"בשגרה ובחירום, בסדיר ובמילואים, ככל שנדרש" "בשגרה ובחירום, בסדיר ובמילואים, ככל שנדרש"

"בשגרה ובחירום, בסדיר ובמילואים, ככל שנדרש"

נדב מנלה

לקראת סיום תרגיל "מרכבות האש", לוחמי הסדיר והמילואים של פלגת הבט"ש 916 מבסיס אשדוד יצאו לאימון פלגה, בו תורגלו סודרי לחימה המדמים מערכה בדרום. שלשום (ב') בטקס חגיגי, קיבלה פלגה 916 תעודת הצטיינות מנשיא המדינה וראש המטה הכללי עקב היותה "יחידת מילואים מצטיינת". כשהצטרפתי לאימון הבנתי מדוע: אנשי המילואים של הפלגה מהווים נדבך משמעותי בתרגול השוטף ובבניין הכוח של הפלגה

השעה היא 6:00 בבוקר. קולות נפץ מחרישי אוזניים של פצצות ופירוטכניקה נשמעים בכל בסיס אשדוד. בשעות הקרובות, לוחמי פלגת הביטחון השוטף 916 יתרגלו הקפצות לאירועים מתפרצים. זהו חלק מהתרגיל הכלל-צה"לי "מרכבות האש", שנמשך כחודש והסתיים לפני כשבוע וחצי.
במסגרת 'חודש המלחמה', כפי שהוא נקרא באופן לא רשמי, תרגלו כוחות זרוע הים תרחישים המדמים לחימה ממושכת. מטרת התרגיל היא לבחון את השילוביות, הכשירות והמוכנות של חיילי צה"ל, ואת המעבר החד משגרה לחירום, תוך התמודדות עם מצבי קיצון העלולים לקרות במערכה הבאה.
השעה היא כמה דקות לפני 12:00 ואני נמצא על שלדג 844 מסיירת 'כסיף'. החלק הימי של אימון הפלגה מתחיל. נמצאים על השלדג גם מפקד הפלגה, סא"ל רועי גרדוש, ומפקד הפלגה בעת חירום, אל"ם (מיל') ישי רובינשטיין.

