בטיחות הפרואקטיבית, שבבסיסה עומדת מנהיגות פרואקטיבית. תפיסה זו אמורה לסייע לנו לחבר את הפקודים למשימות, ולגרום לכל אחד להרגיש תחושת בעלות על המשימה. לכן, אנו דוגלים בתרבות ארגונית שמובילה לבטיחות ומקצועיות בביצוע המשימות.

הבסיס המשותף לכולם בזרוע הים הינו ההרגל של ״עצור חשוב פעל״. לפני כל פעולה נדרש לעצור ולבחון האם אנחנו יודעים כיצד לבצעה.במידה ולא, עלינו לשאול, ללמוד ולהתייעץ - רק לאחר מכן לפעול.

ישנם מספר עקרונות לתפיסת המנהיגות הפרואקטיבית, העיקריים שבהם:
אמת ואמון - עלינו להיות אמיתיים עם פקודינו ולייצר אמון.
אהבה - עלינו לדאוג ולאהוב את פקודינו.
הקשבה - להיות קשובים לפקודינו ו״לשמוע״ אותם ולהתייחס אל מה שמעלים.
האלמנט האחרון הוא עקרון החופש והגבולות. הגדרת גבולות גזרה ברורים בצורה של החוקים והתקנות, הנהלים והפקודות. ברורים מאפשרת חופש פעולה בתוכם.

אני מאחל לכלל הזרוע שנלמד להיות בטוחים יחדיו, נעקוב אחר ההוראות ונהיה בריאים, שמורים ובטוחים.

״עצור חשוב פעל״

loading...