שותפות של הצלחה מתמדת שותפות של הצלחה מתמדת

שותפות של הצלחה מתמדת

עדו ליידנר

השבוע, סדרת ביקורים מיוחדים בין זרוע הים הישראלית לחיל הים האמריקאי הביאו את השותפות בין הציים לקדמת הבמה. כתבנו חזר עם הצצה מיוחדת לביקורו של מפקד הכוח הימי של פיקוד המרכז האמריקאי (NAVCENT) ושמע על עליית המדרגה החדשה בשותפות הימית בין המדינות.

היום (יום ה') הגיע לסיומו ביקורו של מפקד הכוח הימי של פיקוד המרכז האמריקאי (NAVCENT),הצי החמישי והכוחות הימיים המשולבים של חיל הים האמריקאי, אדמירל (***) בראד קופר. הביקור כלל בתוכו סדרת מפגשים ותדרוכים מקצועיים והשתתפות בטקס ההתיחדות הזרועי לזכר חללי זרוע הים - "גן אלישבע" באשדוד.

במרכזו של הביקור התקיים מפגש פסגה בהובלתו של מפקד זרוע הים, האלוף דוד סער סלמה בין אדמירל (***) קופר, שר הביטחון רא"ל במיל' בני גנץ וראש המטה הכללי, רא"ל אביב כוכבי. גורמים מוסרים כי המפגש היה פורה, ובמהלכו הושגו הבנות משותפות במספר נושאים חשובים.

"המחויבות שלנו למדינת ישראל היא חסרת פשרות והביקור הזה הדגיש את חשיבותה של השותפות האסטרטגית רבת השנים בין שתי המדינות והציים" אמר אדמירל (***) קופר "המעבר של ישראל לאחריותו של פיקוד המרכז האמריקאי מייצר הזדמנויות חדשות להעמקת שיתוף הפעולה הימי והעצמת הביטחון והיציבות בזירה הימית".

ביקורו של אדמירל (***) קופר הינו הביקור השני בישראל מאז כניסתו לתפקיד במאי האחרון, ומצטרף לביקורו הראשון במהלך חודש יולי, תרגיל הגנה משותף שקיימו שני הציים במפרץ עקבה ולפגישה מדינית שנערכה בבחריין בין אדמירל (***) קופר לשר החוץ הישראלי, יאיר לפיד, בה שמע על האיומים במרחב הימי איתם מתמודדת ישראל.

השבוע, סדרת ביקורים מיוחדים בין זרוע הים הישראלית לחיל הים האמריקאי הביאו את השותפות בין הציים לקדמת הבמה. כתבנו חזר עם הצצה מיוחדת לביקורו של מפקד הכוח הימי של פיקוד המרכז האמריקאי (NAVCENT) ושמע על עליית המדרגה החדשה בשותפות הימית בין המדינות.
דוגמא חיה לרוח גבית זו כמו גם לקשר הקרוב בין זרוע הים לצי החמישי, היא עגינתה של ספינת המשחתת האמריקאית USS O'kane בנמל חיפה לצורך ביקור נמל דיפלומטי במקביל להגעתו של אדמירל (***) קופר לישראל בחיפה.

ביקורו של מפקד הצי החמישי הנו סנונית אחת מיני רבות בקשר האסטרטגי ההדוק בין מדינת ישראל וארצות הברית. "עבור מדינת ישראל, ארצות הברית היא השותפה האסטרטגית החשובה ביותר כבר שנים ארוכות והיא מרכיב מרכזי בתפיסתה הביטחונית של מדינת ישראל". מציין בפני תא"ל הגרי ומדגיש כי השותפות האסטרטגית הקרובה בין זרוע הים לבין הצי החמישי היא מהחשובות והאינטימיות ביותר עבור זרוע הים.

"לשותפות האסטרטגית בין זרוע הים הישראלית לצי החמישי האמריקאי יש רבדים רבים." פורס בפני תא"ל הגרי "אך בבסיסה עומדות היכולות המשותפות בתחום המיפוי, יכולת זיהוי האיומים במרחב הימי ופעילות משותפת בתחומי ההגנה וסיכול איומים מהים".

תזמון ביקורו של אדמירל (***) קופר אינו מקרי. לפני מספר חודשים, נכנסה לתוקפה החלטת הממשל האמריקאי להעביר את שיתוף הפעולה בין ארה"ב למדינת ישראל מתחום אחריותו של פיקוד אירופה האמריקאי (EUCOM) לפיקוד המרכז האמריקאי (CENTCOM).

ההחלטה החשובה נעשתה כחלק מהליך מדיני ענף שתרם הגיע לסיומו. לדברי תא"ל הגרי, "המעבר משפיע בצורה משמעותית על פעילותה של זרוע הים ומרחיב את האחריות והסמכות של מדינת ישראל במרחב הימי".

"המעבר לפיקוד המרכז והתחזקות השת"פ מול הצי החמישי מאפשרת לנו תיאום רחב יותר מול האיומים ולפעול בשיתוף עם קואליציות בין לאומיות".

"בשל כך," ממשיך ואומר תא"ל הגרי "התיאום הביטחוני מול הצי החמישי בתחומי הבנת איומים ונטרולם דרך התראה, יירוט, סיכול או שיבוש נהפך כעת לאינטימי יותר. נפתחה כעת הדלת עבור הזדמנויות לחיזוק הביטחון במרחב הימי".

התפתחות חשובה נוספת בתהליך המעבר הוא חתימת הסכמי אברהם בין ישראל למספר מדינות ערב. "ההסכמים מייצרים הזדמנויות לשותפות אזרחית- כלכלית, אך גם לביטחונית. הים מהווה מימד המסוגל לייצר שותפיות בטחוניות עם מדינות האזור שחולקות גישה לים ואיומים משותפים ".

באשר למישור האסטרטגי, תא"ל הגרי מאמין כי השותפות עם הצי החמישי והמעבר לפיקוד המרכז מעביר לשאר השחקנים האזוריים מסר חד וברור "המסר המרכזי הוא שאנחנו מתואמים ופועלים יחד עם שותפינו האמריקאים על מנת למנוע טרור במרחב הימי ולחזק את הביטחון בזירה הימית האזורית. הדרך הטובה ביותר לתת מענה שלם לאיומים היא רק דרך שותפות עמוקה".

מפקד זרוע הים, אלוף דוד סער סלמה סיכם את הביקור, ואמר ״הביקור השבוע עם שותפנו האדמירל קופר הינו ביקור משמעותי ביותר. השיחות שהתקיימו הביאו להתקדמות משמעותית בנושאים המשותפים המעסיקים את מדינת ישראל ואת ארה״ב כאחד. הצי החמישי בהובלת האדמירל קופר הוא שותף אסטרטגי חשוב של זרוע הים, הוא ואנשיו מחויבים לשותפות ולביטחונה של מדינת ישראל ואנחנו בהדדיות מחויבים להם.״

ואכן,המפגש החשוב של השותפות הקרובות הגיע לסיומו. אך בין אם בראש הספינה מתנוסס דגל מגן הדוד או הכוכבים והפסים, עיניהם של שני הציים נשואות תמיד לעתידה המבטיח של השותפות. "כשמדובר על עתיד השותפות, חשוב להתייחס לתוכנית העבודה המשותפת אותה אנחנו בונים יחד עם הצי החמישי והפוטנציאל הגלום בה. ישנה תחושה של מומנטום חיובי בקרב כלל דרגי העבודה, לצד אתגר גדול אל מול האיומים המתהווים שמחייבים אותנו לתת מענה משופר ומהיר"

שותפות של הצלחה מתמדת

loading...