המפתח שלנו להצלחה המפתח שלנו להצלחה

המפתח שלנו להצלחה

נדב מנלה

לכבוד היום הבינלאומי ליצירה וחדשנות שמצוין היום, ישבתי לשיחה עם ראש יחידת מפת"ח, אלוף משנה משה קנזין, מפקד יחידת העילית הטכנולוגית של זרוע הים

יחידת מפת"ח (מחשוב ופיתוח תוכנה חיל הים) היא ה"סיירת הטכנולוגית" של זרוע הים. היחידה היא בית התוכנה של זרוע הים, ותפקידה הוא לתת את המענה המיטבי לכלל צרכי פיתוח התוכנה בזרוע הים.

"אנו אחראים על תכנון, פיתוח, הקמה ושילוב מערכות עתירות תוכנה ייעודיות לזרוע הים", מסביר מפקד היחידה, אלוף משנה משה קנזין. "לדוגמה, אנחנו מפתחים את הדור הבא של מערכות השו"ב הימיות (שליטה ובקרה) ומערכות מבוססות תוכנה נוספות, בין אם זה בסטי"לים או בצוללות, ואפילו בכלי הקומנדו של שייטת 13".

בנוסף, היחידה אחראית על פיתוח המערכות האג"מיות והמודיעיניות שתומכות בניהול השוטף בשגרה ובחירום של המטה המבצעי של זרוע הים, הכולל בין היתר את היחידה לשליטה ימית (יש"י), מחלקת מבצעים ומספן המודיעין. "כמו כן, אנחנו גם אחראים על כלל מערכות המידע התומכות בתהליכי העבודה הטכנולוגיסטיים בזרוע: החל ממערכות התומכות בתהליכי העבודה במספנת חיל הים כגון שיפוץ צוללת, ניהול פרויקטים בזרוע, וכלה ברכש, ניהול מחסנים והלוגיסטיקה הייעודית של זרוע הים", הוא מוסיף.

לכבוד היום הבינלאומי ליצירה וחדשנות שמצוין היום, ישבתי לשיחה עם ראש יחידת מפת"ח, אלוף משנה משה קנזין, מפקד יחידת העילית הטכנולוגית של זרוע הים

אולם אי אפשר להבין באמת את היחידה, מבלי להבין את האנשים המשרתים בה. "אנשי היחידה נבררים בקפידה - יש כאן חבר'ה סופר איכותיים ומקצועיים, שרובם הם עתודאים שעשו תואר ראשון בהנדסת תוכנה, במערכות מידע או במדעי המחשב. חלקם בוגרי קורס תכנות, קורס הגנת סייבר או ניהול רשתות וכדומה. האנשים שמשרתים ביחידה נושמים תוכנה, אוכלים תוכנה וחיים על תוכנה. כולם כאן הגיעו דרך אגף תקשוב או דרך העתודה האקדמית".

"בנוסף, וזהו סוד הצלחתנו ומה שמייחד אותנו מיחידות טכנולוגיות אחרות בצה"ל, יש לנו ביחידה גרעין של לוחמים שעשו הסבה מלוחם לתחום התוכנה, והם מעשירים אותנו בידע ובניסיון שלהם מהשטח. זה מייצר אווירה שהיא מאוד שונה וייחודית", הוא אומר בגאווה, ומרחיב: "משרתי היחידה חווים את הקצה המבצעי באופן חי וגולמי, וכתוצאה מכך הרעיונות של אנשי היחידה הם רבים ויצירתיים. החיבור הזה בין יחידת פיתוח-תוכנה מחד, ולוחמים מאידך, מאפשר פיתוח ויישום פתרונות מתקדמים ואינטגרטיביים המהווים מכפיל כוח לדרג המבצעי. איני יכול לפרט, אבל בזמן האחרון התבצע ניסוי שבו מערכות שפיתחנו בשנים האחרונות הוכיחו את עצמן מעל ומעבר, וזוהי הוכחה נוספת לכך שיחידתנו חדשנית ומיוחדת במינה".