צילום: מישל סוצ'קוב
צילום: מישל סוצ'קוב
"אוכלוסיית המילואים בפלגה 916 מהווה נפח בלתי נפרד מהתפקוד השגרתי של הפלגה", מסביר מפקד פלגה 916, סגן-אלוף רועי גרדוש. "הם תורמים לפלגה ידע מקצועי ומבצעי, חונכים את דרגי הפיקוד ואת הלוחמים ומתפקדים בתפקידי קצה בשטח".
הקשר החם בין הותיק לחדש בפלגה ותחושת השייכות של לוחם או מפקד שהשתחרר - בין אם לפני שנה או 30 שנה - הם הבסיס לפלגה, שהיא בעצם משפחה. "אוכלוסיית המילואים מגיעה בתדירות גבוהה ועם תחושת שליחות, וכך כל הפלגה נהנית מן קור הרוח והניסיון העצום שהם מביאים עימם", מפרט סא"ל גרדוש.
אל"ם (מיל') רובינשטיין שאיתנו על הספינה, התגייס לזרוע הים בשנת 1983 והתנדב לקורס חובלים, שאותו סיים בהצלחה במגמת שייט. לאחר שנה בפלגה, יצא סרן רובינשטיין לקורס פיקוד ימי. הוא חזר לפלגה 916 ופיקד על דבורה, והתקדם בפלגה עד שהפך למפקד סיירת 'ברבור', הסיירת הראשונה בפלגה 916. סרן רובינשטיין השתחרר בשנת 1989, ולאחר שירות מילואים מסור וארוך שנים בו היה החונך של מפקדים חדשים בפלגה, נעשה לחייל הראשון בזרוע הים שקודם במהלך שירותו במילואים מדרגת סרן לדרגת אלוף-משנה.
אל"ם (מיל') ישי רובינשטיין מקבל תעודת הצטיינות בשם פלגה 916, עקב היותה "יחידת מילואים מצטיינת"
אל"ם (מיל') ישי רובינשטיין מקבל תעודת הצטיינות בשם פלגה 916, עקב היותה "יחידת מילואים מצטיינת"
"אנשי המילואים עוזבים את החיים שלהם ונותנים שעות וימים מזמנם, מתוך תחושת שליחות ואחריות", אומר אל"ם (מיל') רובינשטיין, בעוד השלדג מגבירה מהירות ומתחילה לצאת מהנמל אל הים הפתוח. "נדרשת מהם משמעת מבצעית, מקצועיות ומסירות לצוות ולמשימה. הכי חשוב לנו להעביר את המורשת והניסיון ללוחמים ולמפקדים הצעירים.
"916 זה הבית של כולנו - אין מקום אחר בשבילנו", הוא מוסיף. "הפלגה המהווה חלק משמעותי וערכי בחיינו. המוטו של זרוע הים: משפחתיות, מקצוענות וערכים, מדבר אלינו גם שנים רבות אחרי השחרור".
הפלגה יוצאת לסודר המדמה מלחמה ברצועת עזה. הסודר הראשון הוא סודר ירי: כטב"ם שוגר מדבורה בפלגה ותפקידנו ליירט אותו. אנחנו מכניסים אטמים, וכעבור כמה דקות אנו מזהים את הרחפן - אחרי ירי קצר ומדויק הוא מיורט בהצלחה.
לכל ספינה היו סודרים ותרגילים עצמאיים, שבוצעו במקביל לסודרי הספינות האחרות בפלגה, אך כאמור, הספינות שיתפו פעולה בסודרים מסוימים ובתמרונים.
אנו עוברים לסודר הבא. מודיעים לנו מבסיס אשדוד שיש כוונה לאירוע פח"עי מרצועת עזה, אז צריך להיות עירניים. חצי שעה לאחר מכן, אומרים בקשר שזוהה כלי בלתי מאויש שמתקרב מרצועת עזה לכיוון הפלגה. תפקיד הספינה הוא לאתר אותו ולנטרל אותו.
לאחר כמה דקות, סא"ל גרדוש יורד למי"ק (מרכז ידיעות קרב), המוח של הספינה, עם עוד כמה לוחמים ומסתכל על אחד הצגים. הספינה זיהתה את הכלי ה'עזתי' המתקרב לכיווננו. "רשאי", נשמעת הפקודה, והכלי נעלם כלא היה. המטרה נוטרלה בהצלחה.
אנחנו לוקחים הפסקה מהסודרים. מפקד הספינה מחכה לסודרים חדשים ממפקד התרגיל, וחלק מהלוחמים מכינים ארוחת צוהריים (חזה עוף, סלט ירקות, אורז וטחינה, אם תהיתם).
"החשיבות של התרגיל הזה היא בכינוס כל ספינות הפלגה וכלל לוחמיה - בשירות החובה, הסדיר או המילואים - למוכנות ללחימה ברצועת עזה", מסביר המפל"ג, סא"ל רועי גרדוש. "זה אומר מוכנות גם בהיבט המנטלי, של מעבר מאפס למאה, ממנוחה לקפיצה, משגרה לסודרים - גם סודרי חירום וגם סודרי תקיפה - כדי שהלוחמים יהיו מוכנים לכלל התרחישים שעלולים לפגוש אותם בסבב הבא".
צילום: מישל סוצ'קוב
צילום: מישל סוצ'קוב

לסיום, אנחנו חוברים לספינה נוספת בתרגיל תקיפה, יבשה כמובן, של מטרת חוף ברצועת עזה. הספינה מגבירה מהירות, מבצעת כמה תמרונים ומצטרפת לספינה השנייה. כעבור זמן קצר, מודיעים לנו בקשר שהספינה השנייה שיגרה טיל לעבר המטרה, ונרשמה פגיעה - המטרה הושמדה.
בדרך חזרה לבסיס, בעוד השמש השוקעת צובעת את הים בכתום והמים מתיזים עלינו קצף לבן, מסכם סא"ל גרדוש את האימון: "אני רואה הרבה מוטיבציה אצל הלוחמים. יש להם רעל בעיניים והרבה רצון להצליח. המעבר בין הסודרים היה מהיר, בקצב מאוד גבוה והתבצע על הצד הטוב ביותר. זה לא האימון הראשון שלנו וגם לא האחרון - אנחנו תמיד מתאמנים כדי למנוע כל ניסיון של גורמי טרור לפגוע באזרחי ישראל, ונמשיך לעשות זאת בשגרה ובחירום, בסדיר ובמילואים, ככל שנדרש".

עוד כתבות בנושא

loading...