המפסל המפסל

המפסל

אגם תותחני ושקד טוביס

הידעתם שבזרוע הים יש אדם האחראי לייצר דגמי ספינות? הכירו את ליאוניד שקלייר, פסל במספנת זרוע הים

בשנת 1990, קצת לפני פרוץ מלחמת המפרץ, כשהוא בן 30 ונשוי עם שני ילדים, ליאוניד שקלייר - אזרח עובד צה"ל כיום - עלה ארצה מבלרוס. "המלחמה לא הייתה פשוטה, לא הבנתי את השפה, 'לרוץ לשם', 'להתקלח שם', כל מיני מילים חדשות שלא היו מוכרות וברורות לי", הוא משתף באנדרלמוסיה* המוחלטת שחווה באותה התקופה, "אבל הקושי הופחת כשהתחלתי ללמוד באולפן".

כשנתיים לאחר העלייה, הגיע שקלייר לזרוע הים והחל לעבוד כרתך. "קיבלתי שרטוטים ובגלל שהעברית שלי לא הייתה טובה היה איתי אדם שיודע רוסית ותרגם אותי למפקדים". שנתיים לאחר מכן שקלייר נפצע ולא יכל להמשיך בעבודתו כרתך. הוא חזר לעבוד בזרוע והפעם החל להכין עבודות למתנות פרידה שהובילו לעבודה בה עוסק כיום.

"כל מה שאני מכין אלו עבודות יד ששום מכונה לא יכולה לעשות. פיסלתי ספינות טילים, צוללות, דבורות ואת כל כלי הזרוע", מספר בגאווה שקלייר.

אז מה עושים עם כל הפסלים הללו? בדיוק כפי שאנו נוהגים לרכוש מזכרת לאחר ביקור בחו"ל, כדי שתזכיר לנו את החוויות שעברנו, כך גם שקלייר דואג להשאיר מזכרת לאלו אשר סיימו את שירותם בזרוע, מתנה שתעלה בהן נשכחות. "לאחר שאדם שירת בזרוע הרבה מאוד שנים, הוא מקבל מחווה יפה, מתנה סנטימנטלית שיוכל להראות לנכדים שלו ולספר להם שעל הכלי הזה הוא היה".
כך גם משתף בחשיבות הדגמים מול גורמים בכירים. "מפקדי חיל הים בארה"ב, יוון, גרמניה ועוד המון אנשים חשובים קיבלו את עבודות שלי", אומר ומוסיף, "הדגמים שאני מייצר הם כרטיס הביקור של זרוע הים. כשאנחנו רוצים להסביר לאורח שהגיע מחו"ל כמה אנו מודים לו על תרומתו, אנו מביאים לו מתנה שנעשתה בעבודת יד ומעבירה את הערכתנו הגדולה כלפיו". 

אנטנות דקות, גלגל בגודל של סנטימטר וחצי צבוע באדום עם פסים לבנים, גילופים, שיופים, צביעות, מדובר בעבודה קשה ומדויקת לפרטי פרטים, הדורשת רמת סבלנות גבוהה.
בחשיפה לעבודות המדויקות של שקלייר ניתן להבין כי הוא בעל יכולות אומנותיות גבוהות המשתלמות בשוק האזרחי, אך עם זאת בחר להמשיך לעבוד בזרוע הים. על כך הוא משתף: "היום אני בן 62, אני כאן יותר מ-30 שנים. משמח אותי לדעת שאני עובד בצה"ל, בגוף ממלכתי, אני מרגיש שאני תורם למדינה".

אע"צ ליאוניד שקלייר ומפקד מספנת זרוע הים דאז, אל"ם איתן צוקר
אע"צ ליאוניד שקלייר ומפקד מספנת זרוע הים דאז, אל"ם איתן צוקר

רס"ב מנשה ברודצקי, מפקד בניין המלאכה תחתיו נמצא ליאוניד מעיד, "ליאוניד הוא אומן. כיף לראות בן אדם שקם בבוקר שמח ומממש את הפוטנציאל שלו. ליאוניד תמיד ממשיך ללמוד, מחפש להשתפר, הוא תורם כשעושה מה שהוא אוהב ואין זכות גדולה מזו".


 

*אנדרלמוסיה - אי סדר, בלאגן

עוד כתבות בנושא

loading...