מאפס למאה מאפס למאה

מאפס למאה

דריה לוסטיגר

היום בבוקר יצאה זרוע הים לתרגיל פתע בכלל הזירות והיחידות השונות. כתבתנו שוחחה עם ראש מדור תרגילים, שהוביל את היום, ושמעה ממנו את כל הפרטים שמאחוריו

היום בבוקר, עוד לפני זריחת השמש, הוקפצו כלל משרתי הזרוע, בשטח ובמטה, והופתעו לגלות כי היום שלהם לא יראה כפי שחשבו. מדובר בתרגיל "ברכת שלום", שתוכנן בקפידה במהלך חודשים, ונשמר בסוד ממש עד לרגע האמת במטרה לתרגל מעבר מהיר משגרה לאירוע חירום.

התרגיל נערך לפי הנחיית מפקד הזרוע, האלוף דוד סער סלמה, ותירגל את משימות הליבה של הזרוע ביניהן; שמירה על גבולות מדינת ישראל, נתיבי השיט והנמלים, כמו כן שמירה על עליונות ימית במשימות תקיפה ובמשימות איסוף מודיעין. בתרגיל נבחנו תהליכי תכנון, שליטה וביצוע, יחד עם יכולות לוגסיטיות וטכנולוגיות מקצה לקצה, תוך שימת דגש על שמירת חופש הפעולה ורציפות תפקודית מלאה.

"תרגיל 'ברכת שלום' דימה מעבר מהיר משגרה לחירום בכלל זירות והבסיסי הזרוע, מראש הנקרה ועד אילת", מסביר רס"ן ח', ראש מדור תרגילים שהוביל את התרגיל הזרועי. "תוך הפעלה מלאה של כלל כלי השייט בזרוע אשר הופעלו למספר רב של תרחישי הגנה ותקיפה במספר זירות ומספר מאמצים במקביל".

היום בבוקר יצאה זרוע הים לתרגיל פתע בכלל הזירות והיחידות השונות. כתבתנו שוחחה עם ראש מדור תרגילים, שהוביל את היום, ושמעה ממנו את כל הפרטים שמאחוריו

"במסגרת התרגיל תורגלו כלל המערכים בזרוע מרמת הלוחם בספינה ועד מקבלי ההחלטות בפיקוד זרוע הים", מציין רס"ן ח' "יצרנו תרחישים שמתרגלים את כלל המערכים בזרוע". רס"ן ח' מסביר שהתרגיל היה ייחודי בכך שהפעיל את כל משרתי הזרוע, בכל הזירות, בכל התחומים ובכל הדרגים.

"החל מהלוחם בספינה ובמוצב, דרך חייל במפקדה ברמות הלוגיסטיות הטכניות והאגמיות, עד לכל דרגי הפיקוד ומפקד הזרוע. כולם חוו את התרגיל כולם ברמת עצימות גבוהה".

מטרת העל של התרגיל הייתה בחינת רמת המוכנות והיכולת לעמוד בפקודות ובתוכניות האופרטיביות של הזרוע בהתראה קצרה. "כמו שאנחנו תופסים את האיומים כיום, מעבר מהיר מאוד משגרה חירום הוא תרחיש שצריך להיות מוכנים אליו בכל נקודת זמן".

"יש כמה דרכים להגיע למוכנות בזמן אמת - אימונים שגרתיים, תרגילים מתוכננים, כתיבת תוכניות אופרטיביות. אבל הדרך המיטבית להגיע במוכנות לחירום ולדעת איפה אנחנו עומדים מול האיומים השונים היא תרגול פתע המביא לידי מימוש את כל מה שלמדנו ונערכנו אליו בשגרה" טוען רס"ן ח'.

על מנת לייצר תרגיל "שיתפוס" את כל משרתי הזרוע בהפתעה, נדרשה רמה גבוה של חשאיות. "מאמץ שמירת הסוד היה אתגר משמעותי. גייסנו אנשי מילואים מחוץ לזרוע למנהלת תרגיל שתודרכה היטב על סוגיות הב"ם. בתוך הזרוע היו חשופים רק אנשים ספציפיים ממחלקת תוה"ד ומפקד הזרוע. הכל במטרה לייצר את אלמנט ההפתעה".

התרגיל שחוותה היום הזרוע מהווה את נקודת השיא של מדור תרגילים, שעובד במרץ על בניית תרגילים זרועיים בהמלך כל השנה. "אנחנו האג"ם לתכנון והתכלול של כל התרגיל, מרמת הגדרת תרחישים ועד הגדרת המנהלת וסנכרון של כל המעטפת", מפרט רס"ן ח'.

"אני חושב שהתרגיל הזה הוציא לפועל הרבה תרחישים שאנחנו צופים ביום פקודה בזמן קצר. היחידות הצליחו לעבור מהר מאוד משגרה לחירום, וכעת נפיק את הלקחים לאימונים, לתרגילים ולתוכניות האופרטיביות בהמשך".

בסיום, מסכם רס"ן ח' : "זרוע הים נמצאת בכשירות ומוכנות גבוהה ליום פקודה ותמשיך להתאמן ולבצע את ההתאמות הנדרשות אל מול האיומים המשתנים בזירת המלחמה".

עוד כתבות בנושא

loading...