היי חובל, אפשר שאלה? היי חובל, אפשר שאלה?

היי חובל, אפשר שאלה?

נועם אסולין

מתגייסים בקרוב ומחפשים את התשובות לשאלות שתמיד רציתם לשאול? אל דאגה – במיוחד בשביל זה אנחנו כאן! בכל שבוע, נענה לכם על השאלות שתמיד רציתם לשאול על התפקידים השונים בזרוע, והפעם: כל השאלות שרציתם לדעת על תפקיד החובל

סגן נוי רבינו בן ה-22 התגייס באפריל 20' לקורס החובלים, אותו סיים בספטמבר האחרון יחד עם חבריו למחזור 145. לאחר הקורס, שובץ בספינת הטילים אח"י "רומח", שם משרת היום כסגן-קצין מחלקת אלקטרוניקה. היום, הוא בא במיוחד בשבילכם, לענות לכם על השאלות שתמיד רציתם לדעת.

 מה זה אומר לדעתך להיות חובל?
"להיות חובל זה לעסוק בשני היבטים מרכזיים - הראשון הוא פיקוד על אנשים ולקיחת חלק בחינוך, השני: להיות דמות מקצועית בכירה בספינה. בסוף, זה אומר להיות זה שאחראי על המערכות המגינות עלינו ושמאפשרות לנו לבצע את המשימה שלנו בים - להגן על הגבולות הימיים . זה אומר להיות העין המקצועית ולרכז את הדברים החשובים. בעיניי, צריך לדעת גם לעשות את השילוב ביניהם - מצד אחד להיות מחנך ודואג, ומצד שני להיות מקצוען".

למה להיות חובל?
"השילוב של שני ההיבטים שדיברנו עליהם בשאלה הקודמת. היה לי ברור לפני הצבא שאני אעסוק במשהו שקשור באנשים, גם הדרכתי בצופים בעבר. היחס בין אנשים, יצירת הקשרים, קבלת החלטות חשובות ומבצעיות - כל אלו הם מה שמרכיב בעיניי את דמות החובל. עד לפני הגיוס שיחקתי כדורגל וזה היה משהו מבחינתי שהיה מאוד מרכזי בחיים שלי. לפני הצבא קיבלתי החלטה לקחת את הצבא כחוויה משמעותית ולא היה לי ספק שאני רוצה לעשות משהו שמשלב לוחמה ומבצעיות יחד עם פיקוד ועבודה עם אנשים. קורס החובלים עונה בדיוק על הרצון הזה".

מה האתגרים שהתפקיד מביא איתו?
"אני חושב שפיקוד בים ככלל זה משהו שהוא מורכב. זה אומר לעבוד בסביבה מאוד דינמית ומשתנה. זה להיות בספינה ולהתמודד עם אתגרי הים. אנחנו לוקחים חלק בהמון מבצעים שלא בהכרח יודעים עליהם. זה באיזשהו מקום לעשות את העבודה בשקט ולתת להצלחה המבצעית לדבר בשמנו בפני הדרג הבכיר ומקבלי ההחלטות".

 מהם תנאי הקבלה לתפקיד?
"התפקיד פתוח לבנים ובנות ודורש פרופיל 82 ומעלה ודפ"ר 60 ומעלה. מעבר מיון קדם-צבאי בהצלחה ולאחר מכן מעבר מיון פיזי של קורס חובלים בהצלחה. על המתמיינים לעבור גיבוש אינטנסיבי האורך ארבעה ימים, המעניק הצצה לזרוע ולהמשך השירות".

מה עוברים במהלך ההכשרה לתפקיד?
"על מנת להתקבל לקורס, על כל מועמד לעבור גיבוש חובלים. הגיבוש בודק איך אני מתנהל בתור איש צוות וראש צוות, איך אני משמיע את הדעה שלי ושומע דעות של אחרים בקבוצה. בתור מפקד הצוות איך אני מתכלל דעות של אחרים ומתווה את הדרך הנכונה להצלחת המשימה. במידה ועוברים את הגיבוש,נכנסים לקורס החובלים - ופה מתחיל תהליך של שנתיים ושמונה חודשים. הקורס מתחלק לחמישה שלבים: שלב בסיסי, מתקדם, אקדמיה, ייעודי בה"ד וייעודי שטח. בשלב הראשון הצוערים לומדים את הבסיס הנדרש מהקצין הימי - ימאות ופיקוד: שלושה חודשים שבודקים את הכושר המנטלי והפיזי שלך, עוברים מסעות, סדרות ים, טילופים. סיטואציות שבאות לבדוק את יכולת ההתמודדות שלך מול אתגרים שיכולים לפגוש אותך במהלך השירות. אחרי שלב הימ"פ יש התמחויות שהולכות לפי המגמות: אלקטרוניקה, מכונה, שיט וצוללות - שלב מתקדם. אחריו יש את שלב האקדמיה בו עושים תואר במדעי המדינה במשך כתשעה חודשים באוניברסיטת חיפה. השלב האחרון הוא שלב ייעודי שטח: ההכשרה הסופית לקראת סיום הקורס וקבלת השיבוצים הסופיים".

איזה טיפ היית נותן למתגייסים לתפקיד?
"קודם כל, לבוא נחושים. לבוא עם הרבה מוטיבציה כי התפקיד והקורס דורשים הרבה. לבוא עם ראש פתוח כי הולכים לחוות הרבה דברים מאוד מגוונים. כדי לעבור את הקורס צריך להיות הגרסה הכי טובה של עצמך, להיות חבר טוב ובן אדם נאמן. זרוע הים היא זרוע מאוד משפחתית ותפקיד החובל מביא את זה לידי ביטוי".

 

מתגייסים בקרוב ומחפשים את התשובות לשאלות שתמיד רציתם לשאול? אל דאגה – במיוחד בשביל זה אנחנו כאן! בכל שבוע, נענה לכם על השאלות שתמיד רציתם לשאול על התפקידים השונים בזרוע, והפעם: כל השאלות שרציתם לדעת על תפקיד החובל

עוד כתבות בנושא

loading...