קלאס, בעזרת מאמץ קלאס, בעזרת מאמץ

קלאס, בעזרת מאמץ

נועם אסולין

היום מציינים ברחבי העולם את יום מאמן הכושר. לכבוד המאורע, תפסנו את רמ"ד אימון גופני של זרוע הים, אע"צ מארק פרדמן, שנתן לנו את הטיפים הכי טובים לשמירה על אורח חיים במהלך הצבא (וגם אחריו)

אין ספק שמרגע הכניסה לשורות הצבא, החיים שלנו נוטים לקבל תפנית חדשה - סדר היום משתנה, הרגלים ישנים עוזבים וחדשים נכנסים לתמונה, ובתור אנשים בוגרים (אבל הפעם, באמת!) אנחנו מקבלים אחריות מלאה ללו"ז שלנו ולאיך שגרת היום שלנו עומדת להיראות. דבר זה מעלה את השאלה: כיצד אפשר להצליח לשמור על אורח חיים בריא במהלך תקופת השירות הצבאי?
בעזרת רמ"ד אימון גופני, אע"צ מארק פרדמן, מצאנו את הנוסחה המושלמת לשמירה על אורח חיים בריא בזמן הצבא עבור כל מי שרק ירצה בכך.
היום מציינים ברחבי העולם את יום מאמן הכושר. לכבוד המאורע, תפסנו את רמ"ד אימון גופני של זרוע הים, אע"צ מארק פרדמן, שנתן לנו את הטיפים הכי טובים לשמירה על אורח חיים במהלך הצבא (וגם אחריו)

אורח חיים כשגרת יום
"בשביל לסגל אורח חיים בריא, צריך לאמץ פעילות גופנית שאפשר להתמיד איתה לאורך זמן", קובע אע"צ פרדמן, המציין בפניי שהדגש המרכזי הוא לייצר רציפות, לייצר משהו שאפשר לעשות כחלק משגרת החיים שלנו. "ככל שאתה מתבגר, נוצר פער בין מה שאתה חושב שאתה מסוגל לבין מה שאתה מסוגל בפועל. החוכמה היא לשמור על רציפות כחלק מהשגרה. אני לא מדבר על מרתון או טריאתלון, אני מדבר על אורח חיים בריא כשגרת יום-יום. צריך לעשות את ההבדלה בין השניים: יש אורח חיים הישגי-תחרותי והוא מדבר על הכנה לתחרות כזאת או אחרת, כמו המרתונים השונים, ויש אורח חיים בריא. מי שרוצה לסגל לעצמו אורח חיים בריא, צריך קודם כל להבין עם עצמו אילו סוגי ספורט מעניינים אותו ומה מדבר אליו. זה יכול להיות רכיבה על אופניים או ריצה קלה, שחייה או טניס, כדורגל או כדורסל - כל דבר שבסופו של יום אני אגיד לעצמי, כיף לי לעשות אותו, אני מחכה כבר לאימון הבא".

כל אחד יכול, בכל מקום ובכל זמן
כעת מגיע שלב בניית תוכנית האימון, שלדבריו היא חשובה ביותר עבור כל אדם שרוצה לסגל לעצמו אורח חיים בריא וחכם, כזה שישמור עליו חזק לאורך שנים קדימה. תוכנית האימון שלנו תהיה מורכבת מחלק אירובי וחלק כוח, וכמובן - עם מנוחה!
"ההמלצה שלי היא לעשות יום כן, יום לא", אומר אע"צ פרדמן, "פעם זה יוצא שלושה אימונים בשבוע ופעם ארבעה. ככה אנחנו מגוונים ויוצרים איזון טוב, שמצד אחד מקנה לנו עשייה והתמדה, ומצד שני נותן לגוף לנוח. את האימונים נחלק פעם אחת אימון אירובי ובפעם שאחריה אימון כוח. אימוני האירובי יכולים להיות שחייה, טניס, הליכה, אופניים, ריצה קלה, משחקי כדור ועוד שלל אופציות. בפן אימוני הכוח, אני באמת לא חושב שצריך לעשות מנוי לחדר כושר בשביל לבצע אימוני כוח, מספיק לעשות אימוני כוח על בסיס אימוני משקל גוף, אני אתן כמה דוגמאות של תרגילים שאומנם הם לא בעזרת מכשירים, אבל הם מאוד יעילים, כמו שכיבות סמיכה, סקוואטים, לאנג'ים - אלו תרגילים שהם בסיסיים אך מספקים את המטרה שלשמם נועדו ותורמים רבות לכושר".

חשוב לזכור!
כשאנחנו עושים פעילות, אנחנו לא צריכים להגיע עד קצה גבול היכולת שלנו. "המטרה היא שנוכל להמשיך להתאמן ולא נרגיש שאנחנו לא יכולים עוד, אומר אע"צ פרדמן. "יש פה דיסוננס מסוים כי הרבה פעמים אנחנו מרגישים שאנחנו צריכים הכל כאן ועכשיו, וצריך להבין שמדובר בתהליך. אם אני יוצא לאימון וחוזר ממנו כשכל השרירים שלי כואבים ורועדים, לא השגתי את המטרה שלי. זאת טעות נפוצה. לא צריך להרגיש ככה אלא אם כן מדובר בספורט ספציפי שצורך אימונים קשים במיוחד - ואז זה מתבקש. זמן המנוחה בין סט לסט צריך להיות כדקה ואימון צריך להיות כ -45 דקות. ואני אף אומר, אחרי שגרה של כעשרה אימונים אמור להיות שינוי בתחושה.

לא להתייאש
"מי שמתחיל לשנות את אורח החיים שלו ועובר ממצב יושבני למצב פעלתני יותר צריך לעבור את עשרת אימוני היגון והקושי. למה? כי לא כיף, לא כיף פתאום להגיד לגוף לקום מהמקום הנוח שלך ולהזיע", מספר בכנות אע"צ פרדמן וממשיך: "בהתחלה, הגוף נלחם ולא מבין מה קורה ולמה קשה לו. אם לא יהיה לך קשה, לא תשתפר ולכן צריך לעבור את עשרת האימונים האלו. אגב, השעה של היום לא משנה. אחרי עשרה אימונים הגוף מתחיל לשנות את ההרגל, הוא מתחיל להתרגל לאדרנלין ותחושת הסיפוק תהיה שווה כל רגע".

תזונה נכונה
"קודם כל חשוב להגיד שאני לא תזונאי", מבהיר אע"צ פרדמן וממשיך: "בתרבות המודרנית שלנו יש את תרבות השפע, יש לנו הרבה מכל דבר והכל זמין ונגיש. צריך לשים לב לבחירות שלנו ולדעת מתי נגיד כן ומתי נגיד לא, והרבה מזה קשור לשיווק שעושים לנו ברשתות. אני לא אומר לא לאכול, אלא אני אומר לקחת את הדברים במינון ובגיוון הנכון. שיקום האחד שיגיד שאם הוא פותח חפיסת שוקולד הוא יאכל רק שתי קוביות ממנה וישים לידו בלי לגעת. זה לא משהו שקורה ואני עומד על כך. אבל אי אפשר לחיות בדיאטה ולמנוע מעצמנו את מה שאנחנו רוצים. אני לא מאמין בזה ולכן אני ממליץ שכאשר, לדוגמה, מתחשק לנו אותו השוקולד, ניקח את שתי הקוביות שרצינו ונניח את מה שנשאר רחוק מאיתנו, לא במקום שאנחנו רואים אותו, כדי לדעת שאת המנה שלנו סיימנו.

עוד כתבות בנושא

loading...