יחידת מפת"ח גדלה מאוד בשנים האחרונות על מנת לתת מענה לכול צרכי פיתוח התוכנה של זרוע הים. אנשיה עובדים בשיטות ובמתודולוגיות המאפשרים זמני פיתוח קצרים ביותר, תוך הבאת תוצרים מהירה יותר לקצה הטכנולוגיסטי, האג"מי-מודיעיני או הקצה המבצעי. היהלום שבכתר של פעילות היחידה בשנים האחרונות, הוא פיתוח מערכות לספינות הסער 6 ומערכות תומכות בספינות, כגון מאמנים (סימולטורים), מערכות לתמיכה באחזקת הספינות, ועוד.

לדוגמה, מערכת "זוהרים 7" היא מערכת השו"ב הספינתית הבונה את התמונה הימית והאווירית בספינה, ותומכת בניהול תהליכי ההגנה והתקיפה בספינה, שהאתגר שלה זה לקבל את כלל המידע מהסנסורים השונים, להתך את המידע ולבנות תמונה אחידה וברורה ובפרט לזהות איומים רלוונטים.

"זהו דבר מורכב מאוד, בכמה מובנים. ראשית, אנו צריכים לחבר בין מערכות שונות, מיצרנים שונים, שלאו דווקא יודעות 'לדבר' בינן לבין עצמן בצורה טובה. שנית, עלינו מוטלת המשימה לעשות זאת תוך פחות משניה בודדה מרגע הזיהוי דרך הסנסור", מפרט אל קנזין. "בנוסף, תמונת האיומים העדכנית גדלה משמעותית, ולכן אנו צריכים גם להתמודד עם עומס המטרות שאנחנו מזהים, להתך אותן ולהפיץ אותן במהירות למערכות הלחימה".

לטובת שילוב כלל מערכות הלחימה השונות לחליפת לחימה אחת, פיתחו במפת"ח יכולת שגורמת לכלל מערכות הלחימה בספינה "לדבר" באותה השפה. יכולת זו מאפשרת לזרוע הים ולמפת"ח גמישות בהכנסה והוצאה של מערכות לחימה, ומקלה על ניטור התנהגות מערכות הלחימה בספינה וזיהוי אנומליות או בעיות. אלא שלא הכול היה פשוט בהליך הפיתוח. הבדיקה של המערכות הללו בלב ים היא מאוד יקרה ודורשת ארגון רב. ולכן, במפת"ח הקימו מתקן אינטגרציה, שנקרא "לגונה", שמטרתו היא לבדוק את מערכות הלחימה בתנאים הכי מציאותיים - ממש כמו בלב הים. המתקן החדשני הזה חסך רק בשנת 2021 עשרות מיליוני שקלים. "זוהי תוצאה שהיא פרי עבודתו המאומצת של כלל זרוע הים", מסביר אל"ם קנזין. "עבדנו צמוד עם מחלקות מעל"ח, תקשוב ואמל"ח, וכמובן שזה לא היה אפשרי לולא אנשי היחידה המיוחדים והיצירתיים שלנו, שהובילו בהצלחה את המאמץ הגדול הזה".

"אני מאחל למשרתי היחידה שנמשיך להיות עסוקים כפי שאנחנו עסוקים כיום, ושנמשיך לראות את הברק בעיניים והחיוך על הפנים שיש לאנשי היחידה בזמן שהם נותנים מענה לכל הצרכים המיידיים וארוכי הטווח של הזרוע", מברך אל"ם קנזין, ומסכם: "העבודה שאנחנו עושים משמעותית ביותר, ורואים זאת בעיקר כשמגיעים לקצה המבצעי, הטקטי. כאשר אתה מגיע ליחידה הלוחמת ורואה כיצד משתמשים במערכות שייצרת ופיתחת מאפס - אין סיפוק גדול מזה. אני מאחל לכולנו חג חירות שמח - יחידת מפת"ח, זרוע הים וצה"ל כולו, ימשיכו להגן על החיים והחירות של אזרחי ישראל".

עוד כתבות בנושא

loading...