קוד ההצלחה קוד ההצלחה

קוד ההצלחה

עדו ליידנר
הימים הם ימי הלחימה של מבצע "שומר החומות". מוצבי יחידת השליטה וחדרי התקיפה במפקדת זרוע הים פועלים מסביב השעון על מנת להגן על גבולותיה הימיים של מדינת ישראל. בקריות השליטה עוקבות בדריכות אחר תנועת הכוחות בשטח.

בשונה ממבצעים קודמים, הפעם נפרסה במוצבי השליטה מערכת השו"ב (שליטה ובקרה) חדשה. מערכת אשר פותחה על ידי יחידת מפת"ח במהלך השנים האחרונות.

פרויקט הפיתוח של המערכת הינו אחד מהפרויקטים המרכזיים בהם עסקה היחידה בשנים האחרונות. פיתוח מערכת השו"ב החדשנית נעשה כולו על ידי משרתי זרוע הים - חיילי חובה, קצינים ועתודאים בעלי תואר בהנדסת תוכנה ומדעי המחשב. במהלך תהליך הפיתוח של המערכת נעשה שימוש בטכנולוגיות מהמובילות בתחום לצד שיפור האלגוריתמים הקיימים ושיתוף פעולה עם מיטב המובילים בעולם תוכן זה.

 

"פיתוח מערכת השו"ב החדשה הוא פרויקט ייחודי בחשיבותו לפעילות זרוע הים", מציין רס"ן א' - רמ"ד שו"ב חופי ביחידת מפת"ח וקצין הפרויקט "מערכות השו"ב נמצאות בליבת הפעילות המבצעית של זרוע הים ובכל מוקדי העשייה בזירות הפעילות שלה", הוא מוסיף.

המערכות החדשות נפרסו לראשונה במוצבי יחידת השליטה במסגרת הכנות זרוע הים לתרגיל הכלל צה"לי - "מרכבות האש". התכנון המקורי היה שהתרגיל ישמש כהתנסות ובדיקה של תפקוד המערכות בזמן חירום. זמן קצר לפני תחילת התרגיל, החל מבצע שומר החומות והתרחיש המדומה הפך למציאות. מה שתוכנן להיות ניסוי כלים נהפך לתרחיש אמת, אך למרות זאת הוחלט כי המערכת החדשה היא זאת שתשמש את מערך השליטה במפקדת זרוע הים.

"ההחלטה להשתמש במערכת השו"ב החדשה במהלך המבצע הייתה החלטה כבדת משקל שגובתה על ידי הדרגים הבכירים", מספר רס"ן א', "ההבדל בין מבצוע מערכת בזמן שגרה לעומת בחירום הוא משמעותי. נדרשנו לספק מענה מהיר ומקצועי מסביב לשעון על מנת לתת לבקריות השליטה ולכוח הלוחם שבחזית את כל המידע להם הם זקוקים".

רס"ן א' מרחיב ואומר כי לכל אורך ימי הלחימה, מהנדסי התוכנה והמתכנתים מיחידת מפת"ח שהו במוצבי השליטה ובחדרי הפיקוד הזרועיים, ונתנו מענה לכל תקלה או הערת משתמש שעלתה מהשטח. המערכת התפתחה והתייעלה תוך כדי הלחימה, "המערכת סיפקה למוצבי השליטה של זרוע הים יכולות חדשות רבות ומגוונות. כניסתה של המערכת החדשה דווקא בימי המבצע השפיעה בצורה ניכרת על תוצאות המערכה ופעילות זרוע הים במהלכה", הוא מדגיש.

רס"ל מ', ששירתה כבקרית שו"ב בחדר הפיקוד הזירתי במהלך מבצע "שומר החומות", מספרת על המהפכה שהביאה איתה המערכת החדשה לעולם השו"ב, "חווית המשתמש במערכת החדשה מאפשרת לבצע פעולות מורכבות במהירות וביעילות. התקשורת מול הגורמים בשטח דרך המערכת היא חלקה ופשוטה והנוכחות של אנשי מפת"ח במהלך המבצע אפשרו לי כמשתמשת לבצע שיפורים במערכת יחד איתם".

רס"ל מ' התרשמה מאוד מהפוטנציאל הגלום במערכת החדשה. וכעת, מספר שנים לאחר שחרורה, היא החליטה להצטרף לפרויקט כעובדת צה"ל , וכיום פועלת על מנת לייעל ולשדרג את המערכת על סמך ניסיונה מהשטח.

סא"ל א', רע"ן מערכות שו"ב ביחידת מפת"ח מדגישה את חשיבות פועלם של אנשי הפרויקט בזמן המבצע, "הטמעת מערכת בסדר גודל כזה במהלך לחימה היא משימה לא טריוויאלית בכלל", היא מסבירה, "במהלך לחימה, עבודתה של המערכת נעשית מאתגרת במיוחד, כמות המשתמשים והמידע איתה נדרשת המערכת להתמודד היא גבוהה ועל אנשי מפת"ח היה להיות דרוכים ולהתמודד עם כל תרחיש מבלי להשבית אפילו לרגע את פעילות המערכת".

סא"ל א' ממשיכה ומשבחת את פעילות אנשיה, "הפעילות שלנו במהלך "שומר החומות" הייתה נקודת מבחן משמעותית למערכת, לתשתיות ולכלל הפרויקט. אני חושבת שעמדנו במשימה בצורה טובה ועל כך מגיעה הערכה רבה לכל השותפים בפרויקט - מיחידת מפת"ח, מחלקת תקשוב ויחידת השליטה הימית."

מבצע 'שומר החומות' היווה עליית מדרגה משמעותית עבור הפרויקט. הפעילות המשותפת של אנשי מפת"ח ויחידת השליטה היוותה תקדים של שיתוף הפעולה בין מפתחי התוכנה לאנשים המפעילים אותה בשטח . אך המוחות שעומדים מאחורי מערכת השו"ב החדשה ממש לא נחים על זרי הדפנה, וכעת הם עמלים על השלב הבא בפרויקט המהפכני - מבצוע המערכת בפריסה כלל זרועית והטמעתה בכלים ובמוצבים השונים.

קוד ההצלחה

loading